Masszívan nyereséges a Tesla!

Masszívan nyereséges a Tesla 

2018/10/24 – 22:18

Minden épeszű számítást és várakozást felülmúló eredményt produkáltak. Röviden most csak a főbb számok, a többi és az értelmezés majd pár perc múlva:

  • 6.8 Mrd dollár árbevétel (a Wall Street-i várakozás 6,05 Mrd volt.)
  • GAAP eredmény: $312 millió (szemben az előző negyedévi 712 milliós veszteséggel!)
  • Non-GAAP:  $512 millió
  • Free Cash Flow (FCF): $881 millió (Wall Street-i várakozás „szerény” pozitív eredmény volt)
  • Készpénzállomány: 3Mrd dollár, +731 millióval növekedett
  • Model 3 haszonkulcs: 20% felett
  • Q4 szintén nyereséges lesz

2018/10/24 – 23:45

Először is egy gyors hír mindazoknak akik kis hazánkban várnak Model 3-ra: 

a Tesla még az év vége előtt megnyitja a rendelési felület az európai vásárlóknak is

és ez várhatóan azt jelenti, hogy jövő év elején megkezdődnek a kiszállítások is. Az persze valószínű, hogy itthon is a drágábbik Long Range verziót lehet majd először rendelni, de ismét megerősítették, hogy dolgoznak a 35 ezer dolláros alap Model 3 gyártásának megkezdésén.

Rendben, akkor most nézzük szépen sorban a közlemény főbb részeit, híreit.

Indul a Falcon Heavy. Forrás: Spacex / Steemit.com

Főbb Számok

Fent már gyorsan, a jelentés kiadását követő pár perecen belül olvashatta a kedves olvasó a főbb adatokat, de most kiegészíteném pár információval és kicsit perspektívába is helyezzük.

A cég pontosított a korábban közölt értékesítési adatokon (ez normális, a gyorsjelentéshez képest pár száz autónyi eltérés lehet) és a korábban közölteknél kicsivel több, 56.065 Model 3-at szállítottak le a negyedév során. Részben ennek, no meg a 27.710 S-nek és X-nek köszönhetően 6,82 Milliárd dollár volt a cég árbevétele az elmúlt 3 hónapban. Ez a szám egy évvel ezelőtt még kevesebb mint 3 milliárd volt, tehát a növekedés több mint 100%. Még egy összehasonlítás: 2016 egészében volt nagyjából ennyi a cég teljes árbevétele (7 milliárd dollár). Persze ami ennél is lényegesebb, a Wall Street ennél vagy 800 millióval kevesebbet várt. Ez egy elég nagy fegyvertény.

Főleg azért lényeges ez, mert még a profitnál is jobban érdekelt mindenkit a cég cash flow-ja. Nos ezen a téren is felülmúlták a várakozásokat a működésből származó Operating Cash Flow 1,4 milliárd dollár volt, a Free Cash Flow pedig 881 millió. Elnézést kérek azoktól, akiknek ez kínai, most nem tartanék közgáz órát, de hogy érthető legyen ez miért volt ennyire fontos: a Teslát mostanában ért támadások egyik fő vonulata arról szólt, hogy nem fogják tudni visszafizetni a hiteleiket és kifizetni a beszállítóikat. Erre ezek a számok egy nagy kövér fityiszt mutatnak.

És végül a profit, ami minden várakozást felülmúlt. És amikor azt mondom mindent akkor ebbe beleértem jómagamat és a még nálam is optimistább Tesla longokat is. Mielőtt megismétlem a számokat még egy rövid iránymutatás. Az adatok kapcsán említeni fogunk GAAP és Non-GAAP számokat. Röviden, előbbi az amerikai számviteli szabványok szerinti hivatalos adat. Utóbbi is lényeges viszont, mivel figyelmen kívül hagy a cég helyzete szempontjából kevéssé lényeges technikai elemeket. A Tesla mindkét módszer szerint számolva is felülmúlt minden várakozást. Akár a GAAP szerinti 312 milliós nyereséget, akár a Non-GAAP 516 milliót nézem, ez az előző negyedévhez képest majd 1 milliárd dolláros javulás! Döbbenet. Ennek köszönhetően a részvényenkénti nyereség 1,82/2,90 dollár (GAAP/Non-GAAP).

Tökéletes landolás. Forrás: Spacex / Steemit.com

Autós üzletág

A negyedév során átlagban heti 4300 Model 3 készült, az utolsó héten pedig 5300 gördült ki. Ami a következő negyedévet illeti, a Tesla most nem jelölt meg konkrét célt. Jól teszi, mert eddig ez mindig csak gondot okozott. Ellenben a harmadik negyedév során már nem a gyártási ütem “minden áron” emelése volt a cél, hanem a hatékonyság növelésén volt a hangsúly. Ennek köszönhetően az egy autóra vetített munkaórák száma a Model 3 esetében 30%-kal csökkent és most már kevesebb ráfordítás szükséges mint egy S vagy X esetében! Így már érthetőbb, hogy a célul kitűzött 15%-os Model 3 profitrátával szemben, hogyan érhettek el 20% feletti eredményt és miért bíznak benne, hogy a 4. negyedévben a 25%-ot is elérik. És ez így már magyarázza a nemvárt mértékű nyereséget is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Rendszámtáblás Tesla Model 3-at fotóztak New Yorkban

A Tesla egyébként csattanós választ adott azokra a burjánzó álhírekre is, miszerint hatalmas parkolókat töltenek meg az eladatlan, hibás 3-asok. Ehhez képest az alábbi táblázat jól mutatja, hogyan viszonyul a Tesla eladatlan autóinak száma a versenytársakéhoz.

