Idén átlépjük az 1 TWh-s álomhatárt az akkumulátorgyártásban

A BloombergNEF évről évre összegyűjti, és jelentések formájában összegzi a globális akkumulátorgyártás legfontosabb adatait, és bár az általuk készített kiadványok többnyire csak az előfizetőik számára elérhetőek, azért szerencsére a különböző fórumokon elég információt osztanak meg a nagyközönséggel ahhoz, hogy nagyvonalakban képet tudjunk alkotni az akkumulátoripar aktuális helyzetéről.

Az első ilyen adat az akkumulátorok gyártására vonatkozik: 2022-ben világszerte hozzávetőleg 700 gigawattórányi akkumulátort telepítettek, az előrejelzések szerint idén ez a szám 930 gigawattórára fog emelkedni, ami 32%-os növekedést jelent. Mivel a 930 GWh-s érték csak azokat akkumulátorcellákat tartalmazza, amelyeket valamilyen eszközbe be is építenek, és a cellák egy része mindig éppen úton van a rendeltetési helyére, ezért okkal feltételezhetjük, hogy maga a gyártás már az idei évben át fogja lépni az egy terawattórás küszöböt.

James Firth, akkumulátoripari szakértő twitterbejegyzésének köszönhetően azt is tudjuk, hogy a beépített cellák milyen arányban oszlanak meg az egyes felhasználási területek között: a kétharmaduk tisztán elektromos, vagy hibrid autókba fog kerülni. A haszongépjárművek, a két- és háromkerekű járművek, illetve az energiatárolók igénye nagyjából hasonló, mindhárom kategória a cellák 6-7 százalékát fogja felhasználni, míg az elektromos buszok csupán 1-2 százalékot. Az elektronikai eszközök adják a piac 10-12 százalékát.

Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy az autógyártás körülbelül 600-650 GWh-t fog felhasználni, az elektronikai ipar 100-120 GWh-t, az energiatárolók pedig 60-70 GWh-t.

A BloombergNEF adatai szerint 2021 végén összesen 56 gigawattórányi fixen telepített akkumulátoros energiatároló kapacitás működött a világban, amely a tavalyi évben 35 GWh-val bővülhetett, így 2022 végén már elérte a 91 GWh-t, és a 43 GW-os névleges teljesítményt. Az idei évre előrejelzett növekedés 28 GW/69 GWh, ez pedig azt jelenti, hogy 2023 végén hozzávetőleg 71 GW/160 GWh lítium-akkumulátoros tárolókapacitás fog működni világszerte.

Mire elég 160 GWh? Ez Magyarország 28 órányi áramfelhasználásának felel meg, az EU-t 30 percen keresztül, a világot pedig 3 percen át lehetne ellátni ennyi villamos energiával.  A 160 GWh ugyanakkor még mindig eltörpül a szivattyús víztározók 9000 GWh-ra becsült energiatárolási kapacitása mellett.

Egy LinkedIn bejegyzésnek köszönhetően azt is megtudhatjuk, hogy egy kulcsrakész, 4 órás tárolási idejű akkumulátortelep fajlagos költsége 386 $/kWh-t tett ki 2022-ben, érdemes azonban megjegyeznünk, hogy ez egy globális szintű átlagérték, amely jelentős regionális különbségeket takar. 2021-hez képest 27 százalékkal emelkedtek a bekerülési költségek, miközben maguk a cellák csak 11%-kal lettek drágábbak. Aggodalomra azonban semmi ok, a BloombergNEF előrejelzése szerint a következő két évben az iparágnak sikerül majd ledolgoznia a tavalyi áremelkedést.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.