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
auto

Mikor fog végre elkezdeni csökkenni a hagyományos autók száma?

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

Mint arról egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, a belsőégésű motoros járművek globális értékesítési számai 2017 óta csökkennek, és mivel ezzel párhuzamosan a villanyautók eladásai meredeken növekednek, ez a trend már aligha fog megfordulni. Ennek ellenére a világ útjain közlekedő hagyományos autók száma továbbra is növekszik, felmerül tehát a kérdés, hogy itt mikor láthatunk majd fordulatot.

A Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetének adatai szerint 2015 és 2020 között világszerte 393 millió új személygépkocsit adtak el, ezzel egyidejűleg az autók globális állománya 949 millióról 1 milliárd 181 millióra emelkedett, a növekmény 232 millió volt 5 év alatt.

Ebből könnyedén kiszámolható, hogy az újonnan eladott autók körülbelül 40%-a egy roncstelepre kerülő autót szokott kiváltani, a 60%-a pedig az utakon közlekedő gépkocsik számát növeli.

A COVID előtt évi 60-70 millió új autó talált gazdára. Amennyiben a fenti arányok továbbra is fennmaradnak, és évi 65 milliós eladást veszünk alapul, akkor évente körülbelül 39 millió darabbal bővülhet a globális autóflotta.

Ez azt jelenti, hogy a hagyományos meghajtással rendelkező személygépkocsik számának csökkenéséhez a villanyautók eladásának el kell érnie az évi 40 millió darabot.

Globális autóeladások a COVID előtti években. Forrás: oica,net

Hogy állunk most? Tavaly 7,2 millió tisztán elektromos autó került forgalomba, idén az eladások várhatóan meg fogják közelíteni a 10 milliót. 2017-ben még 40 millióval nőtt a benzines és a dízeles autók száma, idén ez az érték jóval 30 millió alatt fog maradni, a növekmény tehát lassan megfeleződik. Ahhoz azonban, hogy csökkenést lássunk, még meg kellene négyszerezni az elektromos autók gyártását. A legutóbbi négyszereződés 3 évet vett igénybe, ami persze nem jelenti azt, hogy a következő 3 évben ismét hasonló növekedést fogunk látni, inkább csak egy viszonyítási pontként érdemes erre az adatra tekinteni.

Évi 40 millió, átlagosan 60 kWh-s akkumulátorral rendelkező EV 2,4 TWh akkumulátort igényelne.

Mivel a hibridek, az energiatárolók és az egyéb alkalmazások is felhasználnak néhány száz gigawattórányi akkucellát, a gyárak kapacitáskihasználtsága pedig 85-90% körül szokott alakulni, összességében bő 3 TWh gyártókapacitásra lenne szükség a 40 millió villanyautóhoz.

A Benchmark Mineral Intelligence előrejelzése szerint 2025-re kényelmesen el is érjük ezt az értéket.

Egy kWh akkumulátorhoz 0,85 kg lítium-karbonátra (vagy azzal ekvivalens nyersanyagra) van szükség, a 3 terawattórányi akkumulátor tehát évi 2,5 millió tonna lítium-karbonát kitermelését teszi szükségessé. Az évente kibányászott mennyiség jelenleg kicsivel kevesebb, mint egymillió tonna.

A  hozzávetőleges sarokszámok tehát, amelyeket érdemes megjegyeznünk: évi 40 millió új villanyautó, 3 TWh akkumulátorgyártó kapacitás, és 2,5 millió tonna lítium-karbonát, mindez szükséges ahhoz, hogy a hagyományos meghajtású autó száma csökkenésnek induljon. Becslésem szerint a legvalószínűbb, hogy ezek a feltételek leghamarabb a 2027-től 2029-ig terjedő időszakban fognak együttesen rendelkezésre állni – a szűk keresztmetszetet a bányászat jelenti.

Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy valójában nem az autóállomány nagysága a legfontosabb mérőszám, mivel jellemző módon elsőként a nagy futásteljesítménnyel rendelkező járműveket cserélik le elektromosra, így az üzemanyag-fogyasztás hamarabb indulhat csökkenésnek, mint az üzemanyagot fogyasztó autók száma.

CrashWatch: már visszafordíthatatlan a hagyományos autók eladásának csökkenése

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.