120 km hatótáv 5 perc alatt – Itt a 250 kW-os Tesla Supercharger

Múlt héten beharangozták, azóta mindenki spekulált, vajon mit tudhat a Tesla Supercharger v3. Ma reggel 5-kor végül egy blog bejegyzésben ismertették az újításokat és úgy néz ki, hogy a Tesla – egyelőre – ismét lelépett mindenkit az 1600 km/h töltési sebességgel.

Villámgyors és fokozatosan terjed majd

Kezdjük mindjárt azokkal a paraméterekkel, amik mindenkit érdekelnek:

  • Az új töltők maximális teljesítménye 250 kW – töltőoszloponként
  • Ezzel egy Long Range Model 3 alig 5 perc alatt tölt vissza 120 km hatótávot
  • A fent videó tanúsága szerint így 27 perc kell egy Model 3 feltöltéséhez
  • Nem kell többé osztozkodni a teljesítményen – akkor is tudunk majd 250 kW-tal tölteni, ha mellettünk is tölt valaki
  • Először a Model 3 kapja meg ezt a teljesítményt – már van is olyan felhasználó aki megkapta az ehhez szükséges 2019.7.11-es számú szoftverfrissítést
  • Később a Model S és X töltési teljesítményét is emelni fogják, de azt még nem közölték, hogy mennyire.
  • Az újítás része az akkumulátor előmelegítése amikor a Superchargerhez navigálunk (lásd lejjebb)
  • Egyelőre 1 teszt töltő van a Tesla San Francisco térségében, amit azok használhatnak akik meghívást kaptak a cég Early Access programjába
  • Áprilisban épül meg az első publikus v3 töltő Amerikában, amit továbbiak fognak követni a második és harmadik negyedévben.
  • Európába a negyedik negyedévben érkezik meg a technológia
Forrás: Reddit/teslamodel3fan

Elmélet és gyakorlat

A cikkünk elején látható Tesla videóban érdekes kis részlet, hogy a töltés sebessége egészen 256 kW-ig kúszik, ami arra enged következtetni, hogy a hivatalos 250-es érték nem valami elméleti szám. Jelenlegi ismerteink szerint a Porsche Taycan 350 kW-os töltési rendszerrel fog majd rendelkezni és az Ionity is ilyen teljesítményű töltőket tervez. A valóságban azonban még nem láttunk ilyen töltési sebességet és egyelőre a töltőknél is az apró betűs részletek szerint inkább jövőbeni bővíthetőségről van szó, mintsem ma elérhető teljesítményről. A VW csoport MEB platformja kapcsán (ID modellek és konszern társaik) is 150 kW-os töltésről szól egyelőre a fáma.

Mindenesetre a puding próbája az evés, úgyhogy mindenképpen várjuk a valós teszteket. Az pedig különösen érdekes megválaszolatlan kérdés, hogy vajon a jelenlegi leggyorsabb európai 150 és 175 kilowattos CCS töltőkön mit tud majd, mit engedtek a Model 3-nak?

Az új, nagyobb teljesítmény szép és jó, de kíváncsian várjuk majd az autók töltési görbéiről szivárgó adatokat is, mivel innen derül majd csak, hogy a valóságban, ténylegesen mit érünk vele. Az internetes pletykák szerint a Model 3-nál mindenképpen változik majd a görbe. Természetesen a cellák kémiája és hűtése a meghatározó a töltési sebesség szempontjából és az sem lényegtelen mekkora az akkupakk hány cella van benne. Ezért élvez előnyt a Model 3 a két másik típussal szemben (főleg hűtés miatt!) és ezért lehetnek majd különbségek a különböző méretű aksival szerelt Teslák között.

EZT OLVASTAD MÁR?  A világ leggazdagabb embere?

Gyorsulnak a hagyományos Superchargerek is

Érdekes részlet volt a bejelentésben, hogy hamarosan egy szoftverfrissítésnek köszönhetően gyorsulnak majd a jelenlegi v2 Superchargerek is, mégpedig 145 kW teljesítményre! Ez mindenképpen jó hír a Model S, X és európai Model 3 tulajdonosoknak is, mivel a cég megfogalmazása szerint a következő pár hétben több mint 12.000 töltőjük kapja meg a frissítést világszerte.

