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
auto
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

Az Alföld nagyon leszakadt az ország többi részétől elektromobilitás területén. A szegedi városvezetés nem támogatja a villanyautózást (nincs ingyenes parkolás és nem pályáztak elektromos autó töltő támogatásra sem), de a régió többi városa sem törte magát, hogy az oda elektromos járművel érkező vendégek fel tudják tölteni az autójukat. Néhány hete Békéscsabán azonban megtört a jég, amikor a Nemzeti Közművek (NKM) a Mobiliti projektjük keretében beüzemelte a régió első elektromos autó töltőjét, egy 2 állásos, Type2 csatlakozós, 22 kW-os AC oszlopot. Erre érkezett tegnap a hír, hogy Szegeden a helyi közlekedési társaság (SZKT) telephelyén is beüzemeltek egy elektromos autó villámtöltőt. A készülék ugyan még nem használható, de a pletykák szerint várhatóan a nagyközönség számára is elérhetővé teszik.

(fotó: id. Antalóczy Tibor)

Ezeket a töltőket egészítette ma ki Hódmezővásárhelyen az NKM második töltőpontja, amit a város központjában a Hősök terén alakítottak ki. A 2×22 kW-os teljesítményű váltakozó áramú (AC), Ensto gyártmányú oszlop a legtöbb autó számára remek célállomás töltőként funkcionál, így néhány órányi ott tartózkodás után az autós feltöltött akkumulátorral indulhat haza a városból. A töltő használata egyelőre ingyenes lesz, de a csatlakozáshoz szükséges kábelt a többi AC töltőhöz hasonlóan az autósnak kell vinnie. Mivel a készülék közterületen található, az a nap 24 órájában mindenki számára korlátozás nélkül elérhető. Bár a töltő egy egyirányú utcák által behálózott kis forgalmú területre került, onnan néhány perc sétával nem csak a város főtere, de a sportuszodával kiegészített városi strand is elérhető. Nagyon fontos azonban, hogy bár a készülék január 30-án beüzemelésre került, használni csak a betonozás és a festés elkészülte után lehet majd.

Hódmezővásárhelyen egyébként a zöld rendszámos környezetkímélő autók számára ingyenes a parkolás, és a városvezetés az önkormányzati töltő pályázaton három darab villámtöltőre is pályázott. Ezeket idén nyár közepéig-végéig kell majd letelepíteni, hogy ne fussanak ki a szerződéskötéstől számított egy évből. Információink szerint azokon a töltőkön felül az e-Mobi Kft. gondozásában további három AC töltő telepítése várható még idén a városban.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.