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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Stellantis az olasz Mirafioriban található gyárában csökkenti a műszakok számát, míg az Audi Brüsszelben döntött hasonlóan.

Az ok állítólag a kereslet csökkenése.

Visszavesznek

A Stellantis február 12 és március 3 között szünetelteti a termelést, ezután pedig március 30-ig csak napi egy műszakkal indítja újra a Mirafioriban található gyárát, ahol az új Fiat 500 mellett egyes Maserati típusok is készülnek. A vállalat szóvivője szerint az ok a gyenge kereslet a gyártó elektromos modelljei iránt – írja az Automotive News Europe

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

Március második felében mind a 2250 munkást átmeneti szabadságra küldik, a jövő hónap elejétől pedig hetente 300-350 alkalmazott lesz kényszerpihenőn a második műszak törlése miatt.

Carlos Tavares, az autógyártó vezérigazgatója, pár hete az olasz kormány szűkmarkú villanyautó támogatási programját kritizálta, és ezzel indokolta a gyár problémáit. A február elsején kihirdetett új állami program segíthet ezen, ugyanis a 2024-re szánt 950 millió eurós keret a szerényebb jövedelműeknek, nettó 35.000 eurós vételárig, 13.750 euró támogatást biztosít villanyautókra, miközben 45.000 euróig a plug-in hibrideket is támogatja 10.000 euróval. (Emellett egyes modern belső égésű motoros autók is kapnak állami támogatást). A program követelményei között szerepel azonban egy régi, szennyező autó leadása is.

Bizonytalan jövő

Az Audi eközben brüsszeli üzemében vesz vissza a termelésből február 5 és 18 között csökkenti a műszakok számát, de a cég szóvivője szerint hétről hétre elemzik, hogy mekkora létszámmal kell üzemelniük. A hivatalos álláspont alkatrészhiányról szól, de az Automobilwoche szerint a kereslet csökkenése is közre játszhat.

A brüsszeli gyárban korábban már tervezték a Q4 e-tron gyártásnak megkezdését is, ám ezt végül elvetették, mert a kereslet nem indokolta a jelenlegi gyártási helyszínek bővülését. Így az üzemben jelenleg csak a Q8 e-tron készül.

A gyár munkásai azonban lehet joggal aggódnak az üzem jövője miatt, ugyanis a lap úgy értesült, hogy a típus 2027-ben érkező utódját már nem itt, hanem Mexikóban, illetve esetleg emellett Kínában szerelik majd össze. A vállalat ezzel kapcsolatban csak annyit árult el, hogy jelenleg is gondolkoznak rajta, mit gyártsanak majd Brüsszelben a jövőben.

Újraindulás

Nem csak a Stellantis és az Audi gyárai csökkentették a termelést az elmúlt időszakban, ahogy arról korábban beszámoltunk a Tesla német gyára is leállt két hétre, és a hivatalos indoklás itt is a Vörös-tengeren történetek következményeképp előálló alkatrészhiány volt.

Hogy a kereslet itt is közrejátszott-e az majd az értékesítési számokból kiderül, egyelőre januárban közel 11 ezer Model Y fogyott Európában a TMC szokásos adatgyűjtése alapján, ami megfelel a tavalyi évben tapasztalt, a negyedév első hónapjában megszokott 10-11 ezres szintnek. (A berlini gyár exportra is gyárt, innen látják el Tajvant és Izraelt, az ide készülő autók pedig jellemzően a negyedév elején kerülnek gyártásba).

Az Automotive News Europe most arról számolt be, hogy a berlini gyár, a korábbi terveknek megfelelően február 12-én újraindul, miután az alkatrészellátás helyreállt. Az üzem nem sokkal a leállása előtt, január végén egyébként elérte a heti 6000 darabos gyártási mennyiséget is – de az ilyen adatokkal érdemes vigyázni, mert ez nem jelenti azt, hogy mostantól minden héten ennyi autó készül majd.

Az ismert Tesla-adatbányász Troy Teslike adatai alapján 2022-ben, az üzem működésének első kilenc hónapjában 48.900, míg 2023-ban 189.100 Model Y készült a gyárban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.