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
auto

275 km/h-val ment egy villanyautó, világrekord lett belőle

elektromos autó

A Rimac Nevera már szinte minden teljesítményrekordot megdöntött, amit csak egy hiperautónak lehet, de az év vége előtt még belefért egy utolsó mutatvány, ami még a cég mérnökei számára is ismeretlen terep volt: sebességrekord hátramenetben.

A horvát start-up sajtóközleményben számolt be róla, hogy a Rimac Nevera ezennel hivatalosan is a világ leggyorsabban tolató autója, miután 275,74 km/h-sebességet sikerült elérnie. Az eredményt a Guiness Rekordok Könyvének bizottsága is hitelesítette.

A Rimac munkatársai elmondták, hogy a belső égésű motoros autókkal, sőt egyes elektromos autókkal ellentétben a Nevera hajtáslánca nem rendelkezik sebességfokozatokkal – a négy különálló motor vagy előre vagy hátrafele hajtja az autót. Műszakilag tehát hátramenetben is képes lenne ugyanolyan elképesztő gyorsaságra, mint előre. A bonyodalom ott kezdődik, hogy az autó aerodinamikája, hűtése, és stabilitása arra van tervezve, hogy előre menjen. Az, hogy miként viselkedik a jármű tolatáskor ilyen őrült sebességnél, még a fejlesztők számára is bizonytalan volt.

„A fejlesztés során felmerült bennünk, hogy valószínűleg a Nevera lesz a világ leggyorsabb autója hátramenetben, de csak nevettünk rajta. Az aerodinamikát, a hűtést és a stabilitást végül is nem úgy tervezték, hogy nagy sebességgel hátrafelé haladjon. De aztán elkezdtünk beszélgetni arról, milyen szórakoztató lenne kipróbálni. A szimulációink azt mutatták, hogy jóval több mint 150 mérföld/órás sebességet is elérhetünk, de fogalmunk sem volt arról, hogy mennyire lesz stabil az autó – ismeretlen területre léptünk.”

Goran Drndak, a Rimac tesztpilótája elárulta, hogy nem volt könnyű hozzászokni a tolatás fizikájához: az ember nyakát előrehúzó erőt, mely majdnem olyan, mint egy erős fékezésnél, a kormánykerék extrém óvatos mozgatását, és a haladási irány figyelését a visszapillantó tükörben, miközben a sebességmérőt is nézni kell.

A világrekordra ugyanazon a németországi tesztpályán került sor, ahol korábban a Nevera több mint 20 rekordot döntött meg egyetlen nap alatt.

Pályára engedték a horvát bestiát, 23 rekordot döntött meg

Azt hittük durva a Tesla-Porsche háború, aztán beszálltak a horvátok

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.