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
auto
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

Megrendítő számadatokat tettek közzé egy az European Heart Journal folyóiratban megjelenő tanulmány kutatói a légszennyezés európai mértékéről és annak élettani hatásairól: a mérgező levegő több mint 800 ezer ember idő előtti elhalálozásáért felelős minden egyes évben csak ezen a kontinensen, ami nem kizárólag ugyan, de elsősorban a belsőégésű motoros járművek lakott területen való használatából eredeztethető. Akinek éppen nem a levegőben szálló finompor (PM2,5) okozza a halálát, az sem nevezheti magát teljesen szerencsésnek, ugyanis a rossz levegőminőség átlagosan 2,4 évvel csökkenti az európaiak várható élettartamát. Másképp megfogalmazva, mindannyian, akik e földrész valamely országában éljük le életünket, több mint kettő évvel élvezhetnénk tovább családunk és barátaink társaságát, ha képesek lennénk végre lemondani az üzemanyag égetéséről az autónkban.

A korai elhalálozások száma a légszennyezés miatt Európában. Budapest is szépen világít, csak sajnos sötéten. Forrás:European Heart Journal

Globális szinten olyannyira katasztrofális a helyzet, hogy a kutatók szerint a légszennyezés több halálos áldozatot követel évente, mint a dohányzás. A gond ezzel az, hogy míg a dohányzásra nemet tudunk mondani, sőt, a gyerekeinket is távol tudjuk tőle tartani, a szennyezett levegőre ugyanez már nem mondható el. A WHO 2016-os adatai szerint közel 4 millió ember korai halálát okozza e súlyos környezeti probléma évente, ám egy szeptemberi kutatás szerint a valóság ennél kétszer rosszabb. Ez utóbbira épít a legfrissebb tanulmány is, mely megerősíti, hogy valójában mintegy 8,8 millióan halnak meg a légszennyezés negatív élettani hatásai által sújtva a nagyvilágban éves szinten. Az adatok ily mértékű eltérése abból fakad, hogy az európai levegőminőségre vonatkozó mutatók jelentősen fejlődtek, s míg korábban a passzív dohányzáshoz hasonlítva igyekeztek következtetéseket levonni a kutatók a légszennyezés hatásairól, addig mostanra pontosabb számokkal dolgozhatnak.

Forrás: Sera Cocora at Pexels

Ennek ellenére természetesen ez a számítás sem tökéletes, hiszen az elhalálozás okát nem mindig lehet egyértelműen egyetlen tényezőre fogni, így akár egymilliót is tévedhetnek a tudósok. Lehet, hogy egymillióval kevesebben, de lehet, hogy egymillióval többen halnak meg a leírtaknál. Számít ez? Az európai helyzet egyébként a globális átlagnál sokkal rosszabb, hiszen a jelentős légszennyezéshez magas népsűrűség társul. A kutatók hozzáteszik, hogy annak ellenére, hogy a szállópor először a tüdővel érintkezik, a véráramban továbbterjedve a leggyakoribb halálokok közé a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés tartozik, és nem pedig a légúti betegségek.

Forrás: AJ Nakasone at Pexels

Az Oxford University Press által publikált, heti szinten megjelenő világhírű orvostudományi közlönyben megjelent írás szerint a párizsi egyezményben vállalt célkitűzések elérésével, azaz a megújuló energiaforrásokra és alternatív üzemanyagokra való fokozatos átállással 55%-kal lehetne csökkenteni a korai elhalálozók számát. Közel 5 millió emberről beszélünk, és akkor még nem vettük figyelembe a megtakarított orvosi kiadásokat, a megnövelt társadalmi jólétet, a pozitív környezeti hatásokat, és számtalan egyéb, korántsem elhanyagolható tényezőt.

E kutatás mögött német szakemberek, a University Medical Centre Mainz professzorai állnak, amit azért fontos kiemelni, mert sajnos az elmúlt hónapokban több hírportál is egy állítólagos német orvosok által kiadott közleményre hivatkozva védte a hagyományos meghajtást, mely azt részletezi, hogy a légszennyezettség közel sem olyan mértékű Németországban, mint amit a környezetvédők állítanak, és a statisztika nem mutat semmilyen élettani hatást a levegő minőségéből adódóan. Ezzel szemben azonban a legújabb kutatás gondolkodói arra hívják fel a figyelmet, hogy a szállópor-koncentrációra vonatkozó európai szabályozás borzalmasan gyenge, pedig a politikusok feladata éppen a lakosság érdekeinek és egészségének védelme lenne.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás