PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Közzétette a márciusi újautó-eladások adatait a norvég Közúti Közlekedési Információs Rendszer (OFV). Ezek alapján az országban összesen értékesített 9750 darab nullkilométeres személyautóból 8709 volt tisztán elektromos. Ez a piac 89,3 százaléka. Amennyiben a mindössze 210 darab eladott konnektoros hibridet is hozzávesszük, már 91,5 százalékra emelkedik az arány.

Összességében persze szignifikáns visszaesést mutat a statisztika az előző év azonos időszakához képest: 2023 márciusában 19.366 új négykerekű talált gazdára, tehát közel kétszer ennyi, valamint az elmúlt 15 év márciusait megvizsgálva kijelenthető, hogy nem volt még ilyen gyenge hónap, mint a mostani. Igaz azonban, hogy tavaly még „csak” 86,8 százalékos piaci részesedést tudhattak magukénak a BEV (tisztán elektromos) autók, tehát arányaiban a nagyobb visszaesést a belső égésű motorral (is) hajtott járművek könyvelhettek el. A plug-in hibridek például közel 75%-kal bizonyultak kevésbé keresettnek a vásárlók körében.

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

Az elmúlt hónapban mindössze 76 benzines (0,8%) és 198 dízelmotorral (2%) hajtott, valamint 557 öntöltő hibrid (5,7%) került első gazdájához. Érdekesség, hogy a most eladott 9750 példány szén-dioxid-kibocsátási átlaga mindössze 12,1 gramm kilométerenként. Bár gyenge lett, 2024 márciusa még mindig jobb számokat hozott, mint a február, amikor 7380 új személygépkocsit – ebből 6647 elektromosat – értékesítettek, bár az a hónap pont jobban sikerült, mint az egy évvel korábbi.

Talán nem nagy meglepetés, de a legnépszerűbb típus a Tesla Model Y lett 1993 darabbal, ami a teljes piacot nézve 20,5 százalékos részesedést jelent, avagy minden ötödik eladott autó Norvégiában az amerikai crossover volt. Ehhez képest a második helyezett Toyota bZ4X már „csak” 800 értékesített modellel büszkélkedhet, a harmadik pedig a VW ID.4 lett 488 darabbal. A futottak még kategóriát a Volvo EX30 (384), a Volkswagen ID.3 (286), az Audi Q4 e-tron (281), illetve a Hyundai Kona (259) erősíti, de átlépte a kétszázas küszöböt az MG4, a Tesla Model 3 Highland, valamint a Nissan Leaf is.

Kőrössy Balázs