PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Rohamosan nő a villámtöltők száma

A CHAdeMO az egyik villámtöltő szabvány, amely Japánból indult világhódító útjára, és a mai napig ezt használja a Nissan és a Mitsubishi, valamint eddig ezt használta a Kia, Peugeot és Citroen is az elektromos autóik töltésére. A CHAdeMO elnevezés egy mozaikszó, amely a „charge de move”, azaz „charge for move”, magyarul töltsünk, hogy mozgásban maradjunk kifejezésből származik, de kapcsolódik hozzá egy japán tréfa is, ugyanis az „cha demo ikaga desuka.” mondat jelentése nagyjából annyi, hogy „igyunk meg egy csésze teát töltés közben”.

A CHAdeMO fejlesztése 2005-ben kezdődött meg, majd 2009-ben jelentek meg az első töltők Japánban, 2011-ben pedig Európában. 2013-ban már több mint 100 000 CHAdeMO szabványos elektromos autó volt forgalomban világszerte. 2014-ben Európában elkészült az ezredik töltő, 2015-ben pedig a tízezredik a világon. 2016-ban jelent meg a 150 kW (400 A) töltés szabványa, 2017-ben pedig elkezdték telepíteni a CHAdeMO töltők új generációját.

A CHAdeMO töltők száma világszerte (forrás: chademo.com)

2019-ben világszerte már több mint 20 000, Európában 9200 CHAdeMO töltő található. Több mint 760 000 CHAdeMO aljzattal tölthető elektromos és hibrid autó fut már az utakon világszerte, de a gyári CHAdeMO adapter miatt a Teslákat is a CHAdeMO töltőkről tölthető autónak számítjuk, akkor ma már több mint 1,3 millió autó tölthető ezekről a villámtöltőkről.

Balra a CHAdeMO töltésre alkalmas autók aránya Európában, a jobb oldali grafikonon a CHAdeMO, CCS, Supercharger DC, valamint az AC gyorstöltők számának alakulása Európában (Forrás: insideevs.com)

A CCS2-COMBO töltő szabványt 2011-ben kezdték fejleszteni német mérnökök, 2012-re pedig számos, elsősorban német autógyártó mögéjük állt. A német márkákon kívül mára a koreaiak (Hyundai és Kia) és a Renault is ezt a töltőcsatlakozót építi be az európai piacra szánt autóiba. Eleinte természetesen hatalmas hátrányban voltak a CCS csatlakozós autók, míg a Nissan komolyan vette a villanyautózás elősegítését és rengeteg töltő telepítését támogatta Európában, addig a német gyártók a csodára vártak, így az első években nagyon kevés nyilvános villámtöltő állt a CCS csatlakozós autók rendelkezésére, lassan azonban kezdenek felzárkózni és 2018 végére már 6000, 2019 közepére pedig 7200 töltő állt az autósok rendelkezésére. A CCS 2 szabvány előnye, hogy akár 350 kW töltési teljesítményre képes, maximum 500 A áramerősséggel, a feszültségnek pedig a 200-1000 V tartományban kell lenni a töltéshez.

A CCS töltők számának alakulása Európában (forrás: ccs-map.eu)

A legtöbb CCS töltő természetesen Németországban került telepítésre, azonban a mai töltőberendezések többsége mindkét DC szabványt támogatja, így az utóbbi években egyenletesen növekszik a két szabvány töltőinek száma, egyetlen kivétel az Ionity hálózata, ahol kizárólag CCS csatlakozót tartalmazó töltőoszlopokat telepítenek. A Tesla Model 3 európai megjelenésétől a Tesla tulajdonosok a CCS töltőkkel is számolhatnak, hiszen a Model 3 eleve CCS töltőcsatlakozót kap Európában, nem sokkal később pedig a Model S és Model X tulajdonosok számára is megjelent a CCS átalakító.

Ha már egyenáramú töltő áttekintésről van szó, akkor természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Tesla Superchargerek számát sem. Világszerte több mint 1500 állomáson 13 ezernél is több csatlakozó áll a Teslások rendelkezésére, melyek közel fele Észak-Amerikában, 30%-a Európában, 23%-a pedig Ázsiában található. A Superchargerek száma dinamikusan növekszik, az elmúlt évben több mint 30%-kal nőtt világszerte, igaz az európai növekedés csupán 15%-os volt.

Tesla Superchargerek számának változása kontinensenként és összesen (forrás: supercharge.info)

Sajnos Kelet-Európa jelentős elmaradásban van a Superchargerek számát tekintve, bár az alábbi térképen szürkével jelölt pontokból egyértelműen látható, hogy a közeljövőben jelentős javulás várható, azonban addig kelet felé utazva szinte nélkülözhetetlen a CHAdeMO és CCS adapterek beszerzése, és hatalmas előny, ha a Teslánk képes 22 kW AC töltésre is.

Superchargerek Európában (Forrás: tesla.com)

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.