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
auto
2024. 04. 17. szerda

Villanyautóval az Adriára: BMW i5 eDrive40

villanyautózás a gyakorlatban

Ha valaki beül egy 5-ös dízel BMW-be, akkor fel sem merül a kérdés, hogy azzal el lehet-e jutni bárhova. De vajon az elektromos BMW i5 alkalmas-e ugyanerre? Illetve az talán sokaknak nem kérdés, hogy eljutni el lehet, de vajon mennyi fejfájással és várakozással terhelt egy ilyen utazás? Ezt mutatja be a szokásos 800 km-es tesztünk.

Sok magyar jár nyaranta Horvátországba pihenni. Budapesttől Split nagyjából 800 km-re található, amit vehetünk egy átlagos távnak. Aki a horvát tengerpart északi részére utazik az kevesebbet, aki a déli szakaszra megy, az többet utazik egy picit.

Mi ezt a Budapest-Split távot szimuláljuk egy magyarországi körön. Már többször, több autóval megtettük ezt az utat (linkek a cikk végén), azonban most módosítottam a fordulópontokon, mivel másfél hónappal ezelőtt az Ionity átadta a hatodik magyarországi állomását Sormáson, ami pont kapóra jön ezen az útvonalon. A nagyobb akkus autók ugyanis Balatonkeresztúron még túlságosan teli vannak, emiatt nem mind tölt a legnagyobb elméleti teljesítménnyel. A Veresegyházról 276 km-re lévő sormási helyszín sok autónak sokkal jobb helyen van. A következő megálló Kajászó, ami Sormásról 190 km-re van. Innen az útvonal a szokásos, de mivel az M7-esen hosszabb szakaszt teljesítünk, az M1-esen elég csak Győrig, a 83-as út lehajtójáig menni. Kajászótól így a bábolnai Ionity töltő már csak 160 km-re van, ahol már csak 166 km-re kell elegendő energia, hogy visszaérjünk Veresegyházra.

Érdekességképpen reggel indulás előtt az autó navijába valós célként beírtam Splitet, és 11 óra 26 perces menetidőt jósolt. Abban biztos voltam, hogy a mi tesztünk nem fog ennyi ideig tartani. A navigáció szépen betervezi a töltéseket, és azt is megmondja, hogy mennyi időt kell az egyes töltőknél várni az autóra, illetve hogy hány százalékot kell elérnie a töltöttségnek, hogy biztonsággal elérjük a következő kiszemelt töltőt. Előző este a telefonos applikáció egyébként egy sokkal realisztikusabb 8 óra 30 perces menetidőt jósolt, és három megállóval tervezett.

A szimuláció során az egyszerűség kedvéért a műszerfalon kiírt 130-as tempóval mentem (már ahol lehetett), ez a valóságban kb. 128 km/h-s tempót jelent.

6:07 – Veresegyház

Ezúttal majdnem sikerült reggel a tervezett időpontban elindulni, de a Veresegyház táblánál megállva (fotózás és adatok rögzítése) beugrott, hogy nem vettem autópálya-matricát. Bármennyire is egyszerű ez ma már, a teljes folyamat miatt 7 percet végül mégis csúsztam az indulással.

Kint -2 °C volt, ezért az autót még indulás előtt töltőről előfűtöttem, ami kereken 2,5 kWh energiát igényelt. Ezzel a későbbi összesítésekben nem számoltam, mert az eredmények szempontjából nincs jelentősége.

Vasárnap lévén szinte semmi forgalom nem volt, így jól lehetett haladni, ráadásul az autókat útépítések és egyéb korlátozások sem lassították. Nem sok olyan alkalom volt a tesztek során, amikor tényleg mindenütt végig a megengedett legnagyobb sebességgel lehetett haladni, mint most.

Balatonkeresztúrig 1 óra 55 perc alatt értem le (persze ott nem álltam meg), ennél csak a Mercedes-Benz EQB-vel sikerült gyorsabban, 1 óra 53 perc alatt odaérni (tehát valószínűleg akkor sem volt korlátozás). A Balatonkeresztúrig megtett szakaszon 24,7 kWh/100 km volt a hátsókerekes BMW i5 átlagfogyasztása.

Aki ezen a szakaszon közlekedik, annak Balatonkeresztúrtól Sormásig érdemes magasabb fogyasztással számolnia, hiszen a dimbes-dombos vidék nagyon eszi az energiát. Ez a bő ötven km-es szakasz végül 25,4 kWh/100 km-re emelte meg az átlagfogyasztást.

