Lassú töltés, hatótávpara és hasonló közhelyes megjegyzések nehezítik a Föld több pontján a villanyautók terjedését. Persze akadnak helyek, ahol nem célszerű ezeket a járműveket használni – egyelőre –, ám a mindennapi életben, amennyiben nem tudjuk nélkülözni a gépkocsi használatát, a munkába járáshoz vagy egyéb ingázáshoz és a dugóban ácsorgáshoz aligha találhatunk jobb alternatívát, mint az elektromos hajtás. Viszont előfordulhatnak helyzetek, amikor ismeretlen e-autóval vagy pusztán akkora utat kell megtennünk, amit korábban még nem, kiszakadva addigi komfortzónánkból, egyúttal belevágva az ismeretlenbe. Ilyenkor néhányak az autók optimista becslésére hagyatkozva állítanak be a navigációban olyan töltőhelyeket, melyek az adott tempó vagy környezeti viszonyok miatt már kívül esnek a reális hatótávon. Ekkor előfordulhat, hogy utolér minket az „üres tank” effektus, azaz se előre, se hátra. Míg egy belső égésű motorral szerelt autónál a legközelebbi benzinkút és egy kanna segítségével mondhatni egyszerűen túllendülünk a problémán, az elektromos autóknál kicsit árnyaltabb a helyzet – de nem Ausztráliában!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 A dél-ausztráliai szövetségi állam autóklubja, a 121 éve alapított RAA (Royal Automotive Association) idén januárban egy Peugeot e-Partner tisztán elektromos furgonnal gyarapította segélyautóinak sorát, melynek egyik feladata lesz az út szélén lemerülten álló villanyjárgányok kisegítése. Bár arról nincs információ, hogy pontosan milyen eszközzel (a Dyness A48100-as 4,8 kWh-s LFP moduljai láthatók a sajtófotók egyikén), de a jármű képes vésztöltésben részesíteni bajba jutott társát, hogy az annyi energiához jusson, ami elég a legközelebbi töltőpontig. Hosszú távon persze általánosabb jellegű feladatokat szeretnének a francia furgonra bízni, hiszen a végső cél, hogy a szervezet teljes járműparkját emissziómentessé tegyék, ugyanis saját becsléseik szerint a szervezet elsődleges tevékenységeivel járó, közvetlenül kibocsátott szén-dioxid 80 százalékáért járműparkjuk felel. A Peugeot e-Partnert tehát azért is teszik hat hónapon keresztül próbára, hogy amennyiben beválik, akár a teljes flottát elektromosra cserélhetik. A Peugeot egyébként szignifikáns változásokat valósított meg a kishaszonjárművön 2024-re. Bár az 50 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátor és a 100 kW-os, 270 Nm leadására képes villanymotor ugyanaz maradt, mégis sikerült 20 százalékkal nagyobb hatótávot elérniük. Ezt többek között az új orrkialakítással, de legfőképp a hőszivattyús hűtő-fűtőrendszer beépítésével és a jobb hatásfokú regeneratív fékrendszerrel érték el a mérnökök – így 275 helyett már 330 kilométert tud menni egyetlen töltéssel. A modell eddig is sikeresnek bizonyult, hisz például a brit királyi posta tavaly tavasszal ezer példányt állított szolgálatba belőle, nem véletlen tehát, hogy az e-Partner dobogós az emissziómentes könnyű haszonjárművek, valamint piacvezető a kompakt elektromos furgonok piacán. Vajon egy ilyen szolgáltatás mennyire lenne hasznos Európában? Kőrössy Balázs Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!