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
auto
2024. 10. 09. szerda
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

Ebben a sorozatban egy hétéves, 220.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben az ingyenes Superchargerről mondom el a véleményem, a mai cikk témájához azonban inkább egy korábbi, a Tesla navigációs rendszerét méltató írás és persze a lakókocsis élménybeszámolók kapcsolódnak.

Model X hétköznapok #24: ingyenes Supercharger, áldás vagy átok?

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

A Tesla navigációs rendszere egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből. Nemcsak egyszerűen megtervezi a töltéseket, de a hatótáv becslése során rengeteg tényezőt, köztük például a domborzatot, vagy az aktuális időjárási körülményeket is figyelembe veszi, így ha szembeszél várható a következő szakaszon, akkor hosszabb töltést javasol a Superchargeren.

Fóton csak hazafelé kellett megállni tölteni. Bár a régi X-nek felesleges a V3 töltő, ehhez tudtam beállni az utánfutó leakasztása nélkül.

Vannak persze olyan tényezők, amivel egyszerűen nem tud kalkulálni, ilyen például egy utánfutó. Arról természetesen tud az autó rendszere, ha utánfutót csatlakoztatunk, de azt nem tudja, hogy az egy két tonnás, hatalmas légellenállással rendelkező lakókocsi, vagy egy aprócska, 150 kilós utánfutó, ami alig növeli a fogyasztást.

A minap próbára tettem, hogyan alkalmazkodik a Tesla rendszere egy ilyen változáshoz.

Miskolcról Budapestre indultam, odaúton egy üres, kb. 300 kilós utánfutóval. Az utánfutó csatlakoztatása előtt az autó navigációs rendszere 11%-os töltöttséget tippelt az érkezésre.

Ezek alapján kalkulál a Tesla útvonaltervezője

Az utánfutó csatlakoztatása után ez hamarosan lecsökkent 9%-ra, azt viszont – valószínűleg – nem tudja a Tesla rendszere, hogy Magyarországon vontatva a legtöbb utánfutóval autópályán is 80 km/h a megengedett maximális sebesség.

Szabálytisztelő állampolgárként ezt csak hajszállal léptem túl, biztonsági okokból: nem érezném biztonságban magam, ha a 85-90-nel haladó kamionok előtt 80-nal közlekedek, folyamatosan előzésre késztetve a teherautókat, így két kamion között felvettem a tempójukat, biztonságos követési távolságot tartva, amiben az adaptív tempomat hatalmas segítség. Sajnos a sávtartást az AP1-es Tesla letiltja, ha vontatunk, pedig úgy lenne igazán kényelmes a hosszú autópályázás pótkocsival.

Persze nem is én lennék, hogy ha nem ugranék be a Tesla szervizbe is, ha már úgyis Budapesten járok. Idén ez volt a harmadik szervizlátogatásom, az első januárban a kopogó féltengely diagnosztikája, majd rá egy hónapra annak cseréje miatt volt esedékes.

Március közepén megjelent egy a nagyfeszültségű akku biztosítékcseréjére figyelmeztető üzenet, amire április elejére kaptam időpontot, de néhány nappal a szerviz előtt letörött a bal hátsó ajtó zárszerkezete, és mivel nem akartam a két ügy miatt kétszer is szervizbe menni egy hónapon belül, a biztosíték cserét eltoltam egy későbbi időpontra, amíg megérkezik a zárhoz szükséges alkatrész is.

A lassú tempónak és szélárnyéknak köszönhetően a fogyasztásunk jóval a Tesla által utánfutó nélkül, de 130 közeli autópálya tempóra becsült alatt maradt, így rövidesen növekedni kezdett az érkezésre várható töltöttségi szint.

Mezőkövesdnél, alig 50 kilométerrel az elindulást követően már a kezdeti 11% helyett 26%-os érkezési töltöttséget prognosztizált a navigáció, majd az út hátralévő részében 31%-ig is felkúszott, de többnyire 28-30% között ingadozott.

Érkezéskor kiderült, hogy a Tesla navigációs rendszere ezúttal is bizonyította pontosságát, végül 28% maradékkal értünk célba.

Ideje lenne minden gyártónak lemásolni ezt a rendszert, és hasonló megbízhatósággal tervezve segíteni a villanyautóra váltást.

 

@villanyautosok.hu

Hatótávnövelő utanfutó a Tesla mögött? #villanyautosok #tesla #teslamodelx

♬ eredeti hang – villanyautosok.hu

Végül érdekességképp néhány további adat az útról:

Reggel 6:10-kor indultunk, a Tesla utánfutó nélkül 8:35-re tippelte az érkezést, amiből a lassú tempó miatt végül 9:18 lett. A teljes út átlagfogyasztása 22,7 kWh/100 km lett, külső 6-9 fokban 22 fokra fűtve az utasteret. A teljes útra mért átlagsebesség nem igazán releváns, az alábbi sebesség-grafikon is demonstrálja, hogy az utolsó 15 kilométer megtételéhez több mint egy órára volt szükség a budapesti forgalomban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.