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 Egyre többen döntenek úgy, és már nem csak kalandvágyból, hogy nyaralni is elektromos autóval utaznak, néhányunknak már nincs is hagyományos autó a garázsában. Sokan azonban félnek ezt a döntést meghozni, nekik próbálunk segíteni és egy kis biztatást adni. Nem a villanyautó-töltés miatt lesz drága a nyaralás A múlt heti cikkünkben rámutattunk, hogyan lehet olcsó az elektromos autó töltése, ha villanyautóval megyünk nyaralni, most pedig a töltési idő szempontjából adunk néhány tippet, hogyan érdemes tölteni, ha minél előbb szeretnénk célba érni. Inkább kétszer félig, mint egyszer tele Hagyományos autók tankolásakor teljesen mindegy, hogy az első vagy az utolsó litereket töltjük a tankba, mindig egyforma gyorsan csorog a benzin. A legtöbb elektromos autót azonban az alsó tartományban jóval gyorsabban tölthetjük egyenáramú (DC) villámtöltőn. Autótípustól függően akár fele annyi időt vehet igénybe kétszer 10%-ról 60%-ra tölteni, mint egyszer 100%-ra. Ehhez persze megfelelő töltőhálózat is kell, ami hazánkban még nem feltétlenül áll rendelkezésre, külföldön azonban egyre inkább jellemző, hogy minden autópálya-pihenőben találunk 150-350 kW teljesítményű töltőket. Tesztjeinkben már évek óta szerepelnek az egyes típusok töltési adatai, a nyers, töltésiszint-teljesítmény grafikonok mellett azt is mindig megmutatjuk, hogy a következő 10 százaléknyi akku kapacitás betöltéséhez további hány percet kell várnunk. A legújabb teszteknél pedig egy új mutatót is bevezettünk, amiből kiderül, hogy 10%-kal a töltőhöz érkezve mennyi ideig tart 100, 200, 250 vagy 300 km-re szükséges energia betöltése. 110 km/h átlagsebességgel számolva (~130 km/h autópálya) Ne parázz, előbb érsz célba! A „hatótávparát” mindenki másképp éli meg. Van aki lazán képes 1-2% maradékkal beesni a töltőhöz, mások már izgulnak, ha 50%-nál alacsonyabb a töltöttségi szint. A fentiekből egyértelmű, hogy az fog előbb célba érni, aki bátrabban lemeríti az autót, hiszen 50%-ról teletölteni lényegesen tovább tart, mint üresről 50%-ig. Az alábbi grafikonokon valós töltések szerepelnek, a saját, 2016-os Tesla Model X 90D autómról. Jól látható, hogy mindkét esetben nagyjából azonos energiát (41,4, illetve 41,9 kWh) szolgált ki a töltőoszlop, és az autóba is hasonló (36, illetve 37,2 kWh került), egyik alkalommal azonban 5%-ról töltöttem 55%-ig, a másik esetben 31%-ról 82%-ig. Annak ellenére, hogy mindkétszer egy „fél akkunyi” töltést kaptam, majdnem üresen indítva a töltést csak 28 percig tartott a folyamat, míg 31%-ról már 41 percet vett igénybe ugyanennyi utántöltés. Az élet mindig felülírja a terveket Régi villanyautósként örömmel tervezem meg előre, hogy mikor, hol és mennyit érdemes tölteni. Aztán tízből kilencszer úgy alakul, hogy emberi szükségletek miatt a tervezettnél előbb kell megállni, és a szükségesnél hosszabb ideig állunk. Ilyenkor, ha van az adott autópálya-pihenőben töltő, mindig érdemes csatlakoztatni az autót és elindítani a töltést. Gyakori, hogy csak 5 percre akartunk megállni, végül mégis 15-20 percre sikerül, ennyi idő alatt pedig egy modern autó még akkor is jelentős mennyiségű energiát képes felvenni, ha nem üres akkuval kezdtünk tölteni. Hurrá, nyaralunk! De meddig kell tölteni a villanyautót?! Hasonlóképpen, többször jártunk már úgy is, hogy a 20 percesre tervezett ebédszünet majdnem egy órásra nyúlt, ezért az autót sem csak a gyors tartományban töltöttük 70-80%-ig, hanem az ebéd végére tele lett az akku. Akár 1000 kilométeres távon is célba érhetünk anélkül, hogy az autó töltése miatt kellene megállni. Rifterrel nyaralni? Minden tervünk borult Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!