8:59 – Sormás (276 km, 2 óra 25 perc)

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
9% 27 perc 25 perc 52,212 kWh 125,3 kW 70%

Meglepően üres töltőállomás fogadott, rajtam kívül csak egy szlovén rendszámú Tesla töltött a Superchargerek egyikén. Az új, lengyel gyártmányú Ionity töltők hibátlanul működtek, és a BMW kártya is egyből indította a töltést. Az oszlopokon egyébként már van Paypass kártyaolvasó, de ezek még nem voltak beüzemelve.

Ezeket az oszlopokat már felszerelték hiteles DC mérőkkel is, amikről bármikor pontosan leolvasható az autónak áttöltött energia, a töltési teljesítmény, és az eddig eltelt idő. A műszer által kiírt, wattóra pontosságú adat kerül végül a számlára is, így az Ionity nem az elhasznált, hanem az áttöltött energiát számlázza ki az ügyfélnek.

De nemcsak a DC újdonság, hanem a részletes adatok kiírása is új Magyarországon. Az eddig ide telepített ABB töltők ezt nem tudják. Ezúton szeretnénk kérni, hogy ezt tegyék elérhetővé azokon az oszlopokon is, mert rendkívül hasznos információ. Az Ionity által más országokban rendszeresített Tritium töltők egyébként tudják. Ez alapján látható, hogy a BMW i5 akkufeszültsége egész magas, így 50 kW-os töltőkön is jól elboldogul

Ami viszont kellemetlen meglepetés volt, hogy amíg megy a töltés, addig a BMW i5 egyébként egészen ügyes navigációja nem tudja megmondani, hogy a pillanatnyi töltöttség esetén indulva hány százalékkal érnék a célhoz vagy a következő töltőhöz. Persze a távolság és az általános hatótáv számítás alapján tippelhetek, hogy az adott domborzatnál és időjárási körülmények között ez elég lesz-e, de a konkrét útra csak akkor számol érkezéskor várható töltöttséget, ha kihúzzuk a töltőkábelt. Furcsa és felesleges korlátozás, ami reméljük kiszedhető egy szoftverfrissítéssel.

Az én tippem először jónak tűnt, de a rendszer néhány tíz km után úgy ítélte meg, hogy jobb lesz Balatonkeresztúrnál megállni egy 6 perces töltésre. Természetesen nem álltam meg, amire válaszként betervezte a Mobiliti Velencénél lévő töltőjét. A rendszer nem engedi, hogy a felhasználó hülyeséget csináljon. Az persze más kérdés, hogy nem volt igaza: a navigáció ugyanis nem ismerte a kajászói pihenőnél a két oldalt összekötő aluljárót, így mindenképpen egy óriási kerülővel akart a túloldalon lévő töltőkhöz átvinni.

10:55 – Kajászó (463 km, 4 óra 48 perc)

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
7% 25 perc 23 perc 49,503 kWh 131,2 kW 65%

Ezen a töltőállomáson már nagyobb volt a forgalom. Harmadik autóként álltam be. Szerencsére az Ionity töltőknél bátran be lehet állni bármelyik oszlophoz, azok nem osztoznak a teljesítményen, így a BMW i5 töltési teljesítménye hamar 200 kW fölé szökött. Ezúttal kicsit tovább töltöttem, mint feltétlen szükséges lett volna, mert nem akartam úgy járni, mint legutóbb az Ariyánál, amikor is egy terven felüli töltést is be kellett iktatni az útba az óriási szembeszél miatt. Időközben egy i4-es BMW is megérkezett a töltőhöz, így amíg el nem jöttem, telt ház volt. Érdekes egyébként, hogy az előttem érkező két autó még akkor is töltött, amikor továbbindultam.

12:38 – Bábolna (624 km, 6 óra 31 perc)

Töltöttség érkezéskor Állás ideje Töltés ideje Betöltött energia Töltési teljesítmény Töltöttség induláskor
14% 21 perc 16 perc 36,956 kWh 140,5 kW 57%

Se szembeszél, se komolyabb terelés nem volt – az M0-áson egy nagyon rövid szakaszt leszámítva -, így Bábolnánál csak a győri forduló után álltam meg. Szerencsére itt is mind a négy oszlop működött, viszont az egyetlen szabad töltőnél az RFID kártyaolvasó megadta magát, így kénytelen voltam az applikációból indítani a töltést. Természetesen, ha az autón be lett volna állítva a BMW töltéshez kapcsolódó Plug & Charge szolgáltatás, akkor ez nem jelentett volna problémát.

