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
auto

Az e-autók számára kedvezőbb adót vezet be Norvégia

egyéb
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

Norvégia kormánya bemutatta a 2025-2036 közötti időszakra szóló nemzeti közlekedési tervét, amely számos, az elektromobilitásra vonatkozó szabályozást is tartalmaz. Megmarad például a jelenlegi szabályozás, amely szerint az elektromos autók után a belső égésű motorral hajtott társaik útdíjának legfeljebb 70 százalékát kell kifizetni – legalábbis egyelőre.

fotó: naf.no

Hosszú távon persze az útdíj „normál szintre” emelését tervezik a politikusok, de egyelőre nem tudni, mikortól várható ez a lépés. Úgy tűnik, első körben szeretnék a norvégok kibocsátásmentessé tenni környezetüket, mivel hiába 10-ből 9 új személyautó már elektromos, a jelenleg futó gépjárműállomány háromnegyede még mindig füstöt ereget a természetbe – nem beszélve a teherautókról.

Így először szeretnék elérni, hogy a lakosság és a fuvarozó cégek egyaránt környezetbarát járműveket használjanak, ám később – főleg a nagyobb városokban, ahol általában mindössze egy-egy ember ül a legtöbb személygépkocsiban – cél az ilyen járművek kizárása, és az emberek terelése a tömegközlekedés, kerékpározás felé, ugyanis az elektromos autók előnyei és hátrányai már sok vita tárgyát képezte Norvégiában, amibe hosszabb távon beletörhetne a politikusok bicskája.

Ami a hivatásos áru- és személyszállítást illeti, a tervezet tartalmaz egy rájuk vonatkozó részt is, amely elég kedvező. Az elektromos haszonjárművek mentesítést élveznek az adó alól 2030-ig, ráadásul a kormány terve az, hogy 2036-ig 3,7 milliárd norvég koronát (124 milliárd forintot) fektet be az autópályák teherautó-töltési infrastruktúrájának bővítésébe, ugyanis szerintük ez az egyik legfőbb gátja az ilyen járművek terjedésének, hisz a lassú töltés vagy szimplán a megfelelő töltőhely hiánya nem tesz jót a cégek átállási kedvének, avagy a lassú haladás árt az üzletnek. A terv elsődlegesen a fontosabb pihenők, parkolók fejlesztése, ahol a sofőrök amúgy is kötelező pihenőidőt töltenek.

A mostani tervezetben sem tettek le arról, hogy minden újonnan üzembe helyezett nehézgépjármű környezetbarát – azaz biogázzal vagy elektromosan működő – kell legyen 2030-ig, ugyanis szeretnék teljesíteni az addig hátralevő hat évben az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó célkitűzéseiket. Bár egyes vélemények szerint ez a dátum egyre kevésbé tűnik tarthatónak, sok ország példát meríthetne a norvégok tisztább jövő reményében tett törekvéseiből.

Kőrössy Balázs

Összehasonlítás