PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTMwMHgyNTAtdXRvbHNvLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTY1MHgzMDAtMS11dG9sc28ucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9yZW5hdWx0LW1hc3Rlci1lLTAyMjUtNjUweDMwMC0xLXV0b2xzby5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xPyIgV0lEVEg9MSBIRUlHSFQ9MSBNQVJHSU5XSURUSD0wIE1BUkdJTkhFSUdIVD0wIEhTUEFDRT0wIFZTUEFDRT0wIEZSQU1FQk9SREVSPTAgU0NST0xMSU5HPW5vIEJPUkRFUkNPTE9SPScjMDAwMDAwJz48L0lGUkFNRT4= Bár lassan már az első negyedéves számok futnak be, éves összesítéseink sorából eddig kimaradt Kína, a világ legnagyobb autópiaca. Pótoljuk az elmaradást. Stabilitás Az elmúlt években rohamléptekben bővült a villanyautók száma, illetve részaránya az újautó-piacon Kínában, így állandó forrásunk, a CleanTechnicán publikáló, egyébként pedig a villanyautó-piac adatainak elemzésével foglalkozó céget működtető José Pontes már 37 százalékos konnektoros, illetve 25 százalék tisztán elektromos részesedést mért 2023-ban. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a 21,7 milliósra (+5,6%) hízó kínai személyautó-piacon valamivel több mint nyolcmillió konnektoros, ezen belül pedig közel 5,5 millió tisztán elektromos autó kelt el tavaly. Olvasóink visszajelzései alapján Pontes 2023-as toplistáját ismét megtisztítottuk a plug-in hibrid típusoktól és változatoktól, így a TOP 20-ból nálunk Top 14 lett, illetve, mivel 2023-ban még forrásunk egyben közölte csak a NEV statisztikát, nem minden modellnél rendelkezünk eggyel korábbi adattal. A típusok számainak elemzésébe nem mennénk bele, mindenki látja az adatokat, ami viszont rendkívül szembeötlő a listában az a stabilitás. A korábbi években rendre meg kellett jegyeznünk, hogy a listán szereplő néhány Tesla kivételével, szinte minden évben teljesen új típusneveket kellett megtanulnunk, mivel egy-egy modell jó, ha 12 hónapig benne volt a toplistában, vagy egyáltalán gyártásban maradt. Úgy néz ki, mostanra stabilizálódott a helyzet, ugyanis olyan típusok, mint a BYD Yuan, Dolphin, Qin, Han és Song, vagy a GAIC Aion S és Y már két-három éve mindig benne vannak a TOP 20-ban. A sokáig listavezető Wuling Mini EV népszerűsége lassan már leáldozóban van, de a márka Bingo nevű típusa kezd a helyébe lépni, így a két típus együttesen nagyjából változatlan eladásokat mutatott fel. Szembeötlő még, hogy a Teslán kívül egyetlen nyugati típust vagy márkát sem látunk, de nem csak nálunk, a villanyautókra szűkített rangsor, hanem az eredeti, a plug-in hibrideket is tartalmazó listán sincsenek jelen. Mivel a Cleantechnicán publikált adatok a gyártók sorrendjében csak a TOP 5-öt mutatják, és ott is csak piaci részesedést oszt meg a szerző – valamiből a cégének is meg kell élnie – így ennél a ranglistánál a kínai CnEVPost villanyautós oldal adataihoz fordultunk. Sajnos a tisztán elektromos modellek alapján náluk sincs gyártói összesítés, de azért egy NEV (BEV, PHEV, hidrogén) rangsort találtunk. A hidrogén piaci részesedése egyébként elhanyagolható, a teljes, teherautókat és buszokat is tartalmazó 30 milliós kínai gépjárműpiacon alig 6000 (0,02%) kelt el belőlük 2023-ban. A Teslán kívül egyébként a Top 10-ben itt sincs egyetlen külföldi szereplő sem. A múlt év végén még nem láttuk biztosan, hogy a BYD le tudta-e dönteni a trónról az évek (évtizedek?) óta domináns Volkswagent a teljes autópiac éléről, de most a választ erre is megkaptuk. Úgy-ahogy. Ha a gyártói rangsort nézzük, a BYD belföldi személyautó eladásai (2,706 millió) valóban túlszárnyalták a FAW-Volkswagen vegyesvállalatét (1,847 millió), ám a németeknek van a SAIC-kal is egy közös cégük, azzal együtt pedig még megőrizték a trónt (összesen 3,078 millió). Még egy érdekes adatot találtunk a kínai villanyautós oldal adatai között böngészve: 2023 végén már több mint 20,4 millió NEV, ezen belül is 15,5 millió tisztán elektromos modell volt a kínai autóflottában. Tekintve azonban, hogy az országban 336 millió személyautó van, ez a 6 százalékos részarány azért még nem egy norvég adat. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!