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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Rákaptak az oroszok a villanyautózásra, és a hazai gyártás még csak most fog felpörögni

Sokan úgy gondolják, hogy csak az Európai Unió erőlteti az elektromos autók elterjedését, miközben a világ más részein, különösen a fejlődő országokban minden marad a régiben. A számok azonban nem ezt mutatják, épp ezért itt az ideje leszámolni ezzel a tévhittel.

Adott egy hatalmas ország, ahol nagyok a távolságok, kemények a telek, kimeríthetetlenek az olajkészletek, és ahol keresztes háborút hirdettek a woke-kal szemben. A benzinvérűek szerint ebben az országban soha nem fognak elterjedni a villanyautók. Nagyobbat nem is tévedhetnének. A hely, ahol járunk: Oroszország.

Manapság már csak kevesen csodálkoznak azon, ha Oroszországban időnként felrobbannak bizonyos dolgok, arra viszont alighanem kevesen számítottak, hogy ezek közé fog tartozni az elektromos autók piaca is.

2013-ban még csak 111 új elektromos autót vásároltak az oroszok, öt évvel később 372-t, újabb öt év múlva pedig már 14.089 akkumulátoros autó talált gazdára az Orosz Föderációban. Az igazán látványos növekedés tavaly indult be, amikor egyetlen év alatt 4,7-szeresére nőtt az új villanyautók eladása.

Bal oldali táblázat: decemberi adatok, jobb oldali táblázat: éves adatok. Forrás: Autastat.ru

Míg 2013-ban csupán 6 tisztán elektromos modell közül lehetett választani, tíz évvel később már 170 különféle – főként kínai – modell volt elérhető a piacon. A helyi autós sajtó néhány hetente számol be egy-egy új típus megjelenéséről, melyek között egyre több a hazai gyártású.

Az Evolute például áprilisban jelentette be a hazai gyártású i-Van elektromos furgon árát, ami 3,065 millió rubel, azaz 12,5 millió forint. Ezért 67,5 kWh-s akkumulátort és 37 perces töltési időt (30%-ról 80%-ra) kapnak a leendő vásárlók. A forgalmazás a 3. negyedévben kezdődhet meg.

A Dongfeng márkájú autók oroszországi értékesítése még az idén megindul, a kínai gyártó áprilisi bejelentése szerint.

Június elején leplezték le a LADA e-Niva Travel koncepcióautót. Hogy a 34 kWh-s akkuval felszerelt, 175 km-es hatótávú terepjáró valaha is gyártásba fog-e kerülni, az egyelőre még erősen kérdéses.

Az Avtotor által gyártott Amberauto A5 kiszállítása azonban már megkezdődött. A kalinyingrádi vállalat úgy kalkulál, hogy idén 3000 példányt fognak gyártani a 60 kWh-s akkuval rendelkező elektromos szedánból.

Emlékszünk még a bumfordi orosz villanyautóra, amin tavaly az egész világ röhögött? Nos, ez ugyanaz a cég, de amíg gnóm kisautó saját tervezés volt, addig az alábbi képen látható Amberauto A5 kínai közreműködéssel készült.

A Kama nevű startup arról számolt be néhány héttel ezelőtt, hogy az általuk fejlesztett Atom nevű elektromos autó 60-70%-ban orosz alkatrészekből fog készülni. A legdrágább komponensek közül azonban csak a platform, az intelligens vezetéstámogató rendszerek (ADAS) és az Atom OS operációs rendszer lesz teljesen orosz a járműben.

Mint azt korábban a Kama vezérigazgatója, Igor Povarazdnyuk elmondta, az Atom elektromos autó sorozatgyártását a tervek szerint 2025 harmadik negyedévében kezdik meg a Moszkvics üzemében. A modell ára a piaci helyzettől függően 2,5-3,5 millió rubel (10,2 – 14,3 millió forint) között lesz majd.