Az Y tengely azt mutatja melyik gyártónak hány értékesítés napnyi eladatlan készlete van. A Teslánál a rózsaszín azok az autókat mutatja, amik épp kiszállítás alatt vannak, a piros a tényleges készlet. Forrás: Tesla.

A cég megosztott egy grafikont arról is, hogy akik Model 3-hoz beszámíttatják meglévő autójuk, mennyire drága autóból ülnek át Teslába. Nos az eredmény elég érdekes, mert eszerint a vásárlóik fele jelenleg egy jóval olcsóbb autó tulajdonosa, tehát felfele vált. Ennek azért van nagy jelentősége, mert eszerint a Model 3 nem csak a prémium márkák piacán szedi áldozatait, de az olcsóbb kategóriákból is vevőket csábít.

Mennyibe került a Model 3 előtti autód? Forrás: Tesla.

A cég azt is megosztotta, hogy a 2017 augusztusi 455 ezer előrendeléshez képest a vásárlók 20%-a mondta vissza az előjegyzést, úgyhogy nem aggódnak. A fennmaradó vásárlók folyamatosan fogják véglegesíteni a rendelésüket. Itt említették meg az európai és kínai szállítások megkezdését is (lásd fent). És ezen a ponton arra is kitértek, hogy nem aggódnak amiatt sem, hogy a kezdeti magasabb felszereltségű modellek után most már lejjebb is viszik az elérhető verziók árát. Mint írják az S és az X esetében anno ugyan ez játszódott le és nem volt negatív hatása, mivel az autók gyártásának hatékonysága folyamatosan nőtt.

A sorok között egyébként ebben a szakaszban el volt rejtve még egy bomba: felgyorsítják a kínai gyár építését és beüzemelését és már 2019-ben a Model 3 gyártásának bizonyos részeit a Gigafactory 3 végzi – de csak a hazai piacra. Hogy ez pontosan mit jelent, majd még kiderül de én egy Tilburg szerű felállásra gondolok:  annyi végszerelés lesz az országon belül, hogy ezzel elkerüljék a magas büntetővámot. Apropó vám, a Trump elnök által kirobbantott kereskedelmi háború miatt már 40%-os vám terheli a kínai eladásaikat de ezt egyelőre még Európa és Észak Amerika kompenzálja az S és az X esetében.

Végül egy kis update a boltok, szervizek és Superchargerek számával kapcsolatban. Egyértelműen az ez irányú költés lett megvágva a profit érdekében, hiszen az elmúlt 3 hónapban mindössze 4 szerviz és bolt, valamint 44 Supercharger-helyszín épült. Utóbbiból már 1352 van a világon és több mint 11 ezer Tesla tud ezeken egyszerre tölteni.

Energia Üzletág

A negyedév során 239 MWh energiatároló kapacitás épült ki, ami 118%-os növekedés egy év alatt. Telepítettek 93 MW napelemet is, bár itt némi visszaesést várnak az utolsó negyedévben, mivel ez a piac eléggé szezonális. (Értsd. télen kevesebben telepíttetnek napelemet). A következő időszakban a fogyasztói megrendelésekre fognak fókuszálni, azon belül is azokra, ahol napelemet és Powerwallt is rendelnek és komplett rendszert szállítanak le. A legnagyobb jövőbeli ügyfélbázisuknak egyébként a 450 ezer Tesla autó tulajdonost tekintik.

Az energia üzletág egyébként majd 400 millió dollár bevételt hozott a negyedév során, ami negyedével több mint tavaly azonos időszakban, a profit ráta pedig az év eleji visszaess után újra megindult felfelé és már 17%-on van.

Egyéb érdekességek

Megemlíteném még a jelentés azon részét amely a vásárlók által befizetett előleget mutatja. Fontos ennek alakulását követni, hogy megértsük, ahogy fogynak a Model 3 két éves előrendelései, vajon van-e utánpótlás. Mivel ebben a számban benne van minden előrendelés (Roadster 2, Semi, napelem, Powerwall és Powerpack, S/X/3), így nehéz egyértelmű konklúziót levonni, de a nagy mozgások azért látszanak. Eszerint az előző negyedévben 942 millió dollár volt ide könyvelve, most pedig 906, tehát drámai zuhanást nem látunk.

Roadster 2 – páran ebből a dögből is rendeltek és ez is benne van abban a 900 millió dollárban.

A cég készpénzállománya most 3 milliárd dollár, majdnem annyi mint év elején volt. Ez igen jó hír, hiszen a szintén pozitívra prognosztizált negyedik negyedév után most már biztosan nem fognak rászorulni újabb hitelek és tőke bevonásához – ha csak nincs erre valami kedvező lehetőség amit kár lenne kihagyni. (Lásd olcsó kínai hitel a helyi gyár építéséhez).

Konferenciahívás

2018/10/25/02:25

Budapesti idő szerint hajnali fél 1 körül megkezdődött az ilyenkor szokásos elemzői konferencia hívás. Ebből is szemezgessünk érdekességeket.

  • Model Y: Elon Musk jóváhagyta a kis SUV végső prototípusát, 2020-ra tervezik a gyártást. (Frissítve 2018/10/25/09:25)
  • Autopilot: a részleg több vezető munkatársa is megszólalt és kiemelték milyen jelentős fejlesztések előtt áll a rendszer. Hamarosan mindenki megkapja a v9-es szoftver részeként a Navigate on Autopliot funkciót, amikor is a robotpilóta a navigáció alapján magától letér az autópályáról a megfelelő kihajtónál. Beszéltek még a készülő új hardverről:  a HW 3.0-ként emlegetett új szuperszámítógép a Tesla saját fejlesztésű chipjével működik és március végén kerülhet gyártásba. Már tesztelik is pár kísérleti autóban és az 5-20x gyorsabb hardver sokkal nagyobb neurális hálót tud majd kezelni, ami miatt sokkal pontosabb lesz az Autopilot. A processzor ára nem magasabb mint a jelenlegi megoldásé, a számítógép cseréje, pedig minden AP 2.0 vagy jobb autónál lehetséges és kb. 30 percig tart. Igazából plug & play.
  • Munkahelyi balesetek:  a negatív sajtócikkekre válaszul a cég megosztotta, hogy véget ért a 4 hónapos kaliforniai állami vizsgálat és mindent rendben találtak a Teslánál. Elmondásuk szerint nagyon erős baleset megelőzési programjuk van és jelenleg a legtöbb esetben izomhúzódás, vagy felületi sérülés (karcolás, kisebb vágás) jelenti az esetek zömét. Súlyos eset nem történ már egy jó ideje.
  • Aksi gyártás: valóban volt pár nap amikor készlethiány miatt korlátozni kellett a Model 3 gyártását, de ennek már vége. 1-2 hete állt hadrendbe egy új cella-gyártósor, év végéig jön még egy, aztán jövő év elején a következő. A Tesla Energy termékekhez pedig más forrásokat is (Samsung SDI) használnak.
  • 35 ezer dolláros Model 3: az autó gyártásának hatékonysága annyit javult, hogy 30%-kal estek a gyártási költségek a negyedév során. Ha lehetne már most árulnák a 35 ezer dolláros verziót, de addig még kell 4-6 hónap –  ezért jött ki az új Mid Range verzió. Azonban jövő február-március környékén indul a gyártás. A cél, hogy 30 ezer dollár alatt legyenek a költségek az alapverzión. Az olcsóbb modell bevezetését ellensúlyozni fogja a kezdődő európai és ázsiai szállítás.
  • Kik váltanak Model 3-ra: nincs egyértelmű trend a becserélt autók típusait illetően, de a vevők több mint fele 35 ezer dollárnál olcsóbb kocsiból jön. A legtöbbeknek élete legdrágább autója a Model 3.
  • Európa: januárban indul a Model 3 gyártás az európai piacra és február-március derekán megkezdődik a kiszállítás.
  • Remek pénzügyi eredmény: a jövőben is pozitív cash-flowal és nyereséggel terveznek. Q1-ben lesz egy 1 milliárd dollár körüli kölcsön visszafizetésük, de akkor sem várnak negatív cash flowt. Ahogy eddig is mondták, nem kell a hiteleiket sem újrafinanszírozni, sem tőkét bevonni. Kigazdálkodják. A jövőben nőhet az OPEX amikor új modelleket fejlesztenek, de tudják finanszírozni. A gyártás további növelése heti 7 ezer 3-asig szinte semmi pénzt nem igényel csak a meglévő egységek üzemidejét kell javítani.
  • Hatékonyság: most a kiszállítás logisztikáján a hangsúly. Augusztusban még 30 nap volt a gyártól a vevőig, most már kevesebb mint 20 és a cél év végére 10 alá menni. Ez azért is fontos, mert napi 75 millió dollárnyi árut termelnek és már 10 nap is 750 milliónyi tőkét köt le.
  • Új termékek:  a pick-uptól nagyon sokat várnak,de ott van még a folyamatosan fejlődő napelem-cserép és az aksiüzletág is. Meg persze jön a Semi, a Roadster és a Model Y is.
  • Versenytársak: a többiek autóit nézve látszik, hogy mennyivel hatékonyabbak (takarékosabbak) a Teslák. Emellett a legolcsóbb az aksijuk. A versenytársaknak nem kellettek a szabadalmaik, nem kellett a Supercharger hálózat, nem költenek aksi gyártásra és nem hatékonyak az autóik. Ezért ekkora a Tesla előnye.
EZT OLVASTAD MÁR?  Túl gyorsan hajtanak a villanyautósok?

Autok:

Elektromos autót használsz?