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
auto
2024. 10. 05. szombat
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

Jellemző, hogy miután valaki rászánja magát, hogy kicsit drágábban is de elektromos autóba ül, néhány nap vagy hét után rabja, sőt nagykövete lesz a villanyhajtásnak vagy épp a kiválasztott típusnak. Juhász Imre is így járt, miközben az elmúlt két évben volt Nissan LEAF-je, Peugeot iOnja és Renault Zoeja is (hogy az elektromos motorokról ne is beszéljünk). A héten Franciaországban járt, ahonnan egy Renault Zoet vezetve jött haza. Erről írt nekünk és a villanyautók használhatóságában kétkedőknek egy kis képes beszámolót:

1800 km 2 nap alatt / Zoe Tour 2016.

Nem első alkalommal vállalkoztam nagyobb túrára elektromos autóval (2015. – Szlovákia, 1300 km), bár akkor hűséges társam, egy 24kw-os Nissan Leaf társaságában.

Ezúttal Európa Nr.1. elektromos kiskirálya a Renault Zoe került górcső és tartós teszt alá, nézzük is, mire mentünk együtt!

Indulás délelőtt 11h, napos, meleg idő, 26 fokos külső hőmérséklettel, szél nem jelentős, minden ideális a teszt kezdetére. A franciaországi utakon nem ritka látvány a Zoe, számos „sorstárs” szeli az utakat széles mosollyal, létezik oktató autó, közterület-felügyeleti, rendőrségi Zoe, ezzel is jelezve a modell sokoldalúságát…

ahol a kukás autó is elektromos…

ahol a kukás autó is elektromos…

A városokban a szokásos 50 km/h sebességhatár betartásával érdemes csak közlekedni, nem ritkák a mérőegységek, külső területeken ritkábban tűnnek fel, de ott is érdemes betartani a 90 km/h-s sebességhatárt, így mindezek tudatában haladtunk szépen az első töltési pont felé – ami a tervezet szerint 65 km – Janik Robi barátommal és nejével Szilvivel, akik a Tesla Model S85 volánja mögött mosolyogtak előttem, mutatva az utat a festői környezetben.

végtelen tájakon, szelek szárnyán…

végtelen tájakon, szelek szárnyán…

A Zoe messze földön híres hatótávja foglalkoztatott legjobban, – amit ugyan már volt alkalmam kisebb utakon megtapasztalni, ám most nagyobb teszt alá került, mint általam valaha – melyről számos cikk adott már hírt, ám mégiscsak jobb személyesen megtapasztalni, hátha tudok rajta rontani…

Jelentem, nem sikerült…

Az első etap 65 km-es távját 63%-os akkukapacitással abszolváltam, úgy, hogy az országúti szakaszokon bevallom jócskán túlléptem a 90km/h-t, jellemzően 105 és 110km/h volt a kívánatos sebességtartomány, melyet a helyiek is segítettek hasonló sebességeket választva.

A töltőponton jött a következő teszt téma : a zseniális töltési hatékonyság próbája. A 43kW-os töltőn eltöltött 18 perc igencsak viselhető, sok Leaf tulajdonos könnybe lábadó szemmel nézné a Zoe töltési ritmusát, mely jellemzően nem lassul 90%-os szint felett sem, közben mindenféle hangon zenélve a szemlélődők tudtára adva : itt kérem munka folyik -> töltés ezerrel…

A töltési metódus közbeni akkumulátor hűtés jellemző zöngéi ezek. A Zoera egyáltalán nem jellemző az akkumulátor hőmérséklet növekedése, mely nagy melegben más modelleknél gyakran előjön.

99%-kal felvértezve támadtuk a következő töltési pontot, melyet 124,8 km-re jelzett a profi Tom-Tom navi, ami szériafelszereltség a Zoe-ban. Természetesen a megtehető távolság tudatában folyamatosan jelzi, hogy elérhető-e a kívánt célpont, tapasztalatom szerint bolondbiztos, jellemzően alulértékeli képességeinket és gyakran ajánl fel köztes töltőpontokat, melyet természetesen „fejből” tud is, és oda is vezet szükség esetén.