Az Izvesztyija július elején adott hírt arról, hogy hamarosan megindul a kínai Neta márkájú elektromos autók oroszországi forgalmazása is. „Az orosz piac kiváló, jelenleg a belépéshez szükséges piackutatást végezzük. Kína és Oroszország földrajzi és éghajlati viszonyai különböznek, ezért elemeznünk kell a hőmérsékleti különbségeket és az autók kompatibilitását, hogy hogyan tudnak alkalmazkodni az orosz valósághoz. Ennek lehet, hogy egy lokalizált modellcsalád lesz majd a végeredménye. A vonatkozó tanúsítványok már készülnek” – nyilatkozta Zhou Jiang, a vállalat alelnöke.

Az Ural egy saját fejlesztésű elektromos teherautót mutatott be a múlt héten, amelyet egy orosz gyártású, 250 kWh-s akkumulátorral szereltek fel. Hogy valaha gyártásba fog-e kerülni, az ebben az esetben is kérdéses.

Mindez csak néhány példa volt az előző hónapok sajtóhíreiből, amivel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy az elmúlt 1-2 évben milyen komoly fejlődésen ment keresztül a korábban alig létező orosz elektromobilitási szektor.

2022-2023-ban Oroszországban több, elektromos járművek gyártására irányuló projektet indítottak el, ezek közül eddig a lipecki Motorinvest és a kalinyingrádi Avtotor gyárában indult be a termelés, illetve a Moszkvics üzemében készülnek még elektromos autók. Várhatóan 2024 harmadik negyedévében Izsevszkben (Udmurt Köztársaság) gördülnek majd le a szalagról a LADA e-Largus elektromos autók, amelyeket már nagyobbrészt Oroszországban készült alkatrészekből fognak összeszerelni. Ezzel párhuzamosan elektromos buszok és elektromos teherautók gyártása folyik a KamAZ és a GAZ csoport gyáraiban, valamint a Manufacturing Rus gyárban a Leningrádi régióban. A legfrissebb adatok szerint az Oroszországban eladott elektromos járművek 17%-a már belföldön készül.

Dacia Logan alapra készít elektromos autót a Lada

Jelenleg a hazai márkájú elektromos járművek akkumulátorainak többségét importálják. A Roszatom azonban két akkumulátorgyárat épít Moszkvában és Kalinyingrádban, illetve a Norilsk Nickel vállalattal közösen megkezdte a lítiumlelőhelyek kiaknázását a murmanszki régióban.

Persze ne legyenek illúzióink. Az orosznak mondott elektromos autók vagy licenc alapján, kínai segítséggel gyártott kínai modellek, vagy kínai alkatrészekből, esetleg azok koppintott verziójából összelegózott, kérdéses minőségű példányok. Igen, ezt is megértük, hogy valaki a kínaiaktól koppint.

A kínálat bővülésének és az állami ösztönzőknek köszönhetően a kereslet növekedése, némileg lassabban ugyan, de idén is folytatódik, az év első öt hónapjában 9222 új elektromos autót helyeztek forgalomba, 2,7-szer annyit, mint a tavalyi év azonos időszakában. A legnépszerűbb márkák sorrendben: a Zeekr (4026 eladással), az első orosz gyártású modellt piacra dobó Evolute (718 eladással), a Volkswagen (700 eladással), a Moszkvics (645 eladással), és a Tesla (448 eladással).

Bal oldali táblázat: májusi adatok, jobb oldali táblázat: az év első öt hónapjának adatai. Forrás: Autastat.ru

Egy áprilistól bevezetett adóemelés miatt ugyanakkor májusban (és a legfrissebb adatok szerint júniusban is) jelentősen lassultak az eladások az előző hónapokhoz képest.

Miért vásárolnak egyre több elektromos autót az oroszok?

A PPK JSC adatai szerint 2023-ban az oroszországi újautó-eladások 69%-kal, 1,06 millió darabra nőttek. E jelentős növekedés ellenére azonban az értékesítési volumen még mindig elmarad a háború előtti szinttől. A szankciók és a legtöbb külföldi vállalat kivonulása miatt az orosz piacon értékesített autók többsége ma már orosz vagy kínai gyártású.

