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 Nem csak zöld rendszám kiadás terén indult erősen az év, de az e-Mobi is remek lendületet vett 2019. első két hónapjában. Összesen 53 átadott töltővel bővült a hálózat, amiből 26 darab 22 kW-os AC, 24 darab 22 kW-os DC és 3 darab 50 kW-os DC töltő volt. Mozgássérült parkolóba telepített AC töltő az M3-as autópálya mentén fekvő Mezőkövesden. (forrás: olvasónk fotója) Az eddigi telepítésekhez képest fontos változás, hogy elkezdődött a gyorsabb továbbjutást biztosító DC töltők telepítése is. Ahogy fentebb látható, ezek túlnyomó többsége még csak 22 kW-os gyorstöltő (nem villámtöltő), de már 12 helyen felbukkantak 50 kW-os DC villámtöltők is: Budapesten a Mechwart téren M3-as autópálya Szilas pihenőjénél (Budapest határában), Csornán, Székesfehérváron, Nagykanizsán, Dunaújvárosban és Nyíregyházán Hogy a fenti 7 helyszínen kívül hol van a többi 5 töltő, arról az e-Mobi által kiadott közlemény nem tesz említést. (Egy-egy töltőről Tokajban és Tamásiban tudunk, ez utóbbi egy korábbi AC töltő helyére került, de még nem használható.) Miskolcon, Pécsen és Békéscsabán valamikor a jövőben fognak 50 kW-os DC töltőt telepíteni. Bár ezen töltők többsége is városközpontokba, a főutaktól és autópályáktól távolra kerül, de akad köztük olyan is, ami óriási segítséget jelent a hosszabb távra induló autósoknak (Tamási, Csorna, Nyíregyháza, Dunaújváros, Székesfehérvár). 50 kW-os DC töltő Tamásiban „Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása” – írja a közlemény, de sajnos Magyarország két legnagyobb lakosságszámú városa között az M3-as autópályán való közlekedés továbbra sem megoldott, mint ahogy Debrecenben sem lehet bármilyen autót nagy teljesítményű egyenáramú töltővel tölteni. 22 kW-os DC töltő Budapesten a Bécsi úton Bár örvendetes, hogy elkezdődött a DC töltők telepítése, a 22 kW-os teljesítmény a mai 40-60 kWh-ás akkumulátorok mellett már nem elegendő. Ezekről egy nagyobb akkus autó feltöltése továbbra is 2-3 óra, így egy-egy autó töltése miatt a következő akár ennyi időre is várakozásra kényszerülhet. Eközben Nyugat-Európában már inkább a 75-150 kW teljesítményű töltők telepítése jellemző. Az e-Mobi által telepített, sehol máshol nem használt 22 kW-os DC töltők ráadásul az autók egy jelentős részével nem kompatibilisek, amin látszólag a folyamatos szoftverfrissítések sem segítenek. Nem igazán jó hír, hogy meg nem erősített hírek szerint az e-Mobi közel 100 ilyenre szeretne még idén pénzt elkölteni. Az ehhez szükséges nagyságrendileg 400 millió forintból (telepítéssel együtt) akár 30 ideális helyszínre is lehetne 50 kW-os DC villámtöltőt telepíteni, ami a városközpontokba telepített 22 kW-os töltőkkel ellentétben valóban biztosíthatnák az ország átjárhatóságát. Az ELMŰ, a Lukoil és a Mobiliti alkalmazása után a villanyautósoknak hamarosan egy újabb applikációt is telepíteniük kell a telefonjukra, hiszen az e-Mobi is dolgozik egy ilyen szoftveren. A közlemény szerint ez egyaránt elérhető lesz iOS és Android telefonokra is, és a legfontosabb célja, hogy a most a kábel csatlakoztatása után automatikusan vagy gombnyomásra induló töltők használata „még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon.” Sajtóközlemény Idén már 49 új töltőberendezéssel bővült az e-Mobi országos hálózata Budapest, 2019. március 07. – Az elmúlt két hónapban összesen 49 töltőberendezést telepített és 53 készüléket adott használatba az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., melyek közel fele 22 kW-os DC töltő. A társaság 2018 szeptembere óta 14 budapesti kerületben és 15 további településen helyezett el töltőberendezéseket, ezzel is hozzájárulva az országos átjárhatóság megteremtéséhez. Az e-Mobi 12 darab 50 kW-os DC töltőt is létesített: a budapesti Mechwart téren, az M3-as autópálya Szilas pihenőjénél, Csornán, Székesfehérváron, Nagykanizsán, Dunaújvárosban és Nyíregyházán található villámtöltőket már használhatják a villanyautósok. A töltőtelepítéseken felül zajlik a hamarosan letölthető e-Mobi(l)App mobiltelefonos alkalmazás tesztelése. Gőzerővel folytatódnak az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. elektromos töltőinfrastruktúra kiépítési munkálatai. Az e-Mobi a múlt évben több mint 200 nyilvános (2×22 kW-os AC, valamint 22 kW-os DC és 22 kW-os AC + 50 kW-os DC típusú) töltőállomást telepített, közel 400 töltőpontot létrehozva szerte Magyarországon, szoros együttműködésben az önkormányzatokkal és a területileg illetékes elosztó hálózati engedélyesekkel (ELMŰ-ÉMÁSZ, E.ON, NKM). A projekt végére – 2019 májusára – pedig 329 e-mobis elektromos töltőállomáson közel 587 töltőpontot használhatnak a villanyautósok, és további, közel 200 e-töltő létesül az önkormányzatok részére biztosított állami támogatás révén is. Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása, ezért elsősorban vidéki nagyvárosokban, nagyobb forgalmú utak mentén, nagy látogatottságú közintézményeknél és közkedvelt szabadidős célpontoknál valósul meg a töltőberendezések telepítése, de kiemelt figyelmet fordítanak Budapest töltőhálózatának fejlesztésére is, melynek területén közel 170 töltőberendezés telepítése van folyamatban. Az e-Mobi elektromostöltő helyszínei a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által készített töltőinfrastruktúra telepítési koncepció, illetve az ehhez kapcsolódó térinformatikai szoftver segítségével kerülnek megállapításra, minden esetben egyeztetve a helyi önkormányzatokkal és a villamosenergia-hálózat üzemeltetőivel. „Napjainkban már mintegy 10 000 zöld rendszámos autó fut a hazai utakon, amelyek közel fele tisztán elektromos meghajtású. Társaságunk számára is kiemelten fontos a fenntarthatóság és a CO2 kibocsátás csökkentése, ezért a megnövekedett publikus töltési igényeket szem előtt tartva létesítjük gyors- és villámtöltőinket, mellyel szintén igyekszünk hozzájárulni az elektromobilitás széleskörű magyarországi elterjedéséhez. A tavalyi rendkívül intenzív év ellenére töltőtelepítési lendületünk továbbra is tart, nap mint nap létesítünk töltőberendezéseket: Budapest mellett 70 vidéki településen adtunk már át töltőket.” – mondta el a létesítésekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban Dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi ügyvezető igazgatója. 2019 első két hónapjában már számos új töltőt adott használatba a társaság, melyek közül 26 darab 22 kW-os AC, 24 darab 22 kW-os DC és 3 darab 50 kW-os DC töltő. Az e-Mobi további 50 kW-os DC töltőket helyez el többek között Miskolcon, Pécsen, Békéscsabán, illetve hamarosan 20 újabb helyszínen adja át 22 kW-os DC töltőit az elektromos autókat használóknak. A növekvő elérhető töltőszámnak köszönhetően, minden hónapban egyre több az elektromos autós közlekedésben felhasznált energia. Az e-Mobi országszerte üzembe helyezett töltőin az elmúlt 12 hónap alatt több mint 547 000 kWh energiát vettek fel a villanyautósok, csaknem 63 000 tranzakció alatt. A 2019 februári adatok alapján a TOP5 legközkedveltebb e-Mobi töltőberendezés: 1135 Budapest, Petneházy utca 77a. 1138 Budapest, Szobor utca 2. 1032 Budapest, Törzs utca 2. 1025 Budapest, Vérhalom tér 8. 1133 Budapest, Pannónia utca 73. Ezeken összesen 1254 tranzakciót bonyolítottak le az elektromos autót használók az elmúlt 30 nap folyamán. Hamarosan egy korszerű mobilapplikációs felületet is bevezet az e-Mobi, melynek tesztelése jelenleg folyamatban van. Az Android és iOS rendszerű okostelefonokról egyaránt futtatható alkalmazás célja, hogy az e-Mobi töltőberendezéseinek használata még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon. Az e-Mobi tevékenységeinek egyik legfőbb motivációja a minél nagyobb CO2 megtakarítás. Ezért nemcsak a magánhasználatban lévő, de a központi költségvetési szervek és az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által használt autóflottában is szorgalmazza az elektromos autók számának növelését. Ennek érdekében 2017-ben elindult a kormányzati elektromos gépjárműflotta projekt, melynek célja, hogy 2030-ra elérjék a 30%-os arányt ezen intézményeknél. Az intézkedés eredményeként folyamatosan növekszik az állami járműflottában az elektromos meghajtású járművek aránya. 2018-ben így már összesen 85 darab tisztán elektromos autó állt szolgálatba: 14 megye és Budapest 48 intézményében. Ezen autók napi használatából eredő CO2 kibocsátás-megtakarítása mostanra meghaladta a 121 tonnát, és a 802 911 km kilométer futásteljesítményt. Számos autót többek között oktatási intézmények, egyetemek, nemzeti parkok használnak, ahol vitathatatlan az autók mintaadó szerepe. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!