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
auto
2024. 04. 27. szombat

Ma reggel bemutatkozott a Porsche Taycan modellcsaládjának új generációja, mely a jelentős mértékű technológiai fejlődés mellett a dizájnban és a felszereltségben is hozott újdonságokat.

A márka legelső tisztán elektromos modelljének díjnyertes dizájnját csak óvatosan merték megpiszkálni a tervezők. Kis mértékben változott az autó elejének és hátuljának a vonalvezetése, és új fényszórók, valamint hátsó lámpák kerültek fel rá. A módosítások elsősorban azt a célt szolgálják, hogy jobban kihangsúlyozzák a jármű szélességét, ezáltal dinamikusabb, sportautósabb kiállást adjanak neki.

Az új fényszórók nagy felbontású HD mátrix technológiát tartalmaznak, és éjszaka a márkára jellemző négypontos grafikát jelenítik meg. A hátsó lámpacsíkban található Porsche logó háromdimenziós, üveges megjelenésű. Ez megvilágított, üdvözlő/elköszönő animációkra képes változatban is elérhető lesz.

A Turbo és a Turbo S megkülönböztetése érdekében a Turbonite festés kizárólag ezekhez a típusokhoz lesz elérhető.

A Taycan megújulása a hajtáslánc tulajdonságaiban a leglátványosabb. A fejlesztéseknek köszönhetően minden típus jobban gyorsul elődjénél, a Taycan Turbo S például akár 2,4 másodperc alatt is felérhet 100 km/h-ra álló helyzetből, azaz négytized másdodpercet tudtak lefaragni a mérnökök. A cég elmondta, hogy ez a variáns a Porsche által valaha kínált leggyorsabb sorozatgyártott autó. Az alap Taycan esetében még nagyobb, 0,6 másodperc a különbség.

A jobb gyorsulás a magasabb elérhető csúcsteljesítménynek köszönhető. A Taycan például 60 kW-tal lett erősebb, míg a Taycan Turbo S maximális teljesítménye 140 kW-tal lett magasabb, így Launch Controllal akár 700 kW leadására is képes.

Mint ahogy arról korábban már beszámoltunk, mind a hatótávolság, mind a töltési teljesítmény drámai mértékben nőtt. A karosszériaváltozattól és motorteljesítménytől függően a hatótáv-növekedés akár 35%-os is lehet az elődhöz képest. Ez azt jelenti, hogy a Taycan-család legnagyobb elérhető hatótávolsága a WLTP szerint immár 678 kilométer, amely 175 kilométerrel nagyobb, mint korábban.

A Performance Battery Plus akkumulátor bruttó kapacitása 93 kilowattóráról 105 kilowattórára nőtt. Bár az európai sajtóanyagban nem említi a vállalat, az amerikai beszámolókból kiderült, hogy a kisebb aksi kapacitása is nőtt, 79-ről 89 kWh-ra. A Porsche állítólag az akkumulátorkémián is módosított.

A töltési teljesítmény kapcsán a Porsche elmondta, hogy van olyan típus, amelynél a töltéshez szükséges idő gyakorlatilag megfeleződött 10 és 80% között (15°C-on tesztelve 37 perc helyett már csak 18 percet vesz igénybe). Míg a modellcsalád első generációja 270 kW-os maximális töltési teljesítményt kínált, addig az új nemzedéknél 320 kW a gyártó által kommunikált plafon, bár olvastunk olyan tesztről, amelynél rövid időre ennél is magasabbra kúszott. A 300 kW feletti teljesítményt az autó akár öt percig is képes fenntartani.

Minden frissített Taycan modell alapfelszereltségként adaptív légrugózást tartalmaz, az új Porsche Active Ride felfüggesztés pedig opcionálisan rendelhető az összkerékhajtású változatokhoz. A felfüggesztés folyamatosan vízszintesen tartja a Taycan karosszériáját, még dinamikus fékezés, kormányzás és gyorsítás során is, sima futás mellett pedig a rendszer szinte teljesen elnyeli az ütéseket.

A teljesítmény és a hatékonyság egyidejű javulását több tényező tette lehetővé, például az új hátsó motor, amely 80 kW-tal nagyobb teljesítménnyel rendelkezik, mint elődje, a módosított impulzus-inverter optimalizált szoftverrel, erősebb akkumulátorok, felülvizsgált hőkezelés, új generációs hőszivattyú, valamint módosított rekuperációs és összkerékhajtási stratégia. A maximális rekuperációs kapacitás a nagy sebességről történő lassítás során több mint 30 százalékkal nőtt 290 kW-ról 400 kW-ra.

A Porsche kiemeli, hogy bár típustól függően akár 15 kilogrammos tömegcsökkentést is el tudott érni, az alapfelszereltség még a korábbiaknál is kiterjedtebb. A hangulatvilágítás, a ParkAssist tolatókamerával, az elektromosan behajtható külső tükrök körvilágítással, a fűthető első ülések, a Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), a hőszivattyú új hűtőrendszerrel, az okostelefon tálca vezeték nélküli töltéshez, az elektromos töltőcsatlakozók a vezetői és az első utas oldalán, a kormányon található vezetésimód-kapcsoló és a Power Steering Plus funkció már az alapfelszereltség részét képezik.

Emellett a műszercsoport, a központi kijelző és az opcionális utaskijelző optimalizált felhasználói felülettel és további funkciókkal rendelkezik, például az új In-Car Video lehetővé teszi a videó streamelést a központi kijelzőn és az utasok kijelzőjén.

A Taycan sportszedán, a Taycan Cross Trusimo, és a Taycan Sport Turismo is idén tavasszal érkezik a kereskedésekbe a frissített formájában.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.