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 Már több, mint két éve van szolgálatban a norvég Yara hajótársaság Birkeland nevű konténerszállítója, ami két szempontból is nagyon különleges. Tisztán elektromos és önvezető. Egy hajó, 40 ezer kamion A 3200 tonnás, 120 (TEU) konténer szállítására alkalmas hajót 2022-ben állították forgalomba, azóta közlekedik a norvég Herøya és Brevik között. A közúton mindössze 9 kilométeres szakasz nem tűnhet nagy kihívásnak, ám évente 40.000 kamionos útról van szó, amit most már az elektromos hajó visz el 11 tengeri mérföldön a félsziget körül. Az egyórás út megtételéhez két darab 900 kilowattos pod van víz alatt, a kikötői manőverezést pedig szintén kettő 700 kilowattos vízsugár hajtómű segíti. A maximális sebesség 15 csomó, az akkukapacitás pedig 6,8 MWh – ez 68 Model S akkupakkjának felel meg. Két év alatt a Birkeland 175 utat tett meg és 21.826 konténert szállított le – átlagosan hetente 2-3 alkalommal fut ki és többnyire műtrágyát visz. Brevik egy fontos mélytengeri kikötő, ahonnan a világ minden tájára indulnak nagy szállítóhajók. Majdnem magától megy Bár az akkumulátoros-elektromos meghajtás már önmagában is érdekessé teszi a járművet, de talán még ennél is nagyobb szó, hogy a konténerhajó önvezető is. Legalábbis majdnem teljesen az. A kikötést jelenleg még emberek segítik, de már tesztelik azt a robotkart, ami teljesen önműködővé teszi majd ezt a feladatot is. A kikötőt elhagyva a Birkeland már önmagát irányítja – 2023 márciusában tette meg az első utat önvezetés használatával. A norvég szabályozás miatt azonban ma még egy háromfős személyzet felügyeli az automata funkciókat, de a közeljövőben ezt két főre fogják tudni csökkenteni, mert a fedélzeti mérnök is beköltözik a szárazföldön található távfelügyeletei központba. A hajó nemsokára egy új mesterséges intelligenciát kap, amely fejlettebb szituációs-érzékeléssel rendelkezik majd. Az eredeti tervek szerin 2024-re fejeződött volna be az önvezető funkció tesztüzeme, de úgy néz ki, ez 2026-ig elhúzódik. A hajótársaság szerint ez részben a hiányzó szabályozás miatt van így, ami nehezíti az engedélyeztetési folyamatot. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!