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
auto
2024. 04. 20. szombat

Fontos lépést tett Kína az önvezető autózás felé

elektromos autó

Ha önmagukat vezető autókat szeretnénk látni, akkor érdemes a tengerentúl felé vennünk az irányt, az Egyesült Államok jó néhány államában ugyanis nagy eséllyel belebotlunk a Waymo, a General Motors, az Uber, vagy más óriásvállalat méregdrága kamerákkal és radarokkal felszerelt tesztautóiba. Ahogyan a technológia fejlődik, a vállalatok egyre jobban sürgetik az állami döntéshozókat az önvezetés jogrendszerének megalkotására, hogy minél hamarabb elindíthassák sofőr nélküli taxiflottájukat egy-egy nagyvárosban. A legutóbbi amerikai állam, mely engedélyezte az ilyen járművek tesztelését a közutakon emberi felügyelet nélkül, Kalifornia volt, ám most úgy tűnik, az önvezető technológia szép lassan kezd egyre szilárdabb gyökeret verni az elektromos autók és high-tech berendezések másik hatalmas piacán is, Kínában, ahol március 1-jén kiadásra került az első két engedély a sofőr nélküli autók tesztelésére – írja a Reuters a kínai Xinhua hírügynökségre hivatkozva.

Az önvezetéshez való hozzáállás és a jogi keretrendszer megalkotása Kínában sem indult teljesen problémamentesen: vállalati nyomás kellett ahhoz, hogy a döntéshozó szervek egyáltalán elkezdjenek valamilyen szabályozásnak nevezhető tevékenységet folytatni az önvezető közlekedés terén. Mivel a vezetőség még a gondolatát is elvetette annak, hogy mesterséges intelligencia által vezérelt autók járják az utakat, 2016-ban ezek tesztelése betiltásra került az országban. A Baidu technológiai vállalat – a kínaiak Google-je – viszont nem hagyta annyiban a dolgot, és jogi kiskapukat kihasználva többször is utcára vitte önvezető flottáját 2017 folyamán. Tavaly nyáron például nagy felháborodást váltott ki – melyből rendőrségi ügy is lett -, hogy a Baidu vezérigazgatója, Robin Li videóhíváson keresztül beszélt egy konferencia résztvevőivel, miközben Peking városában autókázott, önvezető módban lévő kocsijában.

Persze ebben a technológiai versenyben semmiképp sem szeretne alulmaradni Kína az Egyesült Államokkal szemben, így az önvezető autókra vonatkozó szabályozás nagy lendületet vett az utóbbi hónapokban. Ennek eredményeképp most két autógyártó, a SAIC és a NIO is megkapta a szükséges engedélyt a sanghaji városvezetéstől, hogy közúton teszteljék önvezető autóikat, habár a gyártók egyelőre csupán egy 5,6 kilométeres útszakaszt vehetnek igénybe a városban. A NIO közleményben fejezte ki háláját, hiszen e fontos lépésnek köszönhetően mostantól könnyebben tudja fejleszteni az autóiban helyet kapó önvezető technológiát. A sanghaji döntéshozók pedig hozzátették, hogy a későbbiekben még több útszakasz fog megnyílni az intelligens járművek előtt.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.