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
auto
2024. 04. 26. péntek

BMW: Nincs igény elektromos autókra

elektromos autó

Bár a BMW csupán néhány napja jelentette be, hogy 2 évvel megpróbálja előrébb hozni az elektromos modellek bevezetését, jól jellemzi a cégen belüli maradi gondolkodást Klaus Frölich, a fejlesztési igazgató véleménye, aki nem kevesebbet állított egy müncheni kerekasztal beszélgetés során, mint azt, hogy a vásárlók nem igénylik az elektromos autókat, írja a Forbes.

„Nincs vásárlói igény tisztán elektromos autókra. Egyáltalán.” – mondta Klaus Frölich, a BMW fejlesztői igazgatója Münchenben – „Elektromos autókra csupán szabályozói elvárások vannak, de az ügyfelek nem kérnek belőle. Eláraszthatnánk Európát tisztán elektromos autókkal, de az európaiak nem akarnak ilyeneket vásárolni.” – hangsúlyozta Frölich – „Úgy látjuk, hogy a tisztán elektromos autók csak Kína és Kalifornia számára megfelelők, minden további régióban nagy elektromos hatótávval rendelkező konnektoros hibridekre (PHEV) van vásárlói igény.”

Klaus Frölich szerint Európában csak hibridekre van igény, tisztán elektromos autó nem kell a vevőknek (forrás: BMW)

A vita során Frölich később meg is indokolta, hogy miért nem veszik az európaiak a villanyautókat. Szerinte nem megfelelő még a töltőhálózat és bizonytalan az elektromos autók későbbi eladási ára. Az kétségtelen, hogy a töltőinfrastruktúra egyelőre elmarad a benzinkút hálózattól, de a fejlődés rohamos, többek között a BMW is ott áll például az Ionity hálózat mögött, amely villámgyors töltőket ígér maximum 120 km távolságra egymástól Európa autópályái mentén. A használt elektromos autók piacán pedig már évek óta keresleti piac van, amit jól példáz a használt elektromos autók árának növekedése, aki 2 éve megvásárolt egy néhány éves használt villanyautót, ma gyakorlatilag értékvesztés nélkül adhatja tovább 2 év használat után is.

Klaus Frölich és egy nem környezetbarát BMW 2015-ben (forrás: BMW)

A fenti nyilatkozat jól alátámasztja, hogy az elektromos autók gyártása a legtöbb hagyományos gyártó számára csupán kényszer, hogy egyes piacokon megfeleljenek a környezetvédelmi előírásoknak. Sajnos amíg ez a felső vezetők hozzáállása, addig nem várható komoly előrelépés sem fejlesztésben, sem a piaci igények kielégítésében, így félő, hogy még jó ideig szűk marad a tisztán elektromos autók kínálata és hosszú a várakozási idő egy-egy megrendelt példány átvételére. Szerencsére vannak gyártók, ha egyelőre kevesen is, akik tudnak és akarnak megfelelő példányszámban elektromos autót gyártani, a hagyományos gyártók viszont jó eséllyel a Nokia vagy a Kodak útjára léphetnek. A legfontosabb, hogy a szellem kijött a palackból, egyre több ember számára fontos, hogy mennyire élhető Földet hagy a gyermekei, unokái számára, így amíg a hagyományos gyártók, elsősorban a németek nem hajlandók versenyképes elektromos kínálattal megjelenni, addig a német vásárlók is egyre inkább a Tesla felé fordulnak. Közben a kínai gyártók rohamosan fejlődnek, előbb-utóbb megjelennek Európa számára is megfelelő modellekkel az öreg kontinensen is, akkor pedig könnyedén elszívják majd a piacot a langyos vízben (és dízel füstben) ücsörgő európai gyártók elől.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.