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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Győrben megkezdődött a legújabb Audi és Porsche villanymotorjának gyártása

elektromos autó

Az Audi Hungária már egy ideje nem csak a TT Coupéról, meg a Q3-as sorozatról, vagy a belsőégésű motorok gyártásról híres, de itt készül a Volkswagen konszern villanymotorjainak egy jó része is. Most nemcsak a gyár, de az Audi és Porsche márkák is egy olyan fontos mérföldkőhöz érkeztek, amely egy új korszakot jelent a történetükben.

Ott voltunk az indulásnál.

Prémium, magyar szívvel

A Volkswagen Csoport villanyautóinak túlnyomó többsége az MEB platformra, illetve annak némileg módosított, modernizált változatára épül, ám az első, újkori (e-UP! korszak utáni) villanyautós modellek még nem ezt használták. Még bőven az ID.3 korszak előtt, 2019-ben jelent meg a Porsche Taycan, amely, Audi e-tron GT testvérével együtt a csoport J1 platformját használja, és ugyanebben az évben mutatták be az eredeti Audi e-tront, ami az MLB evo-ra épül – ez eredetileg belsőégésű motorokhoz lett kifejlesztve. Hogy akkoriban mennyire az útkeresés ment még a cégnél, azt mi sem mutatja jobban, hogy a marketing osztály nem modellsorozatban gondolkodott, az SUV csak simán az e-tron nevet kapta, idén keresztelték át Q8 e-tronra, hogy illeszkedjen a szériába.

Az Audi Q8 e-tron első és hátsó hajtóműve

Ezt a J1, MLB, MEB kavalkádot készül majd egyszer leváltani az SSP platform, amely az egész csoportot lefedő következő generációs megoldás, ám ez valószínűleg csak az évtized végén érkezhet meg. A konszern olcsóbb autói addig az MEB különböző változatait használják, a prémium márkák azonban nem akartak várni, ezért az Audi és a Porsche pár éve megkezdte egy új, közös, villanyautó-platform kifejlesztését, ami PPE (Premium Platform Electric) névre hallgat. Az első két típus, amely erre épül már az Audi Q6 e-tron és a Porsche Macan EV lesznek, és nem túlzás azt állítani, hogy mindkettőtől nagyon sokat várnak a cégnél, mivel népszerű méretkategóriákba érkeznek.

PPE villanymotor.

Az Audi Hungária már az elmúlt években is fontos villanymotorgyártó-bázis volt a cégnél. Amikor pontosan két éve, 2021 novemberében gyárlátogatáson jártunk Győrben, azzal büszkélkedett a cég, hogy már akkor 250 ezer villanymotornál jártak a Rába partján – mostanra elérték a 400 ezer darabot is.

Gyárlátogatás az Audinál: így készül a magyar villanyautó

Így nem túl meglepő, de annál jobb hír, hogy

a PPE platform új villanymotorjai is hazánkban készülnek.

PPE hajtómű

De nem csak egyszerűen a német tervek alapján történő gyártásról van szó Győrben. A vállalat sajtóközleménye szerint

az Audi Hungaria nem csak gyártja, hanem fejleszti is az elektromos hajtásokat: a Műszaki Fejlesztés a sorozatgyártás megkezdése után szériatámogatással segíti tovább a gyártói tevékenységet. A PPE hajtások új gyártósorainak kialakítása a győri és ingolstadti gyártástervező szakemberek, valamint a győri Szerszámgyár szakembereinek egyedülálló együttműködésében valósult meg.

Elektromos (bal) és belsőégésű (jobb) motor egymás mellett

A győri üzemben három új szerelősor készült a projekthez, és a meglévő csarnokokban egy új, 15.000 négyzetméteres területet foglal el a státorgyártás 28, a váltókomponens-gyártás 15, illetve a hajtásösszeszerelés 190 lépése. 700 munkatárs fog itt napi 2000 elektromos hajtást gyártani. A PPE platform villanymotorjai egyébként, most a cégnél első ízben, integráltan tartalmazzák a váltókomponenseket is.

PPE motorok a futószalagon: jól kivehető a státor ú.n. hajtű-kialakítása, ami a hatékony, nagyteljesítményű villanymotorok egy fontos megoldása.

A győri üzembe az Audi eddig összesen 12 milliárd eurót fektetett, és jelenleg 12.000 embernek ad munkát a gyár – a beszállítói hálózatról már nem is beszélve. A vállalat úgy számol, a villanymotorok gyártása CO2 semleges, mivel az üzem Magyarország legnagyobb geotermikus felhasználója, a csarnokok tetején pedig Európa legnagyobb tetőre telepített napelemparkja található. A szállítás vasúton, szintén CO2 semlegesen történik.

A győri Audinál épül Európa legnagyobb tetőre szerelt naperőműve

A mostani sajtóeseményen egyébként azt a tavalyi bejelentést is megerősítették, hogy a gyár terültén épül fel az MEBeco platform hajtásláncának gyártósora is. Ezek az új villanymotorok kerülhetnek majd 2025-től a 25 ezer eurós Volkswagen ID.2 modellcsalád tagjaiba is.

Nagy bejelentés: Győrben gyártják a VW Csoport kis villanyautóinak motorját

Az első PPE motoros autó az Audi Q6 e-tron lesz, amely a sajtóhírek szerint 2024 márciusában érkezhet meg. Ezt követi majd a Porsche Macan elektromos változata.

2024-re csúszik a legújabb elektromos Audi premierje

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.