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
auto
2024. 04. 27. szombat

Tesla 2. negyedéves pénzügyi jelentés: fény az alagút végén?

üzlet

A Tesla magyar idő szerint tegnap éjjel adta ki a 2019 2. negyedévi pénzügyi jelentését. Alább a főbb pénzügyi mutatókon túl a vállalat által megosztott egyéb érdekességeket is végigvesszük, később pedig külön cikkben jelentkezünk az ilyenkor szokásos telekonferencia során kikotyogott ínyencségekkel.

Amikor a hónap elején a Tesla közölte a 2. negyedéves értékesítési adatait, többeket meglepett az eredmény, miszerint megdőlt a cég korábbi eladási rekordja. Talán kevésbé lepődtek meg a Villanyautósok.hu olvasói hiszen a remek eredményt már kilométerekről láttuk, maximum a mértéke volt kérdéses.

Hasonlóképp meglepődnek valószínűleg sokan, hogy, mint a tegnap éjjel kiadott pénzügyi jelentés mutatja, a cég a fentiek ellenére újra veszteséges lett. Pedig a Tesla az előző negyedév végén pontosan ezt jósolta, ahogyan azt is megígérték akkor, hogy újra pozitívba fordul a cash flow és a 3. negyedévre visszatér a profit is.

Hogy a cég részvényeinek árfolyama merre mozog a következő napokban, az a szokásos piaci játszmákon túl azon is múlik, hogy a mostani jelentés gyenge, vagy erős számai lesznek-e a hangsúlyosabbak. Hogy másképpen mondjuk, a cég hívei és ellendrukkerei valószínűleg egyetértenek abban, hogy fény van az alagút végén. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy ez egy közelgő vonat lámpája, vagy már a kiút látszik. Egyelőre a tőzsdei kereskedésen kívüli piacon 10%-ot esett a papírok (TSLA) árfolyama, mert az elemzők kisebb veszteséget vártak, de meglátjuk ez mennyire lesz tartós.

A csúf

Kezdjük az egyértelműen nemjóval, nézzük mekkora volt a veszteség és miért nem voltak pozitívak ezek a számok.

A vállalat ebben a negyedévben 408 millió dollár veszteséget könyvelt el. Ez több volt mint amit az elemzők vártak, de érdekes megfigyelni, hogy szinte azzal a 117 millióval volt több, amivel nem lehetett kívülről kalkulálni: a Q1-ben elkezdett átalakítások és leépítések egyszeri költségei tették ki ennek a jelentős részét. Az autós üzletág forgalma egyébként 5,4 milliárd dollár volt, míg az energia üzletág 370, a szerviz 600 millió dollárral járult hozzá a bevételekhez. Bár a bruttó nyereség 921 millió dollárra rúgott, a végül az összes költség olyan 300 millióval több volt ennél és akad még az a bizonyos fent említett 117 millió is.

A jó

Ami mindenképpen biztató azok a javuló pénzügyi és értékesítési adatok. Bár az egy évvel korábbihoz képest 20%-kal esett vissza az S és az X, az előző negyedévhez képest 50%-kal javultak a számok. A Raven revízió előtti autók kiszórása után (ami egyébként az átlagos eladási árnak sem tett jót) még tovább javulhatnak ezek a számok, de valószínűtlen, hogy visszatérnek az egykori 3 műszakkal gyártott évi 100 ezerhez. Jelenleg 1 műszakkal fognak évi 80 ezer körül bejönni, ami azért nem rossz hatékonyság növelés/költség csökkentés.

Forrás: Tesla

A Model 3 értékesítése 321%-kal (!) volt a tavalyi felett és 50%-kal haladta meg az első negyedévit, köszönhetően a további európai és kínai hódításnak. Ami igazán figyelemreméltó, hogy 1 év alatt 55-ről 18 napra csökkent a raktárkészletek mértéke és az autó üzletág profitja ismét 20 százalék körül van.

Az energiatárolás terén dupláztak, 200-tól 400 MWh-ra nőtt a negyedéves értékesítés, míg a napelemes telepítések tovább zsugorodtak, viszont most már 70%-uk sima készpénzes vagy hiteles konstrukcióban kerül leszállításra szemben a régi tartós bérlet szerű konstrukcióval.

Egy év alatt a Supercharger helyszínek száma 21%-kal nőtt, az elérhető oszlopoké pedig 31%-kal több: most már 1586 helyszínen 13.881 ponton lehet villámtölteni a Teslákat.

Ami pénzügyi szempontból sokkal lényegesebb, az a Free Cash Flow (FCF). Ez sok szempontból fontosabb mint a profit. Az FCF az a készpénz amely a költségek kifizetése és a beruházások elvégzése után fennmaradt. Hogy ez miben különbözik a profittól? Nos a profit (net income) levonja az FCF-ből még a nem-pénzbