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
auto
2024. 07. 27. szombat

Indul a teljesen önvezető Scania teherautók éles tesztelése

önvezetés

A repülés után az automatizált vezetés egyik legfontosabb területe a közúti áruszállítás. Szemben a levegővel, ahol ritkán akadnak nem várt események, az utak tele vannak veszéllyel, így az önvezető szárazföldi járművek megalkotása és működtetése nem egyszerű feladat.

A Scania mérnökei mégis bíznak abban, hogy teherautóikban sikerülhet olyan szintre emelni ezt a tudást, hogy a járműveik akár az emberi személyzet teljes mellőzésével is képesek legyenek éjjel-nappal megbízhatóan működni. Épp ezért egy pilot program keretein belül indul hosszabb távú kísérletezés az autonóm vezetéssel kapcsolatban, melyhez az amerikai székhelyű Plus nevű startup támogatását kérte a gyártó. A Plus az önvezetés szoftvermegoldásainak globális szállítója a sofőrrel együttműködő rendszerektől a teljesen automatizált, emberi segítséget nélkülöző fejlesztésekig.

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

4-es szintű önvezetés
A SAE besorolás szerint a 4-es szintű önvezetés – bizonyos körülmények között, például egy adott földrajzi területen és/vagy időjárási viszonyok között – lehetővé teszi a teljesen beavatkozás nélküli haladást. Amikor a funkció aktív, a sofőrnek egyáltalán nem kell felügyelnie a rendszert. Így az ilyen technológiával rendelkező járműveknek – feltéve, hogy csak az előre megadott területen és körülmények között használják őket – tulajdonképp már kormánykerékre és pedálokra sem lenne szükségük – ettől függetlenül jelenleg minden ilyen típusba kerülnek.
Az Autonóm Kereskedelmi Pilot Program rögtön a SuperDrive névre keresztelt négyes szintű önvezetés próbájával indul és nemcsak a Scania, de a TRATON Csoport járműveibe is belekerül – persze nem mindegyikbe, hanem azokba, melyek üzemeltetői vállalták a részvételt a programban. A teszteket elsősorban a logisztikai központok közötti áruszállításban (hub-to-hub) fogják végezni. A program indítására azért volt szükség, mert a Scania úgy tapasztalta, hogy az ügyfelek keresik a megoldást a sofőrhiányra és az állandó megbízhatóságra.

„Elkötelezettek vagyunk a teljesen integrált autonóm megoldások iránt. Ez olyan technológiát jelent, amelyet közvetlenül a gyárban szerelünk be, és amihez támogatást is tudunk nyújtani. Fontos továbbá, hogy ügyfeleink a meglévő infrastruktúrájukban és működési folyamataikban gond nélkül használhassák” – mondta büszkén Peter Hafmar, a Scania Autonóm Megoldásokért Felelős Részlegének alelnöke.

A tesztektől azt várják az érintettek, hogy az ilyen járművek segítenek növelni a vállalat ügyfeleinek működési hatékonyságát, ami mellett csökkentik a szállítási károsanyag-kibocsátást és javítják a közúti biztonságot. A Plus 4-es szintű önvezető rendszerével felszerelt Scania teherautókat egyébként már tesztelik Európa közútjain, természetesen az ilyenkor folyamatosan figyelő biztonsági vezetővel a fedélzeten. A két vállalat kísérleti jelleggel, flottákban próbálja ki a kereskedelmi üzemeltetést, siker esetén pedig a tapasztalatok felhasználásával és beépítésével kezdi meg a sorozatgyártást és a globális bevezetést – egyelőre még nem tudni, mikortól.

A Scania a fuvarozással foglalkozó cégek között úttörőnek számít a technológiai újdonságok kipróbálásában és alkalmazásában. Legutóbb például használat alapú ösztönzéssel igyekezett gyorsítani az elektromos áruszállításra való átállást.

Ezek az önvezetés szintjei

Kőrössy Balázs