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
auto
2024. 04. 23. kedd

Brutális árcsökkentés után ez Amerika legolcsóbb villanyautója

elektromos autó

Látott már szebb napokat a Fisker márkanév. A vállalat első autója, a Karma korának egyik legérdekesebb sportkocsijának bizonyult ugyan, ám főként ára miatt az exkluzivitás volt a legjellemzőbb szó rá, utána pedig nem igazán jöttek az újdonságok a gyártótól, majd mire újra elkezdett termékeket készíteni, gyakorlatilag csődbe is ment – valójában már többször is csődközeli állapotban volt a Fisker.

Mindenesetre az Ocean névre keresztelt elektromos SUV valahogy elérte a piacot, azonban kissé magas ára és az első tesztelők kritikus hangvétele miatt nem úgy vitték az emberek, mint a cukrot, pedig hasonló tulajdonságokkal a Tesla Model Y folyamatosan a legsikeresebb elektromos autók között található. Aztán akadt néhány vásárlói panasz is. Ezt figyelembe véve döntött a Fisker a 2023-as modellek masszív árcsökkentése mellett. A szóban forgó, azonnal elérhető járművek már a vállalat legújabb, V2.0 szoftververzióját használják, némelyiküknél lehetőség van a karosszéria színének kiválasztására és akár 22”-os kerekek felszereltetésére is – ezeket együtt persze 7 ezer dolláros, azaz mintegy 2,6 millió forintos felár ellenében.

És akkor nézzük a konkrétumokat. Az amerikai vásárlók március 29-étől találkozhatnak a szignifikáns árcsökkentésekkel mindegyik felszereltség esetében. A legnagyobb változás a csúcsot jelentő Extreme szintnél várható, ahol 24 ezer dollárt, vagyis közel 8,8 millió forintot enged el a Fisker, így ennek indulóára 37.499 dollár (13,7 millió forint) lesz. Eggyel olcsóbban az Ocean Ultra vihető haza 52.999 (19,35 millió forint) helyett 34.999 dolláros (12,78 millió forintos) indulóáron.

A kínálat alját a Sport verzió jelenti, melyet 14 ezer dollárral tett olcsóbbá a Fisker, így legkevesebb 24.999 dollárért (9,13 millió forintért) kapható. Ezzel az SUV az ország legolcsóbb elektromos autója lett, még a Nissan Leaf belépőáránál is háromezer dollárral kevesebbért vihető el. A katalógusadatok szerint még ez is képes 371 kilométert megtenni egyetlen töltéssel, miközben egyetlen motorja az első kerekek hajtásáról gondoskodik.

A járművek nagyja, körülbelül 3400 darab készletről elérhető, ám további 1300-at idén készít el a gyártó. Az persze jó kérdés, hogy aki korábban a teljes áron megvett egy ilyen példányt, mit szól majd a hatalmas bukáshoz, amit a cég döntése okozott – de láttunk már más gyártóknál is komoly változtatásokat egyik napról a másikra, úgyhogy a dolog nem annyira új keletű, bár ügyféloldalról nem is nevezhető hűségre ösztönzőnek. Persze a túlélésért bárki sokat lenne hajlandó feláldozni…

Kőrössy Balázs