Megkezdte a raktárban álló 50 kW-os DC villámtöltők telepítését az e-Mobi
Nem csak zöld rendszám kiadás terén indult erősen az év, de az e-Mobi is remek lendületet vett 2019. első két hónapjában. Összesen 53 átadott töltővel bővült a hálózat, amiből
- 26 darab 22 kW-os AC,
- 24 darab 22 kW-os DC és
- 3 darab 50 kW-os DC töltő
volt.

Az eddigi telepítésekhez képest fontos változás, hogy elkezdődött a gyorsabb továbbjutást biztosító DC töltők telepítése is. Ahogy fentebb látható, ezek túlnyomó többsége még csak 22 kW-os gyorstöltő (nem villámtöltő), de már 12 helyen felbukkantak 50 kW-os DC villámtöltők is:
- Budapesten a Mechwart téren
- M3-as autópálya Szilas pihenőjénél (Budapest határában),
- Csornán,
- Székesfehérváron,
- Nagykanizsán,
- Dunaújvárosban és
- Nyíregyházán
Hogy a fenti 7 helyszínen kívül hol van a többi 5 töltő, arról az e-Mobi által kiadott közlemény nem tesz említést. (Egy-egy töltőről Tokajban és Tamásiban tudunk, ez utóbbi egy korábbi AC töltő helyére került, de még nem használható.) Miskolcon, Pécsen és Békéscsabán valamikor a jövőben fognak 50 kW-os DC töltőt telepíteni. Bár ezen töltők többsége is városközpontokba, a főutaktól és autópályáktól távolra kerül, de akad köztük olyan is, ami óriási segítséget jelent a hosszabb távra induló autósoknak (Tamási, Csorna, Nyíregyháza, Dunaújváros, Székesfehérvár).

„Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása” – írja a közlemény, de sajnos Magyarország két legnagyobb lakosságszámú városa között az M3-as autópályán való közlekedés továbbra sem megoldott, mint ahogy Debrecenben sem lehet bármilyen autót nagy teljesítményű egyenáramú töltővel tölteni.

