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
auto
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

A Renault villanyautós üzletága, az Ampere ismertette 2026-tól 2030-ig tartó új akkustratégiáját, amely négy beszállítót és két jól ismert akkukémiát foglal magába.

Az egyik cellatípus Magyarországról érkezik majd.

Első

Az autóipar egyre nagyobb számban használ LFP cellákat a hagyományosan használt NMC/NCA kémia helyett és hamarosan a Renault is beáll a sorba.

Az Ampere közleményben ismertette új akkustartégiáját, amely négy akkubeszállítóra és két akkukémiára épül.

2026-tól már az autókba építik a CATL és az LG LFP celláit – előbbi hazánkból, a kínai akkugyártó debreceni gyárából, utóbbi pedig a koreai cég lengyel üzeméből érkezik majd.

Az LG állítólag sikeresen lokalizálta az LFP ellátási láncot Európában, azaz az aksik főbb alkotóelemei a kontinensen belülről érkeznek majd – de azért itt mi érzünk némi apróbetűs részt a háttérben, ugyanis az nem derül ki, hogy ez milyen mélységig megy le, csak az anód és katód anyagok készülnek helyi gyárakban, vagy ezek alapanyagainak finomítása, esetleg a bányászat is lokális.

A CATL debreceni gyárának látványterve.

A CATL már tavaly ősszel bejelentette, hogy új, nagyobb energiasűrűségű és villámgyorsan tölthető Shenxing cellái német és magyar akkugyáraiban is gyártásba kerülnek, így valószínűleg erről a típusról lehet szó.

Kiderült milyen akku készül majd Debrecenben

A Shenxing egy olyan LFP cella, amely 10 perc alatt tölthető 80 százalékra, de a CATL fejleszt már egy ennél is gyorsabban, 6C-vel tölthető akkutípust is Qilin 2.0 néven – ennek európai gyártását azonban még nem erősítették meg.

Brutális LFP akkumulátorokkal készül a BYD és a CATL

Az új LFP cellák mellett természetesen a nagyobb hatótávú autók NMC cellái sem maradnak el, amelyeket szintén az LG lengyel gyára szállít majd a jövőben. Ezek különlegessége az lesz, hogy az Ampere szerint koreai partnerükkel ők alkalmaznak majd először cell-to-pack (CTP) technológiát pouch, azaz zacskós cellák esetén. A CTP kialakítás megspórolja az akkucellák modulokba integrálását, azokat közvetlenül az akkupakkba helyezik, amivel nő a volumetrikus energiasűrűség és csökken a pakk tömege is.

Moduláris (balra) és CTP dizájn (jobbra). Forrás: ú

A pouch cellatípus a laborban, a cellák kísérleti fázisában közkedvelt megoldás, mert viszonylag könnyen és gyorsan előállítható, ám a sorozatgyártásban az utóbbi időben háttérbe szorulni látszott, mert egyes gyártók megkérdőjelezték a sérülékenyebb csomagolás biztonságát. A BYD például idén januártól le is állt az ilyen típusú akkucellák gyártásával.

LG pouch (zacskós) cella.

Az Ampere a cell-to-pack megoldástól és az LFP cellák alkalmazásától azt várja, hogy átlagosan 20 százalékkal csökkennek majd az akkumulátorok költségei.

A CATL és az LG mellett a francia AESC és Verkor cégek is szállítanak majd NMC akkucellákat az Ampere autóiba.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.