Mennyivel drágul a Nissan Leaf a Brexit miatt?

A Brexit tárgyalásainak kudarcától már hónapok óta hangos a sajtó, de még biztos, hogy nem világos mindenkinek milyen következményekkel járhat egy megállapodás nélküli szkítás. Hard Brexit = Nissan Leaf drágulás?

Utolsó esély

Már csak hetei vannak hátra a brit kormány és az EU tárgyalódelegációinak, hogy megállapodjanak a brit kilépés részleteiben, de eddig nagyon úgy néz ki, csúnya válás lesz ebből. Bár hivatalosan majd csak jövő március 30-án ér véget Nagy Britannia EU tagsága, de ha pár héten belül nem születik megállapodás, szinte kizárt, hogy időben ratifikáljon bármit is a többi tagállam. És hogy ebben az esetben mi lesz? Hard Brexit, azaz a kemény szakítás. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a britek és az EU viszonya március 30-ra virradóan olyan lesz, mint bármely más, az Unión kívüli országgal. Sőt, azok közül némelyikkel már az évtizedek alatt korrekt kereskedelmi megállapodások születtek, itt viszont semmi sem lesz. Illetve de. Vám az lesz.

10%

Kevesen tudják, de az Európai Unió alap esetben, külön megállapodás hiányában, a WTO szabályok szerint játszik, ami 10%-os vámot jelent az új autókra. Persze ennek kikerülésére van mód, ezért épített például egy végszerelő üzemet a Tesla a hollandiai Tilburgba. Ide az új autók akkumulátor csomag és hajtáslánc nélkül érkeznek, majd ezeket az alkatrészeket a holland kollégák rakják a helyükre. Ez a kis színjáték mindössze azért történik, mivel így már az autó részben az EU-n belül készül és kikerüli a vámot.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új Nissan LEAF: ProPilot Assist

Nem csak a Tesla él ezzel a szándékosan nyitva hagyott kiskapuval, például a Toyotának, a Hondának és a Nissannak is vannak európai üzemei – utóbbi ráadásul komplett gyár, nem csak bohóckodnak a vámosok szórakoztatása kedvéért. Csakhogy a Nissan gyára a brit szigeteken van, azok pedig pár hónap múlva az EU-n kívülre kerülnek. És jön a 10%-os vám.

Nem csak Nissan probléma

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) múlt heti közleménye rámutat, hogy amennyiben nem születik megállapodás, annak nagyon komoly következményei lehetnek. Értsd, a Briteknél állások szűnhetnek meg, Európában pedig drágábbak lehetnek a végtermékek. Mint emlékeztetnek rá, az autóipari haszonkulcs sok esetben jóval kevesebb mint ez a 10% így vagy veszteséget kell elkönyvelniük ezeknek a cégeknek, vagy a fogyasztókra hárítják a költségeket. Mint írják, naponta 1100 kamion szeli át a Csatornát különböző autóipari alkatrészeket, vagy autókat szállítva és ezek a jövőben mind EU-n kívüli importnak számítanak majd. Még ha esetleg némelyik cég át is telepítené a gyártását az EU-n belülre, vagy a Teslához hasonló megoldást alkalmazna, ez akkor is évekig fog tartani.

EZT OLVASTAD MÁR?  2020-ra várható Európában a Ford első dedikált villanyautója

A 40-es Nissan Leafnél ez a gyakorlatban nagyjából 1,1-1,2 millió forintos áremelkedést is jelenthet. Kár lenne, mert már nagyon várjuk a 60 KWh-s modellt, az pedig így, arányosan, még drágább lehet.

Autok:

Elektromos autót használsz?