2. töltőpontunk 11 kW-os töltőt rejtett csupán, itt jött az újabb próba, ezen hogy boldogul vajon a Zoe?

Megintcsak őszintén be kell vallanom, ilyen hatékony töltéssel csak a Tesla Superchargeren találkoztam, a Zoe csak szívta magába az energiát, utam során 37%-ra sikerült merítenem a kis méregzsákot, jellemzően a korábbi sebességmutatók mellett, tehát városban jellemzően 50 km/h-val, országúton viszont ahogy a forgalom engedte, tempósan közlekedve, belátható szakaszokon 110km/h-val is akár. Klímahasználat természetes a Zoenál, sem ez, sem pedig a tempomat használata nem vesz le egyetlen km-t sem a megtehető hatótávból!

igazi csemege, lehet haladni, kátyúnak nyoma sincs…

igazi csemege, lehet haladni, kátyúnak nyoma sincs…

A kívánt töltési eredményt, a 70%-os szinten 37%-ról 28 perc alatt elérve, 11.7 kWh / 100km fogyasztás mellett értem el, mindezt 63 km/h* átlagsebességgel.

Tudván, hogy következő célpontom csupán 70,1 km-re található, nem is volt szükség több töltésre, így kicsit még bátrabban haladtunk az újabb, immáron 43kW-os villámtöltő felé. Ez a „sietség” meg is látszott a fogyasztási értékeken, igaz nem jelentősen, kamion és egyéb fedezék hiányában teljesen nyílt volt a küzdelem az időjárással és a remek útviszonyokkal.

70,1 km megtétele után 27%-ot mutatott a range, amit 12,5 kWh/100 km fogyasztási értékkel, 73 km/h* átlagsebességi mutatóval értünk el.

a Nissannal való rokonság gyümölcse, Szalon ala France,

a Nissannal való rokonság gyümölcse, Szalon ala France,

2-fejes villámtöltő Nissanok és Zoek kedvenc találkahelye…

2-fejes villámtöltő Nissanok és Zoek kedvenc találkahelye…

*A Renault Zoé fedélzeti számítógépe az állásidőket is figyelembe veszi az átlagsebesség számításánál, ezért a tényleges utazó sebességek lényegesen magasabbak voltak a megjelenített átlag értéknél.
A következő célpont eléréséhez igencsak fel kellett töltenem hű útitársamat, mivel még a Tesla profi navija is 200 km-t mutatott, amit meglehetősen távolinak találtam, így jócskán rajtahagytam a Zoet a töltőn, bár nem lett volna rá szükség, miután cirka 32 perc alatt el is érte a teljes töltöttségi szintet. Itt igazából arra a kérdésre kerestem a választ, hogyan lehetséges az, amit már több cikkben is olvastam : a zseniális töltési sebesség mellett a Zoe képes a hivatalos akkumulátor-kapacitását meghaladó naftát magába szippantani.

Íme, a bizonyíték :

állítólag még ennél jobban is be tud „zabálni”…igazi KISGÖMBÖC!!!

állítólag még ennél jobban is be tud „zabálni”…igazi KISGÖMBÖC!!!

A nagy etap során igyekeztem minden villanyautós tapasztalatomat bevetni, lejtőkön vitorlázva, emelkedőkön egyenletesen haladva kíméltem a százalékokat, férfiasan bevallva : nem hittem a megérkezésben, a cél előtt kb. 60 km-rel már lestem az esetleges ipari csatlakozókat, rejtett töltőket, amelyeknek persze nyoma sem volt. Franciaországban elég nagy lefedettségű hálózatot képvisel a KIWHI PAS, ám jellemzően nagyvárosok környéke a jobban ellátott, így a cég jelentős bővítéseket tervez a jövőben, kitöltve ezzel a töltő-térkép üresen maradt pontjait.

ez a hátsó lámpa megért egy külön díjat…és ez komoly!

ez a hátsó lámpa megért egy külön díjat…és ez komoly!

