PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Jóval több egy szimpla modellváltozatnál az új kétmotoros Rivian

elektromos autó

Azt már megszokhattuk, hogy sok villanyautó típusnál egy vagy több hajtómű elhagyásával adnak ki olcsóbb variánsokat.

A Rivian R1 pickup és SUV új kiadásai azonban kicsit komplikáltabbak annál, minthogy az egyik tengely motorjait elhagyták.

Szinte nincs hátárnya

A legtöbb elektromos autónál az első, vagy hátsó kereket hajtja egy motor, ám sokszor létezik az adott típusból összkerékhajtású változat is, amelynek mindkét tengelye meg van hajtva.

A Rivian R1T pickup (és R1S SUV) ehhez képest azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy nem kettő, hanem négy motorja van – minden kerék saját meghajtást kapott. Ennek különösen mostoha terepviszonyok között vannak előnyei, mivel minden keréken, egymástól teljesen függetlenül, és a villanyhajtásnak köszönhetően a másodperc törtrészén belül tudja az elektronika szabályozni a nyomatékot.

Rivian négymotoros hajtáslánc. Forrás: Rivian

A négymotoros kialakítás azonban nem olcsó, ráadásul a hajtóműveket a Rivian nem is saját maga gyártja, hanem a Boschtól szerzi be.

Az új kétmotoros változat több szempontból is érdekes.

Először is, nem arról van szó, hogy mondjuk elhagyták az első tengely két motorját, és hátsókerékmeghajtású lett az új változat. A Rivian ennél a változatnál hagyományosabb koncepcióra váltott, és egy-egy motor hajtja az első és hátsó tengelyeket. Ennek köszönhetően az új változat továbbra is összkerékhajtású, de ismeri azt a trükköt, amit más gyártóknál már láttunk, hogy ha épp nincs szükség extra teljesítményre, mert mondjuk egyenletes tempóval haladunk az autópályán, akkor az egyik motor kikapcsol és ezzel energiát takarítunk meg, növeljük a hatótávot. A négymotorosnál erre nincs lehetőség.

Rivian kétmotoros hajtáslánc. Forrás: Rivian

Felmerülhet a kérdés, hogy ha eddig kerekenként egy-egy motor volt, akkor hogyan oldották meg, hogy most egy ilyen hajtómű egy tengely két kerekét mozgassa. A válasz az, hogy sehogy, ugyanis ezek teljesen más motorok.

Az új Dual-Motor változatban debütál ugyanis a Rivian saját fejlesztésű és gyártású Enduro névre keresztelt motorja, amelyet kifejezetten erre terveztek.

Rivian Enduro motor. Forrás: Rivian

Az első teszt alapján az Electrek azt írja, hogy szinte felmerül a kérdés, egyáltalán mi szükség a négymotoros változatra, hiszen a legextrémebb körülmények kivételével az új változat mindenre tökéletesen alkalmas, ráadásul olcsóbb és takarékosabb is. A Riviannál ugyanakkor azt mondják, a négymotoros kiadás továbbra is jó vétel lehet annak, aki folyamatosan nehéz terepen autózik, sziklákon hegyoldalakon hajt át, vagy rallyra, versenyzésre használja a kocsit.

Rivian R1S és R1T Forrás: Rivian

Az árazás is egy érdekes dolog, mert bár a négymotoros verzió ma már 8000 dollárral többe kerül, mint az új alapváltozat, az Electrek írása alatti kommentek alapján, aki régebbi rendeléssel rendelkezik, annak még a régi, eredeti ár él, és így már csak 500 dollárt spórolna meg ha a kétmotorosra váltana. Az olcsóbb kiadásra ráadásul egy évvel rövidebb a garancia is, csak négy év az öt helyett.

Így a vállalatnak attól nem kell tartania, hogy az évek óta az autójukra várók, most elkezdenek variálni a korábbi megrendelésükkel. Új változat azonban már 79 ezer dollártól elérhető, amely azért egy fontos, és nem csak lélektani határ, mert 80 ezerben maximalizálták a központi állami, illetve sok regionális vásárlási kedvezmény határát. A szövetségi állami támogatásnak egyébként csak a felére, maximum 3750 dollárra jogosultak a Rivian ügyfelei, mivel az autók aksijai nem felelnek meg az Amerikán belüli gyártás követelményeinek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.