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
auto
2024. 07. 27. szombat

Az októberi híráradatban lemaradtunk róla, de született egy fontos megállapodás az Unióban, amely a teherszállítás és a buszok jövőjét érinti.

Így a személyautók után öt évvel, akár a teherautóknál is vége lehet a belsőégésű korszaknak, még ha a tiltás nem is lesz 100 százalékos.

Kompromisszumok

Október 16-án döntöttek úgy az EU környezetvédelmi miniszterei, hogy támogatják az Európai Bizottság javaslatát, és 2040-re 90 százalékkal csökkenteni kell az új tehergépjárművek CO2 kibocsátását. Bár ez nem jelentene teljes tiltást, a gyakorlatban, pár speciális jármű, máshogy megoldhatatlan szállítmány kivételével ez a gyakorlatban a dízelkamionok kivezetését jelentené a piacról.

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

Kiderült mit tud a Tesla villanykamionja üdítővel megpakolva

A szigorítás a javaslat szerint nem egy hanem három lépcsőben történne. Az első ütemben 2030-ra a 2019-es érték 45 százalékára kellene csökkenteni az új tehergépjárművek átlagos széndioxid kibocsátását, majd 2035-re a csökkenésnek el kellene érnie a 65 százalékot.

A javaslattal szemben Olaszország érvelt, ők ugyanis lassabb átmenetet, illetve a bio és szintetikus üzemanyagok növekvő szerepét látták jó iránynak, de több ország, így Dánia, Hollandia és Portugália tiltakozott a célok felhígítása ellen. Végül abban maradtak, hogy 2028-ban megnézik, hogyan haladnak a most elfogadott célok felé, és akkor előveszik újra a témát – írja a Reuters. A miniszterek annyiban engedtek az ellenérveknek, hogy pár speciális járművet, így például szemétszállítókat és betonkeverőket kivették a készülő törvény hatálya alól.

500 km hatótávú elektromos buszt mutatott be a Scania

Arról is döntés született, hogy 2030 helyett 2035 lesz a zéró CO2 céldátum a buszok esetében, ugyanis Franciaország és Észtország nem tartotta reálisnak a korábbi átállást.

Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai

Szigorították

A Bizottság javaslatot tett, a Miniszterek Tanácsa ezt elfogadta, de a törvénytervezetnek a következő körben meg kellett járnia az Európai Parlament környezetvédelmi szakbiztosságát is, amely szigorított rajta.

Kipróbáltuk Volvo 300 km hatótávú nyergesvontatóját

Egyes törvényhozók egyébként már korábban is jelezték, hogy ők a teljes, 100 százalékos átállás támogatnák 2040-re, mivel figyelembe kell venni, hogy az akkor eladott dízelkamionok még legalább egy évtizedig az utakon szennyeznek majd.

A szakbizottság október 24-i döntése értelmében marad a 2030-34 közötti 45 százalékos célérték, de a 2035-39 közötti időszakban ezt 70 százalékra emelték, és a 2040-e 90 százalék is csak úgy ment át, hogy a közepes és nehézgépjárművek mellett visszakerültek a szemétszállítók és betonkeverők is a tervezetbe.

A képviselők részben visszaverték a francia-észt buszjavaslatot is, így továbbra is 2030 a százszázalékos átállás dátuma a városi buszok esetén, azzal a kitétellel, hogy a tagállamok 2035-ig kivételt kérhetnek a biogázzal üzemelő buszaikra, amennyiben azok kiépített töltőinfrastruktúráját, és a gáz biológiai eredetét ténylegesen igazolni tudják.

Bemutatkozott a Mercedes-Benz nagy hatótávú villanykamionja

A javaslatot 48 igen és 36 nem szavazat, valamint egy tartózkodás mellett fogadták el.

A módosítások után most novemberben ismét futni kell egy kört az országok kormányaival, minisztereivel, mielőtt az Unió minden illetékes testülete szavazásra bocsáthatja a tervezet végső formáját.

Lássunk tisztán: EU döntéshozatali folyamat a BÉM-ek betiltása kapcsán

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.