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
auto
2024. 05. 03. péntek

Tavaly minden negyedik új autó tisztán elektromos volt Kínában

elektromos autó piac

Bár lassan már az első negyedéves számok futnak be, éves összesítéseink sorából eddig kimaradt Kína, a világ legnagyobb autópiaca.

Pótoljuk az elmaradást.

Stabilitás

Az elmúlt években rohamléptekben bővült a villanyautók száma, illetve részaránya az újautó-piacon Kínában, így állandó forrásunk, a CleanTechnicán publikáló, egyébként pedig a villanyautó-piac adatainak elemzésével foglalkozó céget működtető José Pontes már 37 százalékos konnektoros, illetve 25 százalék tisztán elektromos részesedést mért 2023-ban.

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

Ez praktikusan azt jelenti, hogy a 21,7 milliósra (+5,6%) hízó kínai személyautó-piacon valamivel több mint nyolcmillió konnektoros, ezen belül pedig közel 5,5 millió tisztán elektromos autó kelt el tavaly.

Olvasóink visszajelzései alapján Pontes 2023-as toplistáját ismét megtisztítottuk a plug-in hibrid típusoktól és változatoktól, így a TOP 20-ból nálunk Top 14 lett, illetve, mivel 2023-ban még forrásunk egyben közölte csak a NEV statisztikát, nem minden modellnél rendelkezünk eggyel korábbi adattal.

A típusok számainak elemzésébe nem mennénk bele, mindenki látja az adatokat, ami viszont rendkívül szembeötlő a listában az a stabilitás. A korábbi években rendre meg kellett jegyeznünk, hogy a listán szereplő néhány Tesla kivételével, szinte minden évben teljesen új típusneveket kellett megtanulnunk, mivel egy-egy modell jó, ha 12 hónapig benne volt a toplistában, vagy egyáltalán gyártásban maradt.

Úgy néz ki, mostanra stabilizálódott a helyzet, ugyanis olyan típusok, mint a BYD Yuan, Dolphin, Qin, Han és Song, vagy a GAIC Aion S és Y már két-három éve mindig benne vannak a TOP 20-ban.

A sokáig listavezető Wuling Mini EV népszerűsége lassan már leáldozóban van, de a márka Bingo nevű típusa kezd a helyébe lépni, így a két típus együttesen nagyjából változatlan eladásokat mutatott fel.

Szembeötlő még, hogy a Teslán kívül egyetlen nyugati típust vagy márkát sem látunk, de nem csak nálunk, a villanyautókra szűkített rangsor, hanem az eredeti, a plug-in hibrideket is tartalmazó listán sincsenek jelen.

Mivel a Cleantechnicán publikált adatok a gyártók sorrendjében csak a TOP 5-öt mutatják, és ott is csak piaci részesedést oszt meg a szerző – valamiből a cégének is meg kell élnie – így ennél a ranglistánál a kínai CnEVPost villanyautós oldal adataihoz fordultunk. Sajnos a tisztán elektromos modellek alapján náluk sincs gyártói összesítés, de azért egy NEV (BEV, PHEV, hidrogén) rangsort találtunk. A hidrogén piaci részesedése egyébként elhanyagolható, a teljes, teherautókat és buszokat is tartalmazó 30 milliós kínai gépjárműpiacon alig 6000 (0,02%) kelt el belőlük 2023-ban.

A Teslán kívül egyébként a Top 10-ben itt sincs egyetlen külföldi szereplő sem.

A múlt év végén még nem láttuk biztosan, hogy a BYD le tudta-e dönteni a trónról az évek (évtizedek?) óta domináns Volkswagent a teljes autópiac éléről, de most a választ erre is megkaptuk. Úgy-ahogy.

Ha a gyártói rangsort nézzük, a BYD belföldi személyautó eladásai (2,706 millió) valóban túlszárnyalták a FAW-Volkswagen vegyesvállalatét (1,847 millió), ám a németeknek van a SAIC-kal is egy közös cégük, azzal együtt pedig még megőrizték a trónt (összesen 3,078 millió).

Még egy érdekes adatot találtunk a kínai villanyautós oldal adatai között böngészve:

2023 végén már több mint 20,4 millió NEV, ezen belül is 15,5 millió tisztán elektromos modell volt a kínai autóflottában.

Tekintve azonban, hogy az országban 336 millió személyautó van, ez a 6 százalékos részarány azért még nem egy norvég adat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.