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
auto
2024. 04. 26. péntek

Jól halad a Mobiliti és a Decathlon együttműködésének keretében megvalósuló villámtöltő hálózat elemeinek kiépülése. Januárban a budaörsi áruház parkolójában adták át az első DC villámtöltőt (és 3 AC töltőt), amit februárban a zalaegerszegi üzlet parkolójában felállított DC és AC töltők követtek. Ma az M86-os autóút szombathelyi vége mellett egy újabb állomással bővült a hálózat, ahol mától egy Tritium gyártmányú DC villámtöltő és egy Ensto márkájú AC töltő várja az átutazóban lévő illetve a helyi villanyautósokat.

 

Az 50 kW-os Tritium villámtöltő a mind a CCS, mind pedig a CHAdeMO rendszerű járművek töltésére képes, de egyszerre csak egy autót tud kiszolgálni (mint szinte az összes DC töltő). Ezzel szemben a 2×22 kW teljesítményű Ensto AC töltő egyidejűleg is képes két autót ellátni egyenként 22 kW teljesítménnyel. (Erről tudni kell, hogy az autók döntő többsége a bennük lévő fedélzeti töltő miatt csak 3 vagy 6 kW teljesítményt tud felvenni.) A DC töltőknél a kábel természetesen a töltő tartozéka, míg az AC töltőkhöz a megszokott módon az autós kell hozza az autójához passzoló Type2 csatlakozós kábelt. Szombathelyen a töltő beüzemelése előtt elkészült a parkolók felfestése és kitáblázása is, így a hagyományos autóval érkezők számára is egyértelműen látható, hogy az adott parkolóhelyek milyen célra vannak fenntartva. A villámtöltő mellé telepített AC töltő nem csak a DC töltő kiesése esetén hasznos, de akkor is segíti a mielőbbi továbbjutást, ha a gyorsabb töltőre várni kell. A Mobiliti a helyszíneket úgy alakítja ki, hogy amint a forgalom azt indokolja,  felállítható lesz egy következő villámtöltő is.

A Mobiliti villámtöltői jellemzően autópályák illetve főutak közvetlen közelében, éttermek és üzletek parkolóiban találhatók, ahol az autó akkumulátorának töltésével párhuzamosan az autósok is felfrissülhetnek. A töltésért nem kell sok km-t és időt felemésztő kerülőt tenni, illetve egy-egy város központjában araszolni, a töltők ott állnak, ahol az úton lévő autós a legkényelmesebben eléri őket. Szombathelyen a sportáruházon kívül sétatávolságon belül három gyorsétterem és egyéb áruházak is találhatók. A Decathlon parkolók mellett a Mobiliti üzemeltet már ilyen töltőket az M7-es mentén Sormáson illetve az M5-ös autópálya mentén Balástya határában. A Decathlonnal kötött megállapodás értelmében további 9 helyszínre kerülnek hasonló módon töltők. Az előkészületek az M0-ás mentén Csömörön és Maglódon már zajlanak, de hamarosan telepítik a töltőket Győrben (M1), Székesfehérváron (M7), Miskolcon (M30), Debrecenben (M35) és Dunaújvárosban (M6) is.

A most beüzemelt töltők már láthatók az NKM TöltőPont applikációban, ami szükséges a töltők indításához. Az AC töltés továbbra is ingyenes, de a Tritium DC villámtöltő bekapcsolódik a Mobiliti április végéig tartó tesztjébe, ahol a fizetési rendszer vizsgázik, így annak használata percenként 10 forintba kerül. Ahogy bővül a Mobiliti hálózata, úgy kap egyre inkább értelmet, hogy a szolgáltató töltőire az applikáció bal alsó sarkában lévő ikonra kattintva lehet szűrni, hiszen a főutak és autópályák mentén álló villámtöltőkön kívül a Mobiliti már tucatnyi városban üzemeltet AC célállomás töltőket.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.