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
auto

Mikor fog végre elkezdeni csökkenni a hagyományos autók száma?

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

Mint arról egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, a belsőégésű motoros járművek globális értékesítési számai 2017 óta csökkennek, és mivel ezzel párhuzamosan a villanyautók eladásai meredeken növekednek, ez a trend már aligha fog megfordulni. Ennek ellenére a világ útjain közlekedő hagyományos autók száma továbbra is növekszik, felmerül tehát a kérdés, hogy itt mikor láthatunk majd fordulatot.

A Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetének adatai szerint 2015 és 2020 között világszerte 393 millió új személygépkocsit adtak el, ezzel egyidejűleg az autók globális állománya 949 millióról 1 milliárd 181 millióra emelkedett, a növekmény 232 millió volt 5 év alatt.

Ebből könnyedén kiszámolható, hogy az újonnan eladott autók körülbelül 40%-a egy roncstelepre kerülő autót szokott kiváltani, a 60%-a pedig az utakon közlekedő gépkocsik számát növeli.

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

A COVID előtt évi 60-70 millió új autó talált gazdára. Amennyiben a fenti arányok továbbra is fennmaradnak, és évi 65 milliós eladást veszünk alapul, akkor évente körülbelül 39 millió darabbal bővülhet a globális autóflotta.

Ez azt jelenti, hogy a hagyományos meghajtással rendelkező személygépkocsik számának csökkenéséhez a villanyautók eladásának el kell érnie az évi 40 millió darabot.

Globális autóeladások a COVID előtti években. Forrás: oica.net

Hogy állunk most? Tavaly 7,2 millió tisztán elektromos autó került forgalomba, idén az eladások várhatóan meg fogják közelíteni a 10 milliót. 2017-ben még 40 millióval nőtt a benzines és a dízeles autók száma, idén ez az érték jóval 30 millió alatt fog maradni, a növekmény tehát lassan megfeleződik. Ahhoz azonban, hogy csökkenést lássunk, még meg kellene négyszerezni az elektromos autók gyártását. A legutóbbi négyszereződés 3 évet vett igénybe, ami persze nem jelenti azt, hogy a következő 3 évben ismét hasonló növekedést fogunk látni, inkább csak egy viszonyítási pontként érdemes erre az adatra tekinteni.

Évi 40 millió, átlagosan 60 kWh-s akkumulátorral rendelkező EV 2,4 TWh akkumulátort igényelne.

Mivel a hibridek, az energiatárolók és az egyéb alkalmazások is felhasználnak néhány száz gigawattórányi akkucellát, a gyárak kapacitáskihasználtsága pedig 85-90% körül szokott alakulni, összességében bő 3 TWh gyártókapacitásra lenne szükség a 40 millió villanyautóhoz.

A Benchmark Mineral Intelligence előrejelzése szerint 2025-re kényelmesen el is érjük ezt az értéket.

Egy kWh akkumulátorhoz 0,85 kg lítium-karbonátra (vagy azzal ekvivalens nyersanyagra) van szükség, a 3 terawattórányi akkumulátor tehát évi 2,5 millió tonna lítium-karbonát kitermelését teszi szükségessé. Az évente kibányászott mennyiség jelenleg kicsivel kevesebb, mint egymillió tonna.

A  hozzávetőleges sarokszámok tehát, amelyeket érdemes megjegyeznünk: évi 40 millió új villanyautó, 3 TWh akkumulátorgyártó kapacitás, és 2,5 millió tonna lítium-karbonát, mindez szükséges ahhoz, hogy a hagyományos meghajtású autó száma csökkenésnek induljon. Becslésem szerint a legvalószínűbb, hogy ezek a feltételek leghamarabb a 2027-től 2029-ig terjedő időszakban fognak együttesen rendelkezésre állni – a szűk keresztmetszetet a bányászat jelenti.

Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy valójában nem az autóállomány nagysága a legfontosabb mérőszám, mivel jellemző módon elsőként a nagy futásteljesítménnyel rendelkező járműveket cserélik le elektromosra, így az üzemanyag-fogyasztás hamarabb indulhat csökkenésnek, mint az üzemanyagot fogyasztó autók száma.

CrashWatch: már visszafordíthatatlan a hagyományos autók eladásának csökkenése

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás