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
auto
2024. 06. 20. csütörtök

Tavaly minden negyedik új autó tisztán elektromos volt Kínában

elektromos autó piac
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

Bár lassan már az első negyedéves számok futnak be, éves összesítéseink sorából eddig kimaradt Kína, a világ legnagyobb autópiaca.

Pótoljuk az elmaradást.

Stabilitás

Az elmúlt években rohamléptekben bővült a villanyautók száma, illetve részaránya az újautó-piacon Kínában, így állandó forrásunk, a CleanTechnicán publikáló, egyébként pedig a villanyautó-piac adatainak elemzésével foglalkozó céget működtető José Pontes már 37 százalékos konnektoros, illetve 25 százalék tisztán elektromos részesedést mért 2023-ban.

Ez praktikusan azt jelenti, hogy a 21,7 milliósra (+5,6%) hízó kínai személyautó-piacon valamivel több mint nyolcmillió konnektoros, ezen belül pedig közel 5,5 millió tisztán elektromos autó kelt el tavaly.

Olvasóink visszajelzései alapján Pontes 2023-as toplistáját ismét megtisztítottuk a plug-in hibrid típusoktól és változatoktól, így a TOP 20-ból nálunk Top 14 lett, illetve, mivel 2023-ban még forrásunk egyben közölte csak a NEV statisztikát, nem minden modellnél rendelkezünk eggyel korábbi adattal.

A típusok számainak elemzésébe nem mennénk bele, mindenki látja az adatokat, ami viszont rendkívül szembeötlő a listában az a stabilitás. A korábbi években rendre meg kellett jegyeznünk, hogy a listán szereplő néhány Tesla kivételével, szinte minden évben teljesen új típusneveket kellett megtanulnunk, mivel egy-egy modell jó, ha 12 hónapig benne volt a toplistában, vagy egyáltalán gyártásban maradt.

Úgy néz ki, mostanra stabilizálódott a helyzet, ugyanis olyan típusok, mint a BYD Yuan, Dolphin, Qin, Han és Song, vagy a GAIC Aion S és Y már két-három éve mindig benne vannak a TOP 20-ban.

A sokáig listavezető Wuling Mini EV népszerűsége lassan már leáldozóban van, de a márka Bingo nevű típusa kezd a helyébe lépni, így a két típus együttesen nagyjából változatlan eladásokat mutatott fel.

Szembeötlő még, hogy a Teslán kívül egyetlen nyugati típust vagy márkát sem látunk, de nem csak nálunk, a villanyautókra szűkített rangsor, hanem az eredeti, a plug-in hibrideket is tartalmazó listán sincsenek jelen.

Mivel a Cleantechnicán publikált adatok a gyártók sorrendjében csak a TOP 5-öt mutatják, és ott is csak piaci részesedést oszt meg a szerző – valamiből a cégének is meg kell élnie – így ennél a ranglistánál a kínai CnEVPost villanyautós oldal adataihoz fordultunk. Sajnos a tisztán elektromos modellek alapján náluk sincs gyártói összesítés, de azért egy NEV (BEV, PHEV, hidrogén) rangsort találtunk. A hidrogén piaci részesedése egyébként elhanyagolható, a teljes, teherautókat és buszokat is tartalmazó 30 milliós kínai gépjárműpiacon alig 6000 (0,02%) kelt el belőlük 2023-ban.

A Teslán kívül egyébként a Top 10-ben itt sincs egyetlen külföldi szereplő sem.

A múlt év végén még nem láttuk biztosan, hogy a BYD le tudta-e dönteni a trónról az évek (évtizedek?) óta domináns Volkswagent a teljes autópiac éléről, de most a választ erre is megkaptuk. Úgy-ahogy.

Ha a gyártói rangsort nézzük, a BYD belföldi személyautó eladásai (2,706 millió) valóban túlszárnyalták a FAW-Volkswagen vegyesvállalatét (1,847 millió), ám a németeknek van a SAIC-kal is egy közös cégük, azzal együtt pedig még megőrizték a trónt (összesen 3,078 millió).

Még egy érdekes adatot találtunk a kínai villanyautós oldal adatai között böngészve:

2023 végén már több mint 20,4 millió NEV, ezen belül is 15,5 millió tisztán elektromos modell volt a kínai autóflottában.

Tekintve azonban, hogy az országban 336 millió személyautó van, ez a 6 százalékos részarány azért még nem egy norvég adat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.