A helyi autómárka, a Lada eladásai jelentősen megnövekedtek, a piaci részesedése az előző évi 27,9%-ról 30,6%-ra bővült 2023-ban.

A kínai autók eladásai is megugrottak, piaci részesedésük az összes oroszországi személygépkocsi-eladás mintegy 47%-át tette ki, összesen 498.000 darabbal. Miután az ukrajnai konfliktus kitörését követően számos gyártó kivonult az országból, a kínai vállalatok gyorsan teret nyertek: 2023-ban a 10 legkelendőbb márka közül hat Kínából származott. És míg a nyugati vállalatok belső égésű motoros járműveket gyártottak vagy importáltak, a kínaiak már az elektromos portfóliójukkal együtt léptek be a piacra.

A Kínával való szoros együttműködésnek köszönhetően gyors fejlődésnek indult az elektromos autók piaca. Olyan márkák is megjelentek a szalonokban, amelyekről az orosz fogyasztók korábban nem is hallottak, de a tavalyi évben megkezdődött az elektromos járművek országon belüli tömeggyártása is – a kínai licenc alapján készülő Evolute modelljei mellett már elektromos Moszkvicsok is egyre nagyobb számban róják az Orosz Föderáció útjait.

Az elektromos járművek népszerűségének legjelentősebb tényezőit Oroszországban ma az újdonságuk, a divat, a presztízs, az adókedvezmények, az ingyenes parkolás, valamint az üzemeltetési költségeken, köztük az üzemanyagon elérhető megtakarítás jelentik” – nyilatkozta Alexander Klimnov, az Autostat Info szakértője a Realnoe Vremya hírportálnak.

Mint minden fejlődő piacon, Oroszországban is léteznek persze olyan gátló tényezők, amelyek nehezítik az elektromos átállást.

Az importált elektromos járművek kedvezményeinek csökkentése természetesen befolyásolja a piac fejlődésének ütemét, de a töltőhálózat fejlesztése sokkal fontosabb, és ez országos szinten nem igazán épült még ki, leszámítva Moszkvát és Szentpétervárt” – véli Klimnov.

Ija Gordejeva, az Elektromos, Autonóm és Hálózatba Kapcsolt Közlekedés és Infrastruktúra Fejlesztésével Foglalkozó Szövetség (AETI) elnöke szerint az orosz fogyasztók még mindig félnek az elektromos járművek vásárlásától. Ez elsősorban ismerethiányból fakad, mert az emberek többsége nem tudja, hogy egy elektromos autó meglehetősen könnyen üzemeltethető, és a töltőállomások száma ma már nemcsak a városi használatot teszi lehetővé, hanem akár hosszabb utakra is el lehet indulni velük.

Az autostat.ru információi szerint június végén 7410 nyilvános töltő üzemelt az országban, hozzávetőleg 140 százalékkal több, mint tavaly év végén. „Ha az egy töltőre jutó autók számát nézzük, akkor alapvetően megfelelünk a nemzetközi standardoknak, de az Orosz Föderáció méretét tekintve még nincs elég töltőállomás, ami bizonyos aggodalmakat kelt az elektromos autósok körében” – teszi hozzá Gordejeva.

A legfontosabb előnyt az alacsonyabb üzemeltetési költségek jelentik. Az AETI elnöke szerint egy km megtétele, a töltés módjától függően, 0,5-3 rubel között mozog az elektromos autók esetében. Egy benzines autó tankolása ugyanakkor, 56 rubeles benzinárak mellett, kilométerenként hozzávetőleg 4 rubelből jön ki. Ha valaki általában csak otthon, éjszakai áramról tölt, akár 80-90%-ot is spórolhat az üzemanyagon.

