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
auto

Itt az új kínai fejlesztés, amitől ultrabiztonságosak lesznek a villanyautók

elektromos autó

A világ első ultrabiztonságos gördeszkaplatformjaként jellemezte a CATL a napokban bemutatott vadonatúj, Bedrock (kínaiul: panshi) névre keresztelt gépjármű-padlólemezét. A kínai akkumulátorgyártó vállalat szerint a fejlesztése új kapukat nyithat meg az intelligens autótervezésben.

A Bedrock úgynevezett Cell-to-Chassis dizájnt képvisel, ami azt jelenti, hogy az akkumulátorcellákat közvetlenül az alvázba integrálják, azaz az autó strukturális részévé válnak. A CATL kiemeli, hogy egy ütközés során a platform az ütközési energia mintegy 85%-át képes elnyelni, ami jelentősen magasabb arány, mint a 60%, amit jellemzően a hagyományos padlólemezek tudnak.

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

A Bedrock biztonságát a vállalat egy speciális teszttel prezentálta: 120 km/h-s sebességgel küldte oszlopnak a szerkezetet, amely kigyulladás és robbanás nélkül vészelte át a becsapódást. Ez a feladat egyébként a C-NCAP független szervezet töréstesztjének is része, csakhogy ott 56 km/h-val vezetik neki az autót az akadálynak. Azáltal, hogy a sebességet több mint duplájára növelték, az ütközés energiája 4,6-szorosára emelkedett – teszi hozzá a CATL. A kínaiak elmondása szerint még nem volt példa arra, hogy elektromos hajtású jármű ilyen tempó mellett teljesítse ezt a kihívást.

A platform az ütközéstől számított 0,01 másodpercen belül lekapcsolja a nagyfeszültségű áramkört, és 0,2 másodpercen belül befejezi a maradék nagyfeszültségű energia kisülését a járműben, ezzel új iparági rekordot állítva fel.

Az alváz-technológia forradalmi újdonságai közé tartozik többek között az új, háromdimenziós biomimetikus teknőspáncél-szerkezetet, amelyben a test és az akkumulátor váza egybe van építve, mélyen összekapcsolva az áthatolhatatlan védelem érdekében.

A repülőgép-hordozó minőségű rögzítőszerkezet az ütközés során több útvonalon osztja szét az ütközési erőt, fokozatosan lelassítva a járművet és jelentősen csökkentve az akadályok utasterébe való behatolásának mélységét és sebességét. A 2000 MPa szilárdságú tengeralattjáró minőségű acél, a 600 MPa szilárdságú repülőgép-alumíniumötvözet és a többszörös zárószerkezetek alkalmazása tovább növeli az alváz merevségét.

A biztonság mellett a Bedrock további előnyöket is kínál az iparág számára. A méretezhető szoftver- és hardverarchitektúrának és szabványosított interfészeknek köszönhetően magasfokú konfiguráció válik lehetségessé, így adott az út az „egy alváz-architektúra, több járműmodell” koncepció megvalósításához. Ez pedig jelentősen javítja a fejlesztés hatékonyságát és lerövidíti a K+F ciklust. A jármű tömeggyártásához szükséges idő a hagyományos 36 vagy több hónapról 12-18 hónapra csökken.

A Bedrock platformra épített elektromos autók a CATL elmondása szerint körülbelül 1000 km hatótávval rendelkeznek majd. Az első autógyártó, mely gyártásba viszi a technológiát, a CATL, Changan, és a Huawei közös tulajdonában álló Avatr lesz, de ennek idejét egyelőre nem közölte a vállalat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.