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
auto

Idén átlépjük az 1 TWh-s álomhatárt az akkumulátorgyártásban

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48c2NyaXB0IHNyYz0iaHR0cHM6Ly9jZG4uZG91YmxldmVyaWZ5LmNvbS9kdmJtLmpzI2N0eD0zMTgwMTQyMyZjbXA9MzM2MjIwODAmc2lkPTEwMTY5NTk1JnBsYz00MjA3OTA1MzcmYWR2aWQ9MTM5MTk0MzImYWRzcnY9MSZtb249MSZibGs9MCI+PC9zY3JpcHQ+PG5vc2NyaXB0PjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzYyMjA4MCZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyMDc5MDUzNyZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fSIgd2lkdGg9IjAiIGhlaWdodD0iMCIvPjwvbm9zY3JpcHQ+

A BloombergNEF évről évre összegyűjti, és jelentések formájában összegzi a globális akkumulátorgyártás legfontosabb adatait, és bár az általuk készített kiadványok többnyire csak az előfizetőik számára elérhetőek, azért szerencsére a különböző fórumokon elég információt osztanak meg a nagyközönséggel ahhoz, hogy nagyvonalakban képet tudjunk alkotni az akkumulátoripar aktuális helyzetéről.

Az első ilyen adat az akkumulátorok gyártására vonatkozik: 2022-ben világszerte hozzávetőleg 700 gigawattórányi akkumulátort telepítettek, az előrejelzések szerint idén ez a szám 930 gigawattórára fog emelkedni, ami 32%-os növekedést jelent. Mivel a 930 GWh-s érték csak azokat akkumulátorcellákat tartalmazza, amelyeket valamilyen eszközbe be is építenek, és a cellák egy része mindig éppen úton van a rendeltetési helyére, ezért okkal feltételezhetjük, hogy maga a gyártás már az idei évben át fogja lépni az egy terawattórás küszöböt.

James Firth, akkumulátoripari szakértő twitterbejegyzésének köszönhetően azt is tudjuk, hogy a beépített cellák milyen arányban oszlanak meg az egyes felhasználási területek között: a kétharmaduk tisztán elektromos, vagy hibrid autókba fog kerülni. A haszongépjárművek, a két- és háromkerekű járművek, illetve az energiatárolók igénye nagyjából hasonló, mindhárom kategória a cellák 6-7 százalékát fogja felhasználni, míg az elektromos buszok csupán 1-2 százalékot. Az elektronikai eszközök adják a piac 10-12 százalékát.

Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy az autógyártás körülbelül 600-650 GWh-t fog felhasználni, az elektronikai ipar 100-120 GWh-t, az energiatárolók pedig 60-70 GWh-t.

A BloombergNEF adatai szerint 2021 végén összesen 56 gigawattórányi fixen telepített akkumulátoros energiatároló kapacitás működött a világban, amely a tavalyi évben 35 GWh-val bővülhetett, így 2022 végén már elérte a 91 GWh-t, és a 43 GW-os névleges teljesítményt. Az idei évre előrejelzett növekedés 28 GW/69 GWh, ez pedig azt jelenti, hogy 2023 végén hozzávetőleg 71 GW/160 GWh lítium-akkumulátoros tárolókapacitás fog működni világszerte.

Mire elég 160 GWh? Ez Magyarország 28 órányi áramfelhasználásának felel meg, az EU-t 30 percen keresztül, a világot pedig 3 percen át lehetne ellátni ennyi villamos energiával.  A 160 GWh ugyanakkor még mindig eltörpül a szivattyús víztározók 9000 GWh-ra becsült energiatárolási kapacitása mellett.

Egy LinkedIn bejegyzésnek köszönhetően azt is megtudhatjuk, hogy egy kulcsrakész, 4 órás tárolási idejű akkumulátortelep fajlagos költsége 386 $/kWh-t tett ki 2022-ben, érdemes azonban megjegyeznünk, hogy ez egy globális szintű átlagérték, amely jelentős regionális különbségeket takar. 2021-hez képest 27 százalékkal emelkedtek a bekerülési költségek, miközben maguk a cellák csak 11%-kal lettek drágábbak. Aggodalomra azonban semmi ok, a BloombergNEF előrejelzése szerint a következő két évben az iparágnak sikerül majd ledolgoznia a tavalyi áremelkedést.

A hosszútávú energiatárolás lehet az évtized nagy üzlete

 

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.