Mennyibe kerül a töltés?
Csak 2023-as adatokat találtam, amelyek – az ott ténylegesen háborús – infláció miatt ma már bizonyosan magasabbak. Ezek szerint tavaly Moszkvában az éjszakai áram (23 órától 7 óráig) 3 rubelbe (12 Ft), a nappali áram pedig közel 8 rubelbe (32 Ft) került kilowattóránként. A nyilvános töltők díjai 15-20 rubel között mozogtak (60-80 Ft), de lehet még ingyenes töltőket is találni.

Moszkvában, Szentpéterváron, Kazanyban és számos más városban az ingyenes parkolás is hozzájárult az elektromos autósok számának növekedéséhez.

Moszkvában, ahol a parkolási díj óránként akár 500 rubel is lehet, nagy segítség, ha van egy elektromos autó a családban” – magyarázza Ija Gordejeva. „De a fizetős szövetségi utakon való ingyenes közlekedés is szerepet játszik, ami szintén motiválja az oroszokat, hogy elektromos járművekre váltsanak. Az elektromos járművek nagymértékű behozatalára számítunk Kínából. Naponta hallunk új szalonok megnyitásáról, új márkák megjelenéséről, arról, hogy új autómodellek és új szolgáltatások jelennek meg” – érvel a további növekedés mellett az AETI elnöke. „És természetesen számítunk az orosz gyártókra, mert elég sok márka vagy már gyárt elektromos autókat, vagy bejelentette, hogy hamarosan lesznek ilyen modelljeik.”

Az Oroszországon belül külön világot képező nagyvárosokban van leginkább fizetőképes kereslet a ma még felárasnak számító elektromos autókra, és ezekben a töltőinfrastruktúra is jóval fejlettebb, mint a tajgán. A prémium kategóriás modellek pedig még arra is alkalmasak, hogy jelezzék a tömegtől különbözni vágyó tulajdonosuk társadalmi státuszát a külvilág felé.

2022-ben a városok utcáit még a jól ismert úttörő, a Nissan Leaf és a figyelemfelkeltő Tesla uralta, és csak alkalmanként jelent meg az európai BMW i3, e-Golf, a koreai KIA SOUL, a Niro, a kínai BYD és egy kevés luxus HONGQI, valamint a hivatalosan is forgalmazott Porsche Taycan és Audi Etron egy-egy példánya. Mostanra viszont ellepték a piacot a prémium kategóriás kínai autók, amelyeket vagy szürke import keretében hoznak be, vagy pedig újonnan nyitott autókereskedésekben vásárolnak meg. Ma már rengeteg ilyen magánvállalat van” – ismertette a helyzetet Rusztem Galimzsanov, az elektromos járművek infrastruktúrájának fejlesztésével foglalkozó Restart nonprofit szervezet képviselője. „Ma már mindenki importál autókat, mert a kínai autóipar termékei iránti kereslet napról napra nő” – tette hozzá.

A kínai invázió mellett a vállalati ügyfelek tömegesen vásárolnak Oroszországban gyártott Evolute modelleket is. Az Evolute I-JOY-t főleg nagyvállalatok keresik – az ő logójuk látható az orosz elektromos autók karosszériáján, a kisebbik testvért, az Evolute I-PRO-t pedig a taxisok kedvelik.

A Moszkvics kevésbé népszerű a piacon, mert rosszabb ár-érték arányt képvisel, mint az Evolute. Mindkét márka átmatricázott kínai modell – így ennek a Moszkvicsnak már nem sok köze van az azonos nevet viselő szovjet autóhoz.

A töltőoszlopok úgy bújnak ki a földből, mint eső után a gomba

Az emberek egyre magabiztosabbak az elektromos autók vásárlásában, ahogy látják a töltőállomások és a szervizközpontok számának általános növekedését.

A 2023-as év különlegessége, hogy a vásárlók tudatosabbá váltak, a médiában sokat beszélnek az elektromos autókról, egész régiókban álltak át a nagy taxitársaságok elektromos autókra – mondta Dmitrij Matvijevszkij, az IT Charge töltőszolgáltató társalapítója.

