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 Sorban érkeznek a bejelentések a világ nagyvárosaiból, miszerint a következő évtizedekben az összes benzines és dízeles autót száműzik a város határain kívülre, és csak az ott élő emberek levegőjét nem szennyező zéró emissziós járműveket engedik szabadon közlekedni. Az ilyesfajta ígéretekhez egyelőre ritkán társul tényleges intézkedés, ám a spanyol főváros éppen annak a küszöbén áll, hogy gyökerestül átformálja a belvárosi közlekedését. A nemzetközi sajtó szinte egyáltalán nem foglalkozott a témával, holott a spanyol napilapok hónapok óta azzal vannak tele, hogy novemberben életbe lép a Madrid Central elnevezésű rendelet, mely megtiltja a 2000 előtt regisztrált benzines, és a 2006 előtt forgalomba helyezett dízeles gépkocsik behajtását a város központjába. A centrum alatt ráadásul nem csak néhány utcát értenek a döntéshozók, hanem egy 472 hektáros területet, melynek határait az M30-as főút jelöli ki. A gépkocsik által korlátozottan megközelíthető zónák már több mint 10 éves múltra tekintenek vissza a 3 milliós fővárosban: a legelső Residental Priority Zone 2005-ben jelent meg a Las Letras történelmi városnegyedben, és azóta három ilyen zóna is az autósok útjába állt. Jóllehet a kezdeti korlátozások főleg olyan területekre vonatkoztak, ahol a szűk utcák amúgy sem a négykerekűeknek lettek kitalálva, az új rendelet már olyan forgalmas sugárutakat is lefed, mint például a Gran Via. Íme az érintett terület, Forrás: madridiario.es Kezdetben természetesen számos engedmény könnyíti az új rendszerhez való alkalmazkodást: kivételt élveznek például a belvárosban lakók, ők bármilyen autóval behajthatnak a zónába, sőt, fejenként havi 20 „meghívót” is kapnak, melyekkel bárkit feljogosíthatnak a belépésre a járművének meghajtásától függetlenül. Egyelőre a taxik is tovább működhetnek a körbezárt városrészben, ám 2025-re, amikor a dízel már Madrid teljes területéről eltűnik a tervek szerint, valamennyinek elektromosnak kell lennie. A városi tanács szerint a rendelet a fővárosban nap, mint nap közlekedő és parkoló autók 20%-át érinti. Ilyen címkék alapján döntik el, mely jármű hajthat be a zónába, Forrás: thelocal.es Az első néhány hónapban a belvárosi övezetbe való belépési pontoknál rendőrök fogják figyelni az autókon elhelyezett ökomatricákat, aki pedig szabálytalanul hajt be a zónába, az egyelőre csak figyelmeztetést kap. Januártól a rendőrök munkáját átveszi az ebből a célból felszerelt kamerarendszer, valamint egy hónappal később már a szabálysértőknek sem lesz kegyelem, 90 eurós bírságot kell fizetniük Madrid szennyezéséért. A Madrid Central kapcsán több politikus is aggodalmát fejezte ki, mondván, hogy ilyen kaliberű változás még nem kivitelezhető, és a végrehajtáshoz szükséges koordináció sem megfelelő. A folyamatos ellenállás miatt a változtatások érvénybe lépése többször is eltolódott, a legújabb hírek szerint november 30-a a kezdő dátum a korábban kitűzött 23-a helyett. Ugyan a teljes tiltás még odébb van, ha a rendszer megfelelően működik, jó alapja lehet a későbbi szigorításoknak. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!