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
auto
2024. 11. 02. szombat

Itt a vége: a Volvo befejezte a dízelek gyártását

egyéb
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

1979 óta gyártott dízel autókat a Volvo, ami annyira régen volt, hogy az első 12 évből még csak statisztikai adatuk sincs.

Tegnap véget ért ez a korszak is.

Múzeumba való

A Volvo szerint minimum 9 millió dízelt adtak el történetük során, de erről adataik csak 1991 óta vannak, úgyhogy a valós szám biztosan több, tekintve, hogy az első 12 évről nem tudni semmit.

A vállalat első dízelmotorját a Volkswagentől vásárolta, de később PSA (ma Stellantis) motorokat is láthattunk a svéd motorháztetők alatt. Később saját dízelt is terveztek, és ezek közül került ki az utolsó példány is.

A március 26-án legyártott utolsó dízel XC90 egy 2.0 literes, turbós, négyhengeres VEA (Volvo Engine Architecture) hajtóművet kapott, amelynek első példányát még 2013-ban mutatták be.

Az utolsó dízel Volvo egy XC90-es volt.

A JATO Dynamics adatai szerint a hajtáslánc darabszámban 2007-ben volt a csúcson Európában, amikor 8,4 milliót adtak el belőle, százalékosan pedig 2011 volt a tetőpont, amikor az új autók 55 százalékát szerelték fel dízelmotorral.

Az elmúlt években azonban a dízel népszerűsége rohamosan csökkent, 2023-ban már csak 11,9 százalék volt a részarányuk az európai autógyártók szövetségének adatai szerint.

Az utolsó dízel Volvo a vállalat saját göteborgi múzeumába kerül majd. A cég célkitűzése, hogy 2030-ra már csak tisztán elektromos járműveket értékesítsen – dízelmotor gyártósorukat már át is alakították villanymotorok készítésére.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.