Mennyiség és minőség tekintetében is jelentős mértékű változáson esik át az elektromos járművek infrastruktúrája. Egy évvel ezelőtt még nehéz volt töltőt találni” – emlékszik vissza Matvijevszkij. „Az állami programnak és a támogatásoknak köszönhetően rengeteg töltő jelent meg. Még a kisvállalkozások, szállodák és bevásárlóközpontok is elkezdtek töltőállomásokat telepíteni maguknak.”

A töltőoszlopok számának növekedése felpezsdítette az iparágat. „Ha tavaly a top gyártók több tucat töltőállomást gyártottak, most már több száz darabot” – jegyzi meg Matvijevszkij. „És egyre több gyártó van, a választék bővül. Most már azt látjuk, hogy egy gyártó egyszerre több tucat állomást indít egy-egy régióban.

Úgy látjuk, hogy a kínai forgalmazók fokozatosan, bár óvatosan, de elkezdték hivatalosan is szállítani az elektromos járműveket Oroszországba. A nagyvárosokban is fejlődött az infrastruktúra, megjelentek a gyorstöltők, a régiók eltörlik a közlekedési adókat, bevezetik az ingyenes parkolást és mentességet adnak az útdíj fizetése alól – mindez a fogyasztók választását is befolyásolja” – nyilatkozta Vitalij Evdokimov, az Avtokitai elektromos autókat értékesítő szalon tulajdonosa, aki azt is hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás irányába mutató tendencia világszerte érvényesül, és Oroszország nem valószínű, hogy a másik irányba fog elmozdulni.

Bár nem olyan ütemben, mint egyes országokban, de egyre több orosz választja majd az új energiával hajtott autókat, és egyre több modellt fognak hivatalosan importálni. A népszerűsítés elkerülhetetlen, hiszen az autógyártók már meghozták helyettünk a döntést, egyre kevesebb belsőégésű motorral hajtott autót gyártanak, és kijelentették, hogy ezeket a számokat nullára kívánják csökkenteni” – tette hozzá.

Kommentár

Bár a tisztán elektromos autók által Oroszországban elért 1,3%-os arány nem tűnik soknak, 2019-ben még az EU is ezen a szinten állt – ilyen értelemben tehát csak néhány évvel járnak mögöttünk.

Az oroszok növekvő érdeklődésének van azonban egy önmagán túlmutató jelentősége is: az elektromos átállás földrajzilag egyre szélesebb alapokra helyezkedik, ami sokkal egészségesebb a növekedés szempontjából.

A villanyautózás ellenzői gyakran érvelnek úgy, hogy egyedül Európa erőlteti az átállást, miközben a világ többi részén úgysem fog változni semmi, és így csak magunkkal szúrunk ki. E kijelentésben van némi logika, hiszen Európa egyedül, esetleg Kínával kiegészülve, valóban nem tudná levezényelni a globális átállást. Abban azonban már tévednek, hogy csak nálunk „erőltetik” a villanyautók vásárlását. Mint láthattuk, az olajexportból élő, tehát az átállásban erősen ellenérdekelt orosz állam is támogatja ezt a közlekedési módot.

Nekik nyilván az lenne kívánatos, ha a világ továbbra is a kőolajtól függene, ők maguk azonban nem akarnak kimaradni a jóból. Miért fizetnének kilométerenként 4 rubelt a benzinért, ha negyedéből-harmadából is meg lehet úszni az autózást? És akkor a kényelmi faktorról, vagy a tisztább városokról még nem is beszéltünk. Az elektromobilitás olyan előnyökkel kecsegtet, amelyeknek még az orosz medve sem képes ellenállni.

További cikkeink a fejlődő országok elektromobilitásának témaköréből:

Sok használt villanyautót vesznek Ukrajnában

Thaiföldön az új autók 12 százaléka már tisztán elektromos

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.