Bár örvendetes, hogy elkezdődött a DC töltők telepítése, a 22 kW-os teljesítmény a mai 40-60 kWh-ás akkumulátorok mellett már nem elegendő. Ezekről egy nagyobb akkus autó feltöltése továbbra is 2-3 óra, így egy-egy autó töltése miatt a következő akár ennyi időre is várakozásra kényszerülhet. Eközben Nyugat-Európában már inkább a 75-150 kW teljesítményű töltők telepítése jellemző. Az e-Mobi által telepített, sehol máshol nem használt 22 kW-os DC töltők ráadásul az autók egy jelentős részével nem kompatibilisek, amin látszólag a folyamatos szoftverfrissítések sem segítenek. Nem igazán jó hír, hogy meg nem erősített hírek szerint az e-Mobi közel 100 ilyenre szeretne még idén pénzt elkölteni. Az ehhez szükséges nagyságrendileg 400 millió forintból (telepítéssel együtt) akár 30 ideális helyszínre is lehetne 50 kW-os DC villámtöltőt telepíteni, ami a városközpontokba telepített 22 kW-os töltőkkel ellentétben valóban biztosíthatnák az ország átjárhatóságát.
Az ELMŰ, a Lukoil és a Mobiliti alkalmazása után a villanyautósoknak hamarosan egy újabb applikációt is telepíteniük kell a telefonjukra, hiszen az e-Mobi is dolgozik egy ilyen szoftveren. A közlemény szerint ez egyaránt elérhető lesz iOS és Android telefonokra is, és a legfontosabb célja, hogy a most a kábel csatlakoztatása után automatikusan vagy gombnyomásra induló töltők használata „még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon.”
Sajtóközlemény
Idén már 49 új töltőberendezéssel bővült az e-Mobi országos hálózata
Budapest, 2019. március 07. – Az elmúlt két hónapban összesen 49 töltőberendezést telepített és 53 készüléket adott használatba az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., melyek közel fele 22 kW-os DC töltő. A társaság 2018 szeptembere óta 14 budapesti kerületben és 15 további településen helyezett el töltőberendezéseket, ezzel is hozzájárulva az országos átjárhatóság megteremtéséhez. Az e-Mobi 12 darab 50 kW-os DC töltőt is létesített: a budapesti Mechwart téren, az M3-as autópálya Szilas pihenőjénél, Csornán, Székesfehérváron, Nagykanizsán, Dunaújvárosban és Nyíregyházán található villámtöltőket már használhatják a villanyautósok. A töltőtelepítéseken felül zajlik a hamarosan letölthető e-Mobi(l)App mobiltelefonos alkalmazás tesztelése.
Gőzerővel folytatódnak az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. elektromos töltőinfrastruktúra kiépítési munkálatai. Az e-Mobi a múlt évben több mint 200 nyilvános (2×22 kW-os AC, valamint 22 kW-os DC és 22 kW-os AC + 50 kW-os DC típusú) töltőállomást telepített, közel 400 töltőpontot létrehozva szerte Magyarországon, szoros együttműködésben az önkormányzatokkal és a területileg illetékes elosztó hálózati engedélyesekkel (ELMŰ-ÉMÁSZ, E.ON, NKM). A projekt végére – 2019 májusára – pedig 329 e-mobis elektromos töltőállomáson közel 587 töltőpontot használhatnak a villanyautósok, és további, közel 200 e-töltő létesül az önkormányzatok részére biztosított állami támogatás révén is.
Az e-Mobi elsődleges célja az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat kialakítása, ezért elsősorban vidéki nagyvárosokban, nagyobb forgalmú utak mentén, nagy látogatottságú közintézményeknél és közkedvelt szabadidős célpontoknál valósul meg a töltőberendezések telepítése, de kiemelt figyelmet fordítanak Budapest töltőhálózatának fejlesztésére is, melynek területén közel 170 töltőberendezés telepítése van folyamatban. Az e-Mobi elektromostöltő helyszínei a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által készített töltőinfrastruktúra telepítési koncepció, illetve az ehhez kapcsolódó térinformatikai szoftver segítségével kerülnek megállapításra, minden esetben egyeztetve a helyi önkormányzatokkal és a villamosenergia-hálózat üzemeltetőivel.
„Napjainkban már mintegy 10 000 zöld rendszámos autó fut a hazai utakon, amelyek közel fele tisztán elektromos meghajtású. Társaságunk számára is kiemelten fontos a fenntarthatóság és a CO2 kibocsátás csökkentése, ezért a megnövekedett publikus töltési igényeket szem előtt tartva létesítjük gyors- és villámtöltőinket, mellyel szintén igyekszünk hozzájárulni az elektromobilitás széleskörű magyarországi elterjedéséhez. A tavalyi rendkívül intenzív év ellenére töltőtelepítési lendületünk továbbra is tart, nap mint nap létesítünk töltőberendezéseket: Budapest mellett 70 vidéki településen adtunk már át töltőket.” – mondta el a létesítésekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban Dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi ügyvezető igazgatója.
2019 első két hónapjában már számos új töltőt adott használatba a társaság, melyek közül 26 darab 22 kW-os AC, 24 darab 22 kW-os DC és 3 darab 50 kW-os DC töltő. Az e-Mobi további 50 kW-os DC töltőket helyez el többek között Miskolcon, Pécsen, Békéscsabán, illetve hamarosan 20 újabb helyszínen adja át 22 kW-os DC töltőit az elektromos autókat használóknak.
A növekvő elérhető töltőszámnak köszönhetően, minden hónapban egyre több az elektromos autós közlekedésben felhasznált energia. Az e-Mobi országszerte üzembe helyezett töltőin az elmúlt 12 hónap alatt több mint 547 000 kWh energiát vettek fel a villanyautósok, csaknem 63 000 tranzakció alatt.
A 2019 februári adatok alapján a TOP5 legközkedveltebb e-Mobi töltőberendezés:
- 1135 Budapest, Petneházy utca 77a.
- 1138 Budapest, Szobor utca 2.
- 1032 Budapest, Törzs utca 2.
- 1025 Budapest, Vérhalom tér 8.
- 1133 Budapest, Pannónia utca 73.
Ezeken összesen 1254 tranzakciót bonyolítottak le az elektromos autót használók az elmúlt 30 nap folyamán.
Hamarosan egy korszerű mobilapplikációs felületet is bevezet az e-Mobi, melynek tesztelése jelenleg folyamatban van. Az Android és iOS rendszerű okostelefonokról egyaránt futtatható alkalmazás célja, hogy az e-Mobi töltőberendezéseinek használata még gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá váljon.
Az e-Mobi tevékenységeinek egyik legfőbb motivációja a minél nagyobb CO2 megtakarítás. Ezért nemcsak a magánhasználatban lévő, de a központi költségvetési szervek és az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által használt autóflottában is szorgalmazza az elektromos autók számának növelését. Ennek érdekében 2017-ben elindult a kormányzati elektromos gépjárműflotta projekt, melynek célja, hogy 2030-ra elérjék a 30%-os arányt ezen intézményeknél. Az intézkedés eredményeként folyamatosan növekszik az állami járműflottában az elektromos meghajtású járművek aránya. 2018-ben így már összesen 85 darab tisztán elektromos autó állt szolgálatba: 14 megye és Budapest 48 intézményében. Ezen autók napi használatából eredő CO2 kibocsátás-megtakarítása mostanra meghaladta a 121 tonnát, és a 802 911 km kilométer futásteljesítményt. Számos autót többek között oktatási intézmények, egyetemek, nemzeti parkok használnak, ahol vitathatatlan az autók mintaadó szerepe.