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
auto
2024. 04. 20. szombat

A napokban elindult a Mol saját autómegosztó szolgáltatása a Limo, így ők a második ilyen szolgáltatást nyújtó cég a fővárosban, a GreenGo mellett. Ebben az esetben, amikor már komolyabb piaca van az autómegosztásnak, jogosan gondolkodhatunk el azon, hogy vajon jobban megérné-e, ha felhagynánk a saját autó birtoklásával és inkább csak „bérelnénk” amikor szükségünk van rá. Először is tisztázni szeretném, hogy az összehasonlítás leginkább azoknak szól akiknek a fővárosban van saját villanyautójuk, illetve nagyrészt ott is használják őket.

Akiknek esetleg az autómegosztás ismeretlen fogalom még, nekik röviden: egy mobil alkalmazás segítségével foglalhatunk le autót és ha mellette állunk ezzel is nyithatjuk ki, ha már az autóra nincsen továbbra szükség csak leparkoljuk, lezárjuk és a szolgáltató automatikusan levonja kártyánkról a szolgáltatás díját (percdíj alapján).

A napokban direkt többször is igénybe vettem a szolgáltatást, bevásárlásra, rokonok utaztatására és a tömegközlekedéssel nehezebben megközelíthető helyekre való utazásra. Eleinte úgy tűnt, hogy ez sokkal macerásabb, mint ha saját autóm lenne, állandóan figyelni van e a közelben, továbbá pedig minden indulásnál körbenézni a kocsit van e rajta sérülés. De pár nap után teljesen rutinossá vált a használata. Ekkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy ez nekem mennyire is éri meg ahelyett, hogy inkább gyűjtenék egy saját villanyautóra és az csak az enyém lenne, nem kéne figyelni a pörgő percdíjakat illetve, hogy nehogy valamit benne felejtsek a kocsiban mert azt nehezen fogom viszontlátni.

Táblázatba szedtem egy új elektromos autó vásárlásának és fenntartásának a költségeit, öt éves időszakra és évi 13000 kilométeres futással számolva. Természetesen az autó árától és az esetleges nem várt hibáktól (bár a garancia legalább 5 év szokott lenni) ezek az összegek eltérhetnek, most csak egy átlagot próbáltam kalkulálni. A másik táblázat pedig a közösségi autó használatának a díját mutatja szintén 5 éves periódusra levetítve a jelenlegi árak mellett.

Saját autó fenntartása Közösségi autó használata
Az új autó ára ~ 6,7 millió Ft
Téli/Nyári gumi + szerelési díjak ~ 110 ezer Ft
Biztosítás (36 éves budapesti férfi) ~ 50 ezer Ft/év
Casco ~ 150 ezer Ft/év
Eladási ára (5 év múlva) ~ 3 millió Ft
Otthon töltés (heti egyszer otthon töltés) ~ 95 ezer Ft/év
5 év alatt a költség ~ 5 260 000 Ft
Regisztrációs díj 5 900 Ft
Havi díj 990 Ft/hó
Bérlés díja (évente kb. 300 óra) ~ 1,2 millió Ft/év (66Ft/perc)
Autóbérlés hosszabb távokra (nyaralás, vidékre utazás) ~ 200 ezer Ft/év
5 év alatt a költség ~ 7 006 890 Ft

Hozzá kell tenni ezekhez az adatokhoz, hogy ha veszünk egy autót, akkor abban az esetben az adott tőkénk áll az autóban míg az autóbérlésnél addig is befektethetjük. Ha meg hitelre vennénk meg autónkat (ami ekkora összegnél már eléggé valószínű) akkor számolni kell a kamattal is, ami ekkora összegnél 5 évre akár 1,5 millió forint is lehet és így máris kisebb a különbség.

A táblázatban jól látszik, hogy ekkora futásteljesítmény mellett nem igazán éri meg feladnunk saját autónkat. Mivel ekkora különbség keletkezett a két összeg között ezért kíváncsi voltam, mennyivel kevesebb kilométert kell megtennünk évente, hogy megérje nekünk az autómegosztó rendszer használata. Hosszas számolások után kijött, hogy ha évi 9200 kilométernél kevesebbet teszünk meg, akkor már érdemes elgondolkodni azon, hogy kell-e nekünk saját autó. Senkit nem akarok egyik irányba se eltéríteni, mindenkinek érdemes végig gondolni melyik éri meg neki jobban. Természetesen ha csökkennének a percdíjak és esetleg lennének különböző díjcsomagok, akkor talán nagyobb futásteljesítmény mellett is megérné a közösségi autózás. Addig is akinek alapból nincsen autója és tömegközlekedéssel közlekedik annak egy jó alternatíva lehet azokban az esetekben amikor a közösségi közlekedés nem alkalmas az adott feladatokra.

Arról nem is beszélve, hogy az autómegosztó szolgáltatások elektromos flottái kiváló lehetőséget nyújtanak az elektromos autózás vásárlás előtti kipróbálására is!

Misi