A megérkezés öröme felért egy lottó nyereménnyel! Igaz, Robi barátom Teslájának varázslatos hatótávja segített most is, körbenézve közelebbi töltőket kerestünk, minden km számított, így a célponttól 8,6 km-re leálltunk, majd elindultunk közelebbi töltőket feltérképezni, hátha sikerül közelebb hozni a megmentőt. Az egyéb töltőket részben megtaláltuk, azonban más rendszerhez kapcsolódva nem sikerült a rendelkezésünkre álló kártyákkal elindítani őket, így maradt a soknak tűnő 8,6 km leküzdése, melyet Robi barátom, a spórolás nagymestere abszolvált Zoénkkal. Meg is érkeztünk 0, azaz nulla százalékkal a villámtöltőhöz, melyet éjszaka lévén nem lehetett könnyen megközelíteni, mivel zárva tartási időben a parkolót „apró”, 500 – 800 kg-os kavicsokkal rakták körbe, lehetetlenné téve a bejutást. Robi azért próbált rábeszélni ezen „apró” kavicsok arrébb gurítására, azonban ez Hulk Hogen jelenlétének hiányában nem sikerült…

Már azt méregettük, hogyan lehetne a Zoe meseszép külsejét lefogyasztani hirtelen, aztán visszahizlalni, hivatalosan is szépségdíjas – a legszebb villanyautó cím büszke tulajdonosa lévén – formájára, de aztán sikerült bejutnom nem kis nehézségek árán, így kezdődhetett a „hosszas” visszatáplálás a következő menet közbeni adatok feljegyzése után:
Range : 0% (Performance mód = Teknős üzemmód)

Fogyasztás : 10,5 kWh/100 km

Átlagsebesség : 46,6 km/h*

Teljes töltés : 40 perc (na jó, csak 37 perc, de hagytam visszahízni kicsit jobban..)

 

A következő etap 114,4 km-re az előzmények tudatában „ujjgyakorlat” volt a Zoenak, 30%-os akkukapacitás mellett, 13,5 kWh/100 km fogyasztási mutatóval, 72 km/h* átlagsebességgel sikerült teljesíteni a távot, hajnali időjárási tényezők mellett, 20 – 22 fokos, szélmentes időben.
* A Renault Zoé fedélzeti számítógépe az állásidőket is figyelembe veszi az átlagsebesség számításánál, ezért a tényleges utazó sebességek lényegesen magasabbak voltak a megjelenített átlag értéknél.

a nagy etap és mutatói…

a nagy etap és mutatói…

22 kW-os töltő lévén mintegy „zsigerből” rám tör a „ráérek akkor 3 órát pihenni érzés”, Leaf-es tapasztalataim következtében, ami sok Leaf tulaj szemében nem is olyan rossz, hisz 6.6 kW-os inverteres „Levél” tulajaként ennyi a kalkulált töltési idő, ami még gyorsnak is számít… de nem zoés szemmel!!!

Itt ugyanis úgy rohannak az elektronok, mintha a Zoe egy kellemesebb találkahely lenne, szívesen és villámgyorsan szaporodnak a %-ok, így a 22 kW-os oszlopon 55 perces teljes töltési idő igencsak jónak számít. Miután maradt 30%-unk korábbról, így meg is elégedhettünk 37 perccel és indulhattunk tovább…

Hova tovább? Kérdezhetnék többen, hisz már így is eleget mentünk!

Nono, előttünk még az út java, hiszen 1800 km megtétele a cél!!!

Irány Deutschland!

Németország útjainak minősége sokak által ismert, hacsak nincs épp útépítés – ami azért elég gyakori – lehet remekül haladni, mind a közutakon, mind pedig az autópályákon. Pillanat! Autópálya: majdnem minden villanyautós bevallottan került útvonala…De nem a Zoeval!!!

