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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Most az FBI nyomoz a Tesla ellen?

elektromos autó

Még a Tesla negyedéves profitjának mámorában úsztak a vállalat befektetői és a cég vezetősége, amikor pénteken az amerikai tőzsde zárása előtt 2 órával, magyar idő szerint este 8 körül robbant a hír, miszerint FBI vizsgálat zajlik a vállalat ellen. A vizsgálat tárgya a korábbi 2017-es Model 3 gyártási adatok, egészen pontosan a gyártási célszámok igazságtartalmának megállapítása. Mint mindig, amikor valami történik a Tesla háza táján, a legtöbb külföldi és hazai híroldal egyszerűen copy/paste módszerrel átveszi a cikket, anélkül, hogy kicsit is megkaparná a felszínt. Hiánypótlás következik.

Most mi ez már megint?

Sokaknak már maga a vizsgálat tárgya is zavaros, hiszen úgy olvasták a Tesla és Elon Musk peren kívüli egyességet  kötöttek az amerikai hatóságokkal és az ügy le van zárva. Úgyhogy mindjárt az elején tegyük tisztába: ez nem az a vizsgálat, itt másról van szó.

A Tesla 420 dolláros árfolyamon történő tőzsdei kivezetésén gondolkozom. A finanszírozás biztosított. Forrás: Elon Musk / Twitter

A nyáron bejelentett privatizációs tervek kapcsán kerekedett ügyről már mindenki hallott, aki mégsem, az itt megtalálja a részleteket. Akkor a vita tárgya az volt, megtévesztő volt-e a befektetőnek, hogy Musk azt állította megvannak a pénzügyi források a kijelentése mögött. Népszerű tévhitekkel ellentétben az ügyben nem mondták ki Musk bűnösségét és Thomas Gorman, az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) volt szenior jogásza szerint ha perre került volna a sor, nehéz helyzetben lett volna a hivatal amikor bizonyítaniuk kellett volna a vádat. Musk mégis peren kívüli egyezséget kötött, hiszen egy évekig húzódó eljárás abszolút nem hiányzott sem a vállalatnak, sem a befektetőinek.

A mostani ügynek ehhez semmi köze.

A Wall Street Journal információ szerint a régóta folyó FBI vizsgálat tárgya, hogy a Tesla megtévesztette-e a befektetőit, amikor 2017-ben a Model 3 gyártásának felfuttatása közben azt kommunikálta, hogy úgy hiszik elérhetik a heti 5,000 darabos gyártást az év végig?

Készül a Model 3. Forrás: CBS Television

Forward looking statements

A tőzsdei vállalatok pénzügyi jelentései és egyéb kommunikációi általában egy unalmas jogi maszlaggal kezdődnek, amit senki nem olvas el. A Tesla negyedéves pénzügyi telekonferenciáinak elején még fel is olvassák ezt és nyilván így tesz minden más cég is. Ez az u.n. „foward looking statements disclaimer” azaz egy figyelmeztetés arról, hogy minden ami itt elhangzik csak terv és szándék, amit a cég szakemberei legjobb ismereteik szerint osztanak meg, de nem vehető készpénznek, mert nemvárt nehézségek jöhetnek. A rövid pénzügyi jelentés után pár héten belül egyébként beadnak egy hivatalos és részletes dokumentumot is az SEC-nek, az u.n. 10-Q nyilatkozatot, amiben mindig egy külön fejezetet szentelnek a terveket fenyegető kockázatoknak. Erre még visszatérünk.

Pontosan ezért van ez a jogi bla-bla, amit senki soha nem olvas el. Forrás: Tesla 2017 Q2 Pénzügyi Jelentés

Tehát, nem véletlenül, az ilyen tervek kommunikálása jogilag körbe van bástyázva, pontosan azért, hogy ne lehessen perelni érte. Ennek ellenére, időről időre egyesek megpróbálják. Történt ez a fenti esetben is, ugyanis az FBI vizsgálattól függetlenül már korábban beperelte a Teslát egy befektető – akinek vádjait a bíróság úgy ahogy volt idén augusztus végén ki is dobta az ablakon. Tárgyalásra sem került sor.Wochos v Tesla Inc polgári peres ügy vádpontjai nagyon hasonlóak voltak, azt állították, hogy a cég megtévesztette  a részvényeseit a Model 3 gyártásának alkulását illetően. A döntés indoklása elég beszédes volt, Charles Breyer bíró szerint ugyanis

a szövetségi jogszabályok nem büntetik azt, ha egy vállalat nem éri el a kitűzött céljait.

A felperes szeptember végén kiegészítést nyújtott be a vádjához, de erről még nem született döntés.

Minimum „füstölgő fegyver” kellene

Az FBI vizsgálata annyiban más, hogy ez nem polgári, hanem büntetőjogi eljárás és szélsőséges esetben valóra válthatná a Teslát shortolók azon vágyálmát, hogy a cég vezérkarát akár le is csukhatják. Csakhogy ennek megfelelően a bizonyítási kényszer is komolyabb. Az FBI-nak arra kellene bizonyítékot találnia, hogy a cég tudatosan kommunikált hamis adatokat. Ez pedig rendkívül nehéz. Charles Gasparino, egy elismert amerikai pénzügyi újságíró például igazságszolgáltatási kapcsolataira hivatkozva Twitteren ezt írta:

Nem túl nagy sztori. Tudjuk, hogy az FBI szokott ilyen ügyekben vizsgálódni, de ezek NAGYON nehezen bizonyíthatóak.  Találniuk kellene valami kézzelfogható bizonyítékot, mondjuk egy emailt, amiből egyértelmű, hogy a cég szándékosan hazudott a gyártásról. Nem lehetetlen, de nagyon nehéz.

A WSJ eredeti híre szerint, az FBI az elmúlt hetekben volt Tesla alkalmazottakat hallgatott ki az ügyben – ez nem igazán sejteti azt, hogy valami konkrét perdöntő bizonyítékuk van. Ennek hiányában viszont rendkívül nehéz dolguk lenne a bíróság előtt, már ha odáig eljut az ügy. Az FBI, vizsgálata végén, átadja az anyagot az ügyészségnek, ők pedig eldöntik, hogy vádat emelnek-e. Ezután a bíróság dönt, miszerint befogadják-e az ügyet, vagy csuklóból elutasítják, mint a polgári peres hasonmásában tették. Márpedig konkrét bizonyíték nélkül ez csak elbocsátott alkalmazottak vádaskodása, amit nem nehéz megcáfolni.

A gyártás pokla

Mégpedig azért nem nehéz megcáfolni, mert a Tesla és Musk már-már túl őszintén „gyártási pokolról” beszélt folyamatosan.

A Tesla 2016 4. negyedévi jelentésében például szerepel egy olyan mondat, miszerint

A Model 3 program jól halad és a terveink szerint [2017] júliusában megindul a korlátozott példányszámú gyártás, [2017] negyedik negyedévének végére pedig elérhetjük a heti 5000, valamikor 2018-ban pedig a heti 10.000-es darabszámot.

A 2017 májusában kiadott első negyedévi jelentésben pedig azt írják, hogy

Ütemterv szerint halad a gyártóegységeink felkészítése arra, hogy valamikor az év során elérjük a heti 5 ezres, 2018-ban pedig a heti 10 ezres darabszámot.

Azonban, nem csak ezek a jelentések vannak fél oldalnyi jogi blablával kipárnázva annak érdekében, hogy egyértelmű legyen, ezek csak tervek, de a szokásos és sokkal részletesebb, 107-oldalas, hivatalos SEC 10-Q beadvány 16 oldalon (!) keresztül taglalja a „Risk Factors”, azaz kockázati tényezők című fejezetében mindazokat a rizikókat, amik miatt ezek a tervek dugába dőlhetnek. Például:

… már korábban a Model S és az X esetében is jelentős csúszásokat kellett elszenvednünk a tervezés és a gyártás nemvárt nehézségei miatt és ez a jövőben is megtörténhet… nem kizárt, hogy csúszhat a Model 3 gyártásának felfuttatása és emelkedhetnek a kapcsolódó költségek… nincs tapasztalatunk ehhez hasonló nagy volumenű gyártás beindításában… nagyon sok mindennek kell jó sikerülni, hogy tartsuk a határidőket és ha ezek közül egy vagy több dolog nem a várakozásoknak megfelelően alakul, akkor lényegesen módosulhatnak az idővonal és  a költségek…

És a többi, és a többi, 16 oldalon keresztül.

De ha ez nem lett volna elég, Elon Musk lépten-nyomon azzal házalt, hogy a gyártási pokolt járják meg éppen. Ha rákeresünk a „production hell” és „model 3” kifejezésekre, a Google 73.000 találatot dob ki. A legelső alkalom amikor a Tesla vezetője ezt a kifejezést használta az autó kapcsán konkrétan ez első példányok átadásakor volt a színpadon. Majd számos más interjúban és telekonferencián adott helyzetjelentés a pokol bugyraiból. Ha valamit nehezményeztek a Tesla befektetői az inkább az volt, hogy Musk sokszor összekeverte az elemzői konferencia hívásokat a papi gyóntatószékkel. Ismerve, hogy a média a legkisebb problémákra is eltúlzott, hetekig megcsámcsogott szalagcímekkel reagál, ez olyan volt, mintha véres húsdarabokat dobált volna hazája, Dél-Afrika partjainál a cápákban gazdag óceánba.

Csak egy a sok tweet közül amiben Musk nyíltan beszél a gyártási nehézségekről. Annyira elhallgatta az információt, hogy „csak” 22 millió Twitter követőjével osztotta meg. Forrás: Twitter/Elon Musk

Tehát, ha és amennyiben nem talál az FBI egy füstölgő pisztolyt, egy olyan emailt, ahol Musk és haverjai arról csámcsognak, hogy most jó nagyot fognak hazudni a számokról, az ügy szinte bizonyíthatatlan. Ahogy az említett amerikai újságíró, Charles Gasparino fogalmazott, azt kockáztatná az ügyészség, hogy a bíróság kineveti őket.

Érdekes időzítés

Az újsághír időzítése egyébként felettébb érdekes volt. Épp akkor jött ki pénteken, 2 órával a tőzsde zárása előtt, amikor a TSLA részvények a 340 dolláros határ áttörésére készültek. Persze ez lényegtelen lenne hirtelen „breaking news”, azaz rendkívüli hírek kapcsán, csakhogy az írás egy hónapok óta tartó vizsgálatról szólt, ami már eddig is ismert és publikált volt. A cikkben a legfrissebb információ arról szólt, hogy október során korábban volt Tesla alkalmazottakat hallgattak meg.

A Tesla részvényeinek árfolyama az elmúlt 1 hétben.

Az üggyel kapcsolatban egyébként a Tesla hivatalosan is reagált, eszerint a cég nem kapott hivatalos idézést, azonban szeptemberben, együttműködésük jeleként, önkéntesen átadták a saját adataikat az FBI-nak és azóta nem hallottak felőlük.

A hírek hatására a cég árfolyama pár percig negatívan reagált, majd 330 dolláron állapodott meg. Jelenleg 340 dollár körül kereskednek vele – ez majd 90 dollárral több, mint a negyedéves jelentés időpontjának közzététele előtt volt egy hete.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.