Forrás: Tesla

A fent már említett aksi előmelegítés mind a v2, mind az új v3 Superchargerek hatékonyságát növeli. Amikor autónk navigációs rendszerében kiválasztunk egy Superchargert, a kocsi automatikusan felkészíti az akkumulátort a nagy teljesítményű töltésre. Így a hagyományos v2 töltőkön 25, az újakon 50 százalékkal rövidül le a töltési idő.

Érdekes lesz megfigyelni, hogyan alakul majd ez a valóságban. Mivel ez a frissítés napokon belül megkezdődik és nem kell hozzá új hardver, biztosan lesznek majd Youtube videók amiken a Teslások megosztják majd tapasztalataikat.

Egy korábbi cikkünkben már ismertettünk egy tesztet, amiben azt vizsgálták meg a német Nextmove munkatársai, hogyan vizsgázik a Model X hatótávja és töltési sebessége az Audi e-tron ellen. A négykarikás terepjáró a VW első

150 kW-os töltést támogató autója, azonban kedvezőtlen légellenállása miatt autópálya tempónál a gyorsabb töltés ellenére is éppen csak pariba került a 4 éves Tesla típussal. Most, hogy a töltési sebesség felső határa gyakorlatilag közel azonos lett, érdekes lesz megnézni, hogyan változik az eredmény.  

Műszaki tartalom és további finomságok

A ma hajnali bemutatón túl mélyen nem mentek bele a műszaki részetekbe, de egy NetBrown nevű Reddites felhasználó jóvoltából napok óta szivárognak a részletek. Mivel a ma reggel több hivatalosan is bejelentett adat igazolta korábbi információit, így most már elhihetjük neki, hogy tényleg látta az új Superchargerek műszaki dokumentációját. Nem villamosmérnök szakfórum vagyunk, ezért megkímélném a kedves olvasót a sok szakzsargontól, de vannak olyan részletek amik nekünk laikusoknak is érdekesek lehetnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Visszapillantó tükrök helyett kamerákkal is választható lesz az Audi e-tron quattro

Mint a Reddites posztokból kiderült a második generációs Superchargerek igazából egy gyorsan és viszonylag költséghatékonyan kivitelezhető szükségmegoldás voltak. A Superchargerek és más villámtöltők nagy teljesítményű invertereket, átalakítókat igényelnek, amelyeket erre a célra rendszeresített nagy, ormótlan és szürke színű ipari szekrényekbe szoktak pakolni valahová a töltőoszlopok környékére. Supercharger v2 esetében ezekbe gyakorlatilag a Model S fedélzeti töltői kerültek a költséghatékonyság jegyében. A v3 ezzel ellentétben a nulláról lett újratervezve és a Tesla Energy üzletág megoldásait és hardvereit használja. Így például a Tesla ipari energiatárolója, a Power Pack inverterét rakták bele és így az AC-DC átalakítás hatékonysága a korábbi 92%-ról 96%-ra nőtt. Így kevesebb áram vész kárba.

Itt még épült a győri Supercharger – a jól ismeret Tesla töltőoszlopok mögött ott vannak a V2-es szürke szekrények is.

A Teslások között ismert szabály, hogy ha csak lehet ne álljanak közvetlenül egymás mellé töltéskor. Na nem attól tartanak, hogy leverik egymás fényezését az ajtó nyitásakor, hanem tudták, mindig 2 Supercharger oszlop osztozik azon a bizonyos elméleti 130, gyakorlati 120 kW-os teljesítményen – úgy is voltak jelölve a töltök, hogy pl. 1A és 1B. Ezért volt az, hogy ha egy Teslás mellé beáll egy másik is, akkor a második kocsi csak a maradék teljesítményt kapja.

A v3-nál a hírek szerint megszűnik ez a limitáció is, de a fentiek alapján a V2-nél is immár majd 145 kilowatton fog a 2 autó osztozni, így mind a kettőnek több jut majd a régebbi töltők esetén is.

Gyorsjelentés a CCS upgraderől

Végül egy kapcsolódó hír az európai CCS Supercharger fejlesztésekről. A jelenlegi adatok szerint a kontinensen található Superchargerek immár 85 százalékán van legalább CCS töltőoszlop és most már 329 helyszínen 1349 oszlopon lehet Model 3-mal is tölteni. A fenti állapot 2 hónap munkájának eredménye, ami mindenképpen dicséretes teljesítmény. Sajnos a magyar, ír, lichtensteini és horvát töltők még nem tartoznak ebbe a körbe.

Elektromos autót használsz?