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
auto
2024. 05. 07. kedd

Mitől csendesebbek a villanyautók gumijai?

autógumi

A villanyautók alapvetően nagyon csendesek, ám a motorzaj hiányának van legalább egy hátulütője.

Minden más zaj sokkal jobban feltűnik.

Jaj de jó a habos… gumi

Az elektromos autóknál nincs a belsőségűeknél megszokott motorzaj, ami alapvetően egy jó dolog, ám ez azt is jelenti, hogy sok mindent meghallunk, amit egy hagyományos járműben elnyom a folyamatosan jelenlévő alapzaj.

Alacsony sebességnél leginkább a gumi gördülési zaját vesszük észre, ám bizonyos tempó felett leginkább a szélzaj a csendes utaskabin ellensége. Autópályán a futómű rezgéseinek csillapítása, illetve a kocsi akusztikai szigetelése határozzák meg, mennyire lesz nagy a zaj az utastérben.

Az emberi fül ráadásul egy elég érzékeny műszer, nem csak a hang erőssége, de annak frekvenciája is szerepet játszik abban, hogy mennyire zavar minket egy adott zajforrás.

Az NR skála egy ISO szabvány, amelyen az NR 20 egy hangstúdió, az NR 30 pedig egy csendes otthon alapzaja. A Hz és db értékekből látszik, hogy mely frekvencián mekkora hangerő az, ami még belefér ezekbe az értékekbe. Forrás: engineeringtoolbox.com

Oldalunk autótesztjeiben már egy ideje állandó táblázat mutatja a típus utasterében mért zajszintet, amelyet decibel (dB) értékkel jelzünk.

„A legkisebb érzékelhető hangerő, azaz az emberi fül által hallható leghalkabb hang 0 decibel. A nagyjából 50 dB-es hangerejű hangokat találjuk kellemesnek, a kellemetlen hangerő 100 dB körül indul, és kb. 120 dB-nél érjük el a fájdalomküszöböt. Fontos tudni, hogy … minden 10 dB-es hangerő-növekedést nagyjából kétszer olyan hangosnak érzékelünk” – írja a geers.hu.

Az autógyártók mellett a gumigyártók is sokat dolgoznak azon, hogy csökkentsék ezeket a zajforrásokat. A gumi zaját természetesen nem egyetlen tényező befolyásolja, az anyagválasztás, vagy a lamellák mintázata is sokat számít – ezért is hangosabbak általában a téli gumik.

A legfontosabb innováció azonban az elmúlt években bevezettet akusztikus bélelés, egy poliuretán hab, amelyet a gumi belső felületére ragasztanak és tompítja az autóba jutó zajokat. Ez ma már sok új villanyautónál gyári alapfelszereltség.

Szinte minden nagyobb gumigyártó kínál ilyen terméket, és a villanyautókhoz ajánlott gumijaik rendre ilyen habbetéttel rendelkeznek.

Zajcsökkentett gumiabroncs jelölések:
• Bridgestone: B-Silent
• Continental: ContiSilent
• Dunlop: Noise Shield
• Goodyear: SoundComfort
• Hankook: Sound Absorber
• Michelin: Acoustic
• Pirelli: PNCS, azaz Pirelli Noise Cancelling System
Forrás: vajdagumi.hu

Az egyik prémium márka például azt állítja, technológiája 9 decibeles zajcsökkenést eredményez, ez pedig gyakorlatilag az útzaj megfelezését jelenti.

Ha megérett a kocsi gyári abroncsainak cseréje, akkor mindenképpen ilyen gumit válasszunk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.