14:08 -Veresegyház (790 km, 8 óra 1 perc)

Veresegyházra (vagy ha úgy tetszik Splitbe) délután kettő után érkeztem meg 12%-nyi töltéssel, amivel még 46 km-t lehetett volna megtenni.

Az alábbi táblázatból a legfontosabb sor a töltési idő, minden más csak körítés. Jól látható, hogy egy mai modern villanyautóval egy bruttó 8-9 órás úton kb. 1 órát kell a töltésre számolni. Ha egy autóban többen is utaznak, akkor az utasok igényei miatt ennyi állás bármilyen autóval összejön egy ilyen hosszú, szinte egész napos úton.

A különböző időpontokban történő tesztek azt is jól mutatják, hogy a forgalomtól és az útépítések számától függően a tiszta utazási időben is könnyen lehet egy óra differencia. Márpedig egy ekkora útszakaszon nagyon-nagyon ritka, hogy ennyire eseménytelen az út, mint most volt.

A legnagyobb átlagsebesség két töltés között annak ellenére is csak 123 km lett, hogy végig 130-cal tudtam menni Sormás és Kajászó között, aminek elsődleges oka az autópályáig vezető, illetve az autópálya alatt átvezető szakasz. De az ilyen szakaszok miatt érdemes a tesztjeinkben megtalálható valós fogyasztási adatokat figyelembe véve számolni.

A táblázatban látható fogyasztási adatokon és töltési időkön melegebb időben biztosan lehet faragni egy keveset, hiszen nyáron mindegyik autó kevesebbet fog fogyasztani.

BMW i5 eDrive40 BMW i4
M50
Tesla Model 3 LR Kia EV6
e228 RWD
BMW iX
xDrive40
-2-9 °C,
szünnap
11-19 °C,
munkanap
11-19 °C, munkanap -2,5-7 °C, munkanap +4-21 °C, munkanap
Megtett táv 790 km 796 km 801 km 780 km 793 km
Elhasznált energia
(teljes út)
203 kWh 167,9 kWh 142,5 kWh 179,8 kWh 193,1 kWh
Átlagos töltési teljesítmény 131,2 kW 143,6 kW 138,2 kW 155,3 kW 111,9 kW
Átlagfogyasztás (számított) 25,7 kWh/100 km 21,1 kWh/100 km 17,8 kWh/100 km 23,1 kWh/100 km  24,3 kWh/100 km
Utazási idő 6 óra 48 perc 7 óra 33 perc 7 óra 49 perc  7 óra 36 perc  6 óra 59 perc
Töltési idő 1 óra 3 perc 42 perc 38 perc 1 óra 0 perc 1 óra 17 perc
Teljes menetidő 8 óra 1 perc 8 óra 25 perc 8 óra 39 perc 8 óra 45 perc 8 óra 42 perc
Átlagsebesség
[töltést nem számítva]
99 km/h
[116 km/h]
99 km/h
[105 km/h]
93 km/h
[102 km/h]
89 km/h
[103 km/h]
91 km/h
[114 km/h]

Az egymotoros BMW i5 egyébként egy nagyon kellemes és kényelmes utazó autó. A vezetéstámogató rendszere végig stabilan tartotta a sávot, szépen szabályozta a sebességet, és ahol kellett, a sávváltásba is besegített. Az autópálya lehajtóknál és egyik autópályáról a másikra áthajtva még a sebességet is szépen szabályozta, így közel hét órán keresztül minimális odafigyeléssel utazhattam az i5-ben. A legkomolyabb gondom, hogy a HUD polarizált napszemüvegben nem látható, ami miatt majdnem elnéztem az egyik lehajtót.

A BMW automatikus (töltő célpontként való beállításával) és kézzel is kérhető akkutemperálása nagyon jól vizsgázott, így minden alkalommal jó teljesítménnyel tölthettem. A töltés teljesítménye még a harmadik alkalommal sem csökkent a gyári görbe alá.

Villanyautó teszt: BMW i5 eDrive40

Adria szimuláció eddigi körei:

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.