A Zoe a Tesla mellett – ami valljuk meg nem elérhető „mindenkinek” – az egyik ékes példája annak, miszerint villanyautó is merészkedhet autópályára, természetesen a megfelelő sebesség megválasztása mellett. Ez a Zoenak nem jelent problémát, ECO-módban 96 km/h, sima üzemmódban pedig 142 km/h a végsebessége. Tartósan is lehet vele haladni 100 – 110 km/h-s sebességgel, 1-1 gyorsabb kamion vagy turista busz szélárnyékát kihasználva, amit akárki akármit mond, mindenki előszeretettel használ.

töltőjelölés ala France…

töltőjelölés ala France…

Most sem volt ez másképp, ahogy letért az aktuális áldozat, támadtam is a következőt, így kívülről nézve csak azt láthatták, egy Zoe mindig a gyorsabb kamiont választva vagy buszt keresve halad a forgalommal, teljesen normális tempóban, még számos előzést is beiktatva. Az elérni kívánt 102,1 km-re lévő 22 kW-os töltő remekül üzemelt, mintegy 45 perc alatt vissza is töltötte a maradék 36%-ot, amit 11,7 kWh/100km átlagfogyasztási mutató mellett, 57 km/h* átlagsebességgel abszolváltunk.

töltőoázis német módra…

töltőoázis német módra…

A következő célpont 95 km-re volt, aminek problémamentes elérését a 26 – 27 fokos külső hőmérséklet és szélcsend is támogatta, így 43%-al megérkezvén már töltöttem is az Ikea első emeletén található, 22 kW-os, villámtöltő kinézetű dobozon.

A szokásos, „elektron-gyorsrandi” teljesítése után indultunk is tovább, a cél : 159,1 km megtétele. Az utak simák, a forgalom dinamikus, mi sem vallhattunk szégyent, de megint csak óvatosabb közlekedésre sarkallt az eddigi tudatom, hiszen nem kicsi a táv.

A 12%-os range a megérkezéskor nem tűnt rossznak, főleg, hogy a következő mutatók mellett sikerült teljesíteni :

Range : 12%

Átlagfogyasztás : 11,8 kWh/100km

Átlagsebesség : 61 km/h*
*A Renault Zoé fedélzeti számítógépe az állásidőket is figyelembe veszi az átlagsebesség számításánál, ezért a tényleges utazó sebességek lényegesen magasabbak voltak a megjelenített átlag értéknél.

nem égtünk le a hosszabb etapok során sem…nem úgy, mint ez a kuka…

nem égtünk le a hosszabb etapok során sem…nem úgy, mint ez a kuka…

Irány tovább, jöhet a következő töltőpont felfedezése, a 146,7 km-re lévő 22 kW-os oszlop, melyet a Viewpoint kártya aktivál ismét!

csak úgy kanyarog az út alattunk…

csak úgy kanyarog az út alattunk…

Az út mutatói :

Range : 23%

Átlagfogyasztás : 10,5 kWh/100 km

Átlagsebesség : 63 km/h*

Hozzáteszem, a domborzati tényezők változatossága inkább segítségünkre, mintsem hátrányunkra szolgált, a nagyobb emelkedőket hosszú lejtők követték, így víz és hajó hiányában is ment a vitorlázás.

A következő célpont már Ausztria festői környezetét célozta, átszeltünk 2 országot, belátható időn belül, nagyobb nehézségek nélkül, azért ez nem semmi!

Innen már rutinszerűen kalkulálhattunk, 54 km megtétele nem jelenthet problémát! Ment is gyorsan, így a megcélzott 22 kW-os töltő már mint ismerős köszöntött.

A természetes, sietős etap mutatói hűen jelzik a villanyautós szemmel oly jól ismert tényezőket.

Range : 60%

Átlagfogyasztás : 13,6 kWh/100 km

Átlagsebesség : 78 km/h*

voltak érdekes helységnevek…valljuk be, a Zoe elég sexy!

voltak érdekes helységnevek…valljuk be, a Zoe elég sexy!

