PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Henrik Fiskert legtöbben világhírű tervezőként ismerik, aki megannyi látványos autócsodával ajándékozta meg a világot, de a villanyautós közösség talán a Fisker Karma, és a hihetetlen akkutechnológiai áttörésekről tett kijelentései kapcsán hallott róla legtöbbször. A dán úriember már többször nekifutott egy új villanyautó-gyártó start-up felfuttatásának a Karmát megalkotó Fisker Automotive 2014-es megszűnése óta, és tavaly be is mutatott egy pofás sportkocsit EMotion néven – természetesen már-már gyanúsan mutatós specifikációkkal. Fisker viszont eközben egy másik, sokkal olcsóbb tisztán elektromos autón is dolgozik, amit egy könnyed kedvcsináló Twitter-posztban jelentett be a múlt héten. A leírásból két dolog derült ki: a műszaki információra március 18-ig kell várnunk, az autó ára pedig közel lesz a 40 ezer amerikai dollárhoz (kb. 11,5 millió forint). Lássuk be, hogy ha ezt gyakorlatilag a semmiből elő tudná húzni a Fisker, azzal pont ugyanakkora meglepetést okozna, mint az egy perc alatt feltölthető, 800 kilométeres hatótávot adó szilárdtest aksijának tömeggyártásával.

Portré részlet Fisker 40 ezer dolláros villanyautójáról, Forrás: Henrik Fisker/ Twitter

A kedvcsináló tulajdonképpen egy másik kedvcsináló kedvcsinálója, ugyanis Fisker tisztázta, hogy március 18-án nem lesz hivatalos bemutató livestreammel egybekötve, hanem egy újabb kép lát napvilágot kicsit részletesebb adatokkal. Az Autoblog információi szerint egy kis méretű crossoverről beszélünk, ami vélhetően az Egyesült Államokban kerül gyártásba 2021-ben, és akár évente több százezer darab is készülhet belőle. Ezt persze nem a most közzétett semmitmondó képből szűrte le a hírportál, sokkal inkább Fisker korábbi kommentjeiből. A dizájner tervei szerint a 40 ezer dolláros modell is szilárdtest aksikkal érkezne, csakúgy, mint a 129 000 dolláros EMotion 2019 végén, ezt azonban könnyedén derékba törheti az a tény, hogy a lítium-ionos aksiknál két és félszer nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok gyártása ipari mennyiségben még nem megoldott.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.