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
auto
2024. 04. 19. péntek

Formátumháború ON: az új csatlakozón akár 900 kW is elérhető

Idén 10 éves a CHAdeMO, az erről szóló cikkből talán érezhető volt a véleményem, miszerint a CCS jelenti inkább a jövőt Európában, arra számítok, hogy néhány év múlva a Nissan is beáll a sorba és CCS csatlakozóval szereli majd az európai piacra szánt autókat.

Akár 900 kW töltési teljesítményre is képes a CHAdeMO GB/T közös csatlakozója (forrás: insideevs.com)

Ezt az elméletet kicsit megingatja a tény, hogy a CHAdeMO és a kínai GB/T szabvány egyesítése kapcsán éppen egy évvel a bejelentés után bemutatták az új CHAdeMO csatlakozó prototípusát, amely akár 900 kW (900 A, 1000 V) töltési teljesítmény átvitelére is alkalmas. Ez persze még nagyon távolinak tűnik, de egy új csatlakozó megjelenésekor nagyon fontos, hogy hosszú időre használható maradhasson. Egy átlagos mai elektromos autó valódi autópálya tempóban valahol 20-30 kWh/100 km fogyasztásából kiindulva ha valaha sikerül elérni a 900 kW töltési teljesítményt, a villanyautó töltése gyorsabb lehet egy mai benzin tankolásánál is, ezzel a teljesítménnyel autópályás fogyasztásból kiindulva percenként 50-75 km hatótáv lenne visszatölthető, de városi, országúti fogyasztással számolva ennek akár kétszerese is, így egy hagyományos autóval két tankolás között megtehető 800 km-hez maximum negyed órás töltésre lenne szükség.

Akár 900 kW töltési teljesítményre is képes a CHAdeMO GB/T közös csatlakozója (forrás: insideevs.com)

Természetesen ehhez még nagyot kell fejlődni az akkumulátor technológiának is, de a töltőknek is, 900 kW teljesítmény átvitele olyan melegedéssel jár, amihez már komoly hűtéssel kell ellátni nem csak az akkumulátort, de a kábeleket és a csatlakozókat is.

Az új nagy teljesítményű töltést lehetővé tevő szabvány mellett dolgoznak egy másik, kis teljesítményű CHAdeMO szabványon is, amely például motorkerékpárok vagy egyéb kis méretű járművek számára biztosít 5-20 kW töltési teljesítményt.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.