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
auto

Ezért ne vegyél villanyautót!

villanyautózás a gyakorlatban
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

A Villanyautósok.hu-n elsősorban azért dolgozunk, hogy bemutassuk az elektromos autók előnyeit, illetve hogy azok hogyan használhatók a mindennapokban. Ezúttal azonban arra koncentrálnék, hogy miért nem érdemes elektromos autót venni.

Az elektromos autózáshoz az évek során rengeteg minden hozzákapcsolódott. Ott vannak például a tévhitek, hogy kicsi a hatótávjuk, sorban állás van a töltőknél, órákat kell várni, hogy feltöltődjenek, vagy hogy többször annyiba kerülnek, mint a hagyományos autók. Lehet ugyan kiragadott példákat találni ezen állítások igazolására, de általánosságban ma már nem állják meg a helyüket.

Ezekkel párhuzamosan ott vannak az elvárások. A villanyautóknak amellett, hogy el kell menniük egy töltéssel 1000 km-t, lehetőleg 5 perc alatt fel kell tudjanak tölteni, olcsóbbak kell legyenek a hagyományos autóknál és persze az egésznek csak akkor van értelme, ha közben a hagyományos autók kiváltásával megállítjuk a klímaváltozást és megmentjük a Földet.

Ne azért vegyél elektromos autót…

Mert olcsóbb

Sokak fejében él az az elvárás, hogy az elektromos autónak olcsóbbnak kell lennie. Időről időre valaki kiszámolja az újságírók közül vagy a közösségi médiában valaki, hogy hosszabb utakon a nagy teljesítményű nyilvános töltőkön töltve 100 km kb. annyiba kerül, mint egy takarékosabb dízel esetén. De miért is kellene olcsóbb legyen? A többi autó közül sem az alapján választunk, hogy melyiket olcsóbb tankolni. Ha így lenne, akkor nem terjedtek volna el a magas építésű városi terepjárók. Miért csak akkor jó egy elektromos autó, ha olcsóbb tankolni? A villanyautók magasabb vételára már nem igazán magyarázat, hiszen a középkategóriás dízelek sem olcsóbbak már jelentősen. Mindazonáltal, ha otthon, céges telephelyen tudjuk tölteni az autót, netán napelem is segít az árat alacsonyan tartani, akkor a hétköznapokban lehet akár sokkal olcsóbb is az elektromos hajtás költsége.

Gyakran elhangzik érvként, hogy a kevesebb karbantartást igénylő, kevesebb kopóalkatrészt használó technika miatt olcsóbb az elektromos autók karbantartása. Ezen a téren sajnos óriási eltérések vannak a gyártók közt. Van, amelyik nem ír elő semmilyen kötelező karbantartást (ez nem azt jelenti, hogy a jármű egyáltalán nem is igényli!), míg más gyártók a garancia feltételeként nagyon sűrű és rendkívül szigorúan vett periódusokat írnak elő, és vastagon fog a ceruza is. Így ezekben az esetekben márkától függ, hogy az autó használója anyagilag mennyire jár jobban. Legalábbis a garanciális időszakban. De szerintem erre is igaz: összességében nem kell, hogy olcsóbb legyen ahhoz, hogy érdemes legyen az elektromos hajtást választani.

Mert ezzel megmented a Földet vagy a bébi fókákat

Valamiért a klímaváltozás elleni küzdelem összeforrt az elektromobilitással, így sokan azt hiszik, hogy ez fogja majd megmenteni a Földet. Ők gyakran bemutatják különféle statisztikák előtúrásával, hogy a közúti közlekedés mennyire pici részét képezi a világ szén-dioxid kibocsátásának, és levezetik belőle, hogy ezzel nem is érdemes foglalkozni, mert semmi hatása nincs a klímára. Sajnos ők nem veszik figyelembe (vagy nem akarják észre venni), hogy az energiahatékonyság növelése, az energiatermelés zöldítése más területeken is őrült tempóban zajlik. A félrevezető adatok alapján leggyakrabban a hajózást szokták említeni, mint sokkal nagyobb károsanyag-forrást, de azt elfelejtik megemlíteni, hogy az elmúlt években mekkora változásokon ment át a tengeri hajózás. Arról nem is beszélve, hogy a hajók egy jelentős részére szükség sem lenne, ha nem kellene annyi olajat szállítani.

A Földet egyébként sem kell megmenteni. A Föld itt lesz akkor is, ha az emberiség számára lakhatatlan lesz a klíma. Ezért nem érdemes elektromos autót venni. Ennél sokkal fontosabb, hogy helyben, ahol az autót használjuk nem pöfög. Nem lesz büdös a város, kevesebb lesz a légúti megbetegedés, és kevésbé koszolódnak az épületek. Az, hogy közben a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével talán lassíthatjuk a felmelegedést, csak egy bónusz.

De miért az autókat és a kamionokat akarják erőszakkal átállítani? A válasz egyszerűbb, mint azt sokan gondolják: a közúti közlekedésben minden adott ahhoz, hogy a belső égésű motoros járműveket elektromosra cseréljük. Lehet mutogatni a transzatlanti repülőjáratokra meg az óceánjáró hajókra, de azon a területen egyelőre nincs még kész az az alternatív technológia, ami leválthatná a szennyező járműveket. A személyautók, a buszok és a teherautók viszont bármikor lecserélhetők elektromos hajtásúra.

Miért veszünk mégis villanyautót?

Mert jobb

Nem kicsit, hanem sokkal jobb. Ha 120 évvel ezelőtt lettek volna olyan nagy energiasűrűségű és olyan gyorsan tölthető akkumulátoraink, mint ma, akkor a belső égésű motor néhány év alatt eltűnt volna a süllyesztőben. Semmi értelme nem lett volna rengeteg pénzt és energiát beleölni egy veszélyes, szennyező és sok szempontból kényelmetlen technológiába. Most viszont már minden adott, hogy élvezzük az elektromobilitás előnyeit:

  • csendes és vibrációmentes működés,
  • helyben kisebb károsanyag-kibocsátás,
  • folyamatos, jól szabályozható nyomaték,
  • nincs váltás, nincs kuplungolás, nincs megtorpanás,
  • nincs olaj, kettőstömegű lendkerék, gyújtógyertya, stb. csere,
  • nincs tankolásra elpazarolt idő – akkor tölthető, amíg az autó egyébként is áll

Mint minden új technológiát, úgy ezt is meg kell tanulni használni. Külső szemlélőként bonyolultnak tűnhet az egész, pedig ha a puzzle minden darabja a helyére kerül, akkor az elektromos autó használata egyszerűbb és kényelmesebb, mint a hagyományos autóké. Előfordulhatnak olyan szituációk, amikor ma ez még nem igaz, de sokkal kevesebb ilyen valós helyzet van, mint gondolnánk. Ráadásul egy technológiai váltás elején járunk, így a ma tett megállapítások holnap már idejétmúltak lesznek.

Tehát ne azért vegyél elektromos autót, mert anyagi előnyöd származik belőle (nem kizárt persze, hogy jól jársz) vagy mert ezzel megmented a világot (ott van a jó érzés, hogy tettél valamit), hanem mert villanyautóval sokkal jobb közlekedni.

Tájékoztatás: a cikk szerzője – mint a villanyautosok.hu többi szerzője is – elfogult villanyautós.

Címlapkép: Nio Firefly és Adobe Photoshop AI

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.