A következő etapot 137,6 km-re mutatta a GPS, ahol 43 kW-os villámtöltő várta az elszabadult elektronokat igénylő akkumulátor csomagunkat, ami a következő mutatókat hozta :

Range : 20%

Átlagfogyasztás : 11,6 kWh / 100 km

Átlagsebesség : 74 km/h*

Szembetűnő volt most már, immár több töltésen és még több km-en túl, hogy a Zoe fedélzeti komputere vagy nem volt ötös matekból, vagy más számrendszerben számol : a Leaf szinte hajszálpontosan kalkulálható range-e itt messze nem úgy jelentkezik; a hosszabb etapok során kijelez teljes töltés után akár 170 km-t is Zoe komputere, azonban ha mindent lenullázunk, beáll a jellemző 128 – 131 km-re.

Ám itt jön a barba-trükk : a Zoe ezeknek a kissé hektikus adatoknak ellentmondóan sokkal többet megy, mint hasonló akkukapacitású, vagy nagyobb társai és a töltési sebességben is „agyonveri” a mezőnyt.

Remek úttartása, szemet gyönyörködtető alakja – mely nem mellékesen remek CV-értéket rejt – és zseniális fékerő-visszanyerési képessége a vele töltött utazások szerelmesévé teszi még a gyakorlott villanyautóst is.

Feltűnően kényelmes üléseiben nem fárad el a vezető háta, külső méreteit meghazudtolóan tágas belül, még a hátul ülők sem nyomorognak.

a Zoe ledlámpái azért élesebbek, de ez a töltő is jól jött…

a Zoe ledlámpái azért élesebbek, de ez a töltő is jól jött…

Így konklúzióként megállapítható :

Franciás szertelenség ide vagy oda, nem épp a megbízhatóságáról híres Renault márka mérnökei ezúttal valami olyat alkottak, ami ebben a szegmensben – a számunkra oly kedves VILLANYAUTÓS VILÁG-ban – egyedi színfolt : az elérhető árú, mindennapi használatra alkalmas, akár nagyobb utak megtételére is képes villanyautót, mely immáron 2012-es megjelenése óta számos range-és szépségdíj büszke birtokosa, a szegmens fejlődési vonalát iránymutatóan kijelölő jármű!!!

A nagy hatótáv és gyors töltés páros verhetetlen kombót alkotnak : mintegy hagyományos autóként lehet kalkulálni vele, nyilván nem óriás távok megtétele esetén, hanem a jellemző mindennapi, 100 – 200 km-es távok esetén.

Ám a Zoe ennél is többre képes, már itthon is van olyan villanyautós társunk, aki akár napi 500 – 700 km-t is a legnagyobb nyugalommal vállal be vele. (Pista, ezúton is le a kalappal előtted!)

Utam további etapjai már említést sem érdemelnek, már teljesen belátható utat feltételeztek a magyar határig. Hazai utakra érve a Győr-Budapest. távolság már fun-út volt, kamionokat előzve, buszokat elhagyva sikerült teljesíteni.

A végső km mutatókkal nem untatnék senkit, a lényeg, hogy a csaknem 1800 km megtétele során nagyon racionális képet kaphattam egy olyan villanyautóról, amelyet eddig csak cikkekben méltattak, és gondolhatjuk : „messziről jött ember azt mond, amit akar”, ám ezúttal nem média fogás a jó hír, a Zoe itt van, elérhető közelségben és egy olyan szintet képvisel, amit sokan elképzelni sem tudnak a lassú töltési sebességük és behatárolt hatótávolságuk tudatában…

Barátaim, villanyautós társaim! Már a legkisebb elektromos autó tulajdonlása is egy hatalmas mérföldkő a hagyományos, elavult autókhoz képest, így mindenkit arra biztatok, vállalkozzatok, tanuljatok, hogy aztán a megszerzett tapasztalatok további segítséget nyújthassanak majd a jövő, elérhető árú villanyautói használatában. A Zoe ilyen géneket hordoz.

Zoezzunk együtt, lájkoljátok, osszátok meg, teljesen mindegy hogyan terjed, alakítsunk klubbot, baráti kört, mert Zoezni egy más dimenzió, higgyétek el nekem!

a taximentes Alkotmány utca...

a taximentes Alkotmány utca…

Villanyautósok