Nissan Leafek stabilizálhatják a hálózatot Németországban

Már évek óta lehet hallani olyan pletykákat, miszerint a villanyautók egyszer képesek lesznek az elektromos hálózat stabilizálására. Ez azt jelenti, hogy a napi áramfelvételi csúcs ideje alatt, a több ezer csatlakoztatott kocsi akkumulátorából néhány százalék töltöttség visszavándorol a töltőn keresztül az elektromos hálózatba, ezzel szükségtelenné téve (gyorsan aktiválható de drágán termelő) erőművek beindítását. Angol nyelvterületen ezt V2G (Vehicle to Grid), vagyis az autóból a hálózatba technológiának hívják.

A Nissan a Daimler által alapított The Mobility House, az Enervie és a német RWE vállalat tulajdonában lévő Amprion közös megoldásaként elsőként vezeti be a piacra saját V2G rendszerét. A berendezés a Németországban Dortmundtól alig 25 km-re lévő Hagen városában október 23-án debütált. A Nissan rendszere ugyan a CHAdeMo szabványra épül, de hasonló tudással elméletileg az európai gyártók által támogatott CCS protokoll is rendelkezik.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-02-888x444_electrive.com
Forrás: electrive.com

A Nissan V2G töltője jelenleg 10 kW teljesítménnyel képes áramoltatni az elektronokat mindkét irányba, tehát gyorsnak nem mondható, cserébe viszont nem terheli feleslegesen az autó akkumulátorát akkor sem amikor az nem a tulajdonosának, hanem a hálózatnak dolgozik. Az üzleti lehetőség egyébként abban rejlik, hogy ha olyankor töltjük az autót amikor felesleg van a termelt áramból, olcsóbban juthatunk hozzá az energiához, mint csúcsidőben, amikor hatalmas rá a kereslet. Az olcsón vételezett áramot tehát drágábban adhatjuk el a szolgáltatónak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új Nissan LEAF: részletes adatok

Sokan attól félnek, hogy ha a szolgáltatók kedvükre töltögethetik és meríthetik a tulajdonosok autóit, hamar leamortizálhatják az értékes akkumulátorcsomagot. Természetesen nem tehetnek meg akármit az aksival. Egy ilyen rendszerben a tulajdonosnak mindenképp be kell tudnia állítania, hogy mikorra legyen az autója feltöltött állapotban, esetleg hogy a feltöltött állapotnak 70-80 vagy éppen 100% minősüljön. Mivel a hálózatnak sokszor csak percekre van szüksége nagyobb teljesítményre ezért nem arról van szó, hogy órákon át fogy az autóból a töltöttség. Azt is elő lehet írni, hogy naponta hány kWh mozoghat kifelé az akkuból. Természetesen a vásárlókkal kötött szerződések fogják meghatározni, hogy milyen feltételek vonatkoznak a szolgáltatóra és az autósra.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-01_electrive.com
Forrás: electrive.com

Az egyenlőre csak kísérleti jelleggel felállított berendezéssel a vállalatcsoportnak az a célja,

hogy ingyenes villamos energiát biztosítsanak az elektromos autók tulajdonosainak és az energetikai szolgáltatások vezető autóipari partnerként ismerjék el őket – mondta Paul Willcox a Nissan európai igazgatója

Ha sikerül a cégeknek a megfelelő üzleti konstrukciót kidolgozniuk és az elektromos autók tulajdonosai számára vonzóvá tenni azokat, akkor hatalmas mennyiségű energiatároló építésétől kímélheti meg magát a német energiaipari vállalatok csoportja, valamint sokkal bátrabban lehet támogatni az időjárásfüggő megújuló energiatermelők telepítését is. A nap és szélenergiával ugyanis jelenleg az a legfőbb gond, hogy az áramszolgáltatóknak nagy mennyiségű gyors reagálású erőművi kapacitást, vagy akkumulátortelepet kell beiktatniuk, minden egyes megawatt napelem vagy szélkerék mellé. Ha az autókban lévő éppen nem használt akkumulátorokat be lehetne vonni a megújuló energia tárolásába, azzal mindkét ágazat hatalmas előnyökhöz juthatna. Az autósok ingyen energiát az energetikai szektor pedig jelentős tárolókapacitást nyerhetne.

EZT OLVASTAD MÁR?  2,8 MWh energiatároló egység használt villanyautó cellákból

Forrás: reuters.com

Autok:

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. Autóelektronikát és energetikát is tanultam, ezért vannak elméleti ismereteim az elektromos hajtású járművek működéséről. Ezen kívül van egy kis rálátásom villamosenergia termelés és elosztás világára is. Már 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de szomorúan látom, hogy a jól használható, teljes értékű villanyautó kevés van a piacon. Ami ennél is rosszabb, ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Rengeteg tévhit kering az interneten a villanyautók használhatóságával kapcsolatban, ezért írásaimmal igyekszem pontos és hiteles információt szolgáltatni, hogy bebizonyítsam, igenis érdemes az elektromobilitással hosszú távon is foglalkozni. Szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.