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
auto
2024. 04. 27. szombat

12 tévhit a villanyautókról

elektromos autó

A Volkswagen az elektromobilitást támogató kampánya részeként egy képregényt közölt a villanyautókkal kapcsolatos tévhitekről és az ezeket cáfoló tényekről.

1. tévedés: Nem engedhetem meg magamnak

Cáfolat:

  • Az ID.3 annyiba kerül, mint egy Golf TDI
  • Az elektromos áram olcsóbb, mint a benzin
  • Állami támogatások és adókedvezmények járnak a villanyautókhoz

A villanyautók egyre olcsóbbak, például az akkumulátor ára az elmúlt 10 évben 80%-kal csökkent. A Volkswagen azt ígéri, az elektromos autójuk nem kerül többe, mint egy dízel Golf, azonban az üzemeltetési  költségek lényegesen kedvezőbbek, hiszen az áram olcsóbb, mint a hagyományos üzemanyagok, kevesebbet kell adózni az elektromos autók után, és a karbantartási költségek is csak körülbelül harmada egy hagyományos hajtáslánccal felszerelt autóhoz képest.

2. tévedés: Kevés a töltőállomás

Cáfolat:

  • Németországban 17 400 nyilvános töltőállomás van
  • A fali töltők kényelmes töltési lehetőséget biztosítanak otthon
  • Európában 100 000 töltőállomás van

A töltőállomások száma dinamikusan növekszik, egyre több a villámtöltő a főútvonalak és autópályák mentén, de célállomás töltőkből is egyre több van üzletek, szálláshelyek, P+R parkolók üzemeltetői sorra telepítik a töltőket, hogy amíg az autónk ránk vár szinte észrevétlenül feltöltődhessen az akkumulátor.

3. tévedés: Feltölteni egy örökkévalóság

Cáfolat:

  • A töltési idő rövid
  • Az ID.3 akár 125 kW töltési teljesítményre is képes
  • Alkalmazások segítenek megtalálni a legközelebbi szabad töltőállomást

Akik még nem használtak elektromos autót azt hiszik, a villanyautósok állandóan a töltőállomásokon várakoznak, mert abból indulnak ki, hogy ők is eljárnak a benzinkútra. Azonban a statisztikák szerint a töltések 70%-a otthon vagy a munkahelyeken történik, amíg alszunk vagy dolgozunk és az autó úgyis csak parkol. Amennyiben hosszabb utakon út közbeni töltésre van szükség, az ID.3 100-125 kW teljesítménnyel tölthető, ami azt jelent, hogy egy 30 perces töltéssel 260 km-re elegendő áram kerül az akkumulátorba.

Maga a töltési folyamat pedig különösen egyszerű: az alkalmazások és az autó nem csak a legközelebbi töltőállomást tudja megmutatni, de azok állapotáról is információt nyújt. A gyors fejlődésnek köszönhetően napról napra könnyebb az élet egy elektromos autóval.

4. tévedés: Ezzel soha nem jutok el Olaszországba

Cáfolat:

  • Az elektromos hatótávolság akár 550 km is lehet
  • Az európai Ionity hálózat töltőállomásai maximum 120 km-re találhatók egymástól
  • Csak Németországban már 2000 nyilvános villámtöltő állomás található

A hatótávpara már a múlté. A legújabb elektromos autók akár 550 km hatótávolsággal rendelkeznek, emellett a töltőinfrastruktúra rohamosan fejlődik, különösen főutak és autópályák mentén. Például a német autógyártók közös vállalata, az Ionity, kiépítés alatt álló töltőállomás rendszerében Európa autópályái mentén minden 120 km-re jut legalább egy töltőállomás.

5. tévedés: Az elektromosság túl veszélyes

Cáfolat:

  • Esőben sem veszélyes tölteni
  • Baleset esetén az autó azonnal megszakítja az elektromos áramot
  • Villámcsapás: az elektromos autók Faraday kalitkaként védenek

Az elektromos autók a lehető legbiztonságosabbak, ahogy persze minden német és európai autógyártó autói. Speciális biztonsági rendszerek óvják a járművezetőt és az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől. Például baleset esetén az elektromos áram azonnal megszakad. A Volkswagen az akkumulátort nagyméretű, az ütközés ellen védő tokozással építi be az autó alsó részére, amely véd a deformálódástól. Az ADAC tesztek rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is.

6. tévedés: Valójában nem is környezetbarát

Cáfolat:

  • Az elektromos autók 90%-kal kevesebb széndioxidot bocsátanak ki a belső égésű motorral szereltekhez képest
  • Az elektromos hálózatban folyamatosan növekszik a zöld energia aránya
  • Az ID.3 az első karbonsemleges autó

Az elektromos autók egyértelműen védik a környezetet. Nagyságrendekkel alacsonyabb a széndioxid kibocsátásuk, mint a dízel- vagy benzinmotoros autóké. Ez még akkor is igaz, ha a teljes gyártási folyamatot figyelembe vesszük. A teljes életciklusa során egy Golf GTD 140 g/km széndioxid kibocsátásért felelős. Egy elektromos autó az európai energiamixet figyelembe véve csupán 119 grammot. Az akkumulátoros autók az egyéb alternatív, például hidrogénnel vagy szintetikus üzemanyaggal meghajtott autókkal is felveszi a versenyt. Az elektromos autók hozzájárulása a környezetvédelemhez évről évre egyre magasabb lesz, hiszen egyre több környezetbarát módon termelt zöld áramot táplálnak az elektromos hálózatba. Ennek eredményeképp az elektromos autók hamarosan akár automatikusan kizárólag zöld energiával tölthetők lehetnek majd. Az ID.3 a Volkswagen első karbonsemlegesen gyártott autója, így egyértelműen hozzájárul a fenntartható mobilitáshoz.

7. tévedés: Az elektromos hálózatunk nem fogja bírni

Cáfolat:

  • Németország teljes elektromos fogyasztása 520 TWh évente
  • A villanyautók fogyasztása ennek 0,5%-a (2,4 TWh évente)
  • Németország a szükségesnél több elektromos áramot állít elő

Képes lesz elviselni a német elektromos hálózat a villanyautók robbanásszerű elterjedését? A válasz egyértelmű igen. Számos tanulmány jutott arra a következtetésre, hogy a német elektromos hálózat 1 millió elektromos autót észre sem venne. Németország éves elektromos fogyasztása 520 TWh, míg 1 millió villanyautó fogyasztása csupán 2,4 TWh évente, ami a teljes fogyasztásnak mindössze fél százaléka. A mai elektromos hálózat probléma nélkül képes ezt kezelni. Ráadásul Németország jelenleg a szükségesnél több elektromos energiát termel. A villanyautók hazája, Norvégia, nap mint nap bizonyítja, hogy nem kell aggódni az elektromos hálózat miatt.

8. tévedés: A munkahelyünk elvesztésével fenyeget

Cáfolat:

  • A villanyautók gyártása körülbelül 30%-kal kevésbé munkaigényes, mint a belső égésű autók előállítása
  • Azonban: a villanyautó offenzíva új munkahelyek ezreit jelenti
  • Zwickau-i gyár: durván 8000 ember gyártja az ID családot

Az elektromos autók gyártásának munkaigénye körülbelül 30%-kal alacsonyabb a hagyományos autókhoz képest, ezért hosszú távon kevesebb munkaerőre lehet szükség az autóiparban. Ez azonban rövid távon jó piaci pozíciót jelent a villanyautók számára. Ezért minél sikeresebb egy gyártó az elektromos autók gyártásában, annál inkább stabil munkahelyet jelent a munkavállalók számára. A Volkswagen zwickau-i gyára önmagában 8000 munkahelyet jelent.

9. tévedés: Veszélyes a csendessége

Cáfolat:

  • 2019 nyarától kötelező a hangkeltő eszköz beépítése
  • Gördülési zaj: 30 km/h sebesség felett a villanyautók is hallhatók
  • Vezetéstámogató és biztonsági rendszerek: optimális védelem a forgalom minden résztvevőjének

A hagyományos autókkal ellentétben az elektromos autók nem használnak belső égésű motort, ezért lényegesen csendesebbek. A kevesebb zajt inkább előnyként kell tekintenünk, mintsem problémaként vagy veszélyként a gyalogosok számára. Ezért az ID.3 30 km/h sebességig futurisztikus hangot bocsát ki. Nagyobb sebességnél már a kerekek gördülési zaja elegendő ahhoz, hogy az emberek észrevegyék a közeledő autót. 2019 nyarától az ilyen hangjelzés kötelező lesz minden elektromos autóban. Ezen kívül az ID.3 fejlett vezetéstámogató és biztonsági berendezésekkel rendelkezik.

10. tévedés: Túlságosan lassú

Cáfolat:

  • A villanyautók jobban gyorsulnak mint a belső égésű motorral szerelt társaik
  • Maximális nyomaték elindulástól azonnal
  • Elektromos szupersportkocsik: az ID.R 0-100 km/h gyorsulása csupán 2,25 mp

Villanyautózni remek móka. A villanymotorok teljesítménye több, mint elegendő, különösen gyorsításkor. A gyorsítópedált megnyomva beletapadunk az ülésbe, hasonlóan mint egy repülőgépen. Ennek oka, hogy a villanymotoroknál már az indulás pillanatától rendelkezésre áll a teljes nyomaték. Ehhez a dinamizmushoz jár a remek útfekvés, mivel az alacsonyra beépített akkumulátor alacsonyan tartja az autó súlypontját, ezért az ID.3 egyértelműen sportos vezetési élményt nyújt. Az ID.R a bizonyíték: a 0-ról 100 km/h-ra gyorsuláshoz csupán 2,5 másodpercre van szüksége.

11. tévedés: Unalmas

Cáfolat:

  • Az ID család innovatív, egyedülálló megjelenéssel rendelkezik
  • Helytakarékos villanymotor: nagyobb belső teret tesz lehetővé
  • Lélegzetelállító változatosság: 2022-re 27 elektromos modell a MEB platformon

Való igaz, az elektromos autók eddig nem igazán voltak emlékezetesek. Például kizárólag szakértők tudták megkülönböztetni az e-Golfot egy hagyományos Golftól. Ez azonban most megváltozik. Az ID család modern, már-már futurisztikus kialakítása kívül belül egyaránt hatásos. Mivel az elektromos hajtásrendszernek jóval kisebb a helyigénye, az autó belső kialakítása és az arányai teljesen áttervezhető. Az elektromos autók nagyobb belső teret nyújtanak, mivel nincs bennük belső égésű motor, sebességváltó és kardánalagút. A közeli jövőben a villanyautók mindenkinek megfelelnek majd és minden igényt kielégítenek. Az ID családban lesz kompakt autó, SUV és még divatos kisbusz is.

 

12. tévedés: Hamarosan elfogy a lítium

Cáfolat:

  • Hatalmas tartalékok: 10 milliárd villanyautóhoz elegendő lítiumkészlet
  • Kutatások: az akkumulátorokhoz egyre kevesebb kobaltra van szükség
  • Újrahasznosítás: hosszú távon 97%-os újrahasznosítási arány

Bőven elegendő nyersanyag áll rendelkezésünkre. A jelenlegi technológiával a hozzáférhető lítium készlet elektromos autók milliárdjai számára elegendő, és akkor még figyelembe sem vettük a fejlődést, melynek köszönhetően például a kobalt igény középtávon 6-12%-kal csökkenhet. Tehát a nyersanyag készlet miatt nem kell aggódnunk. Ráadásul hosszabb távon 97% az újrahasznosítás aránya, így a ritka nyersanyagokból egyre kevesebbet kell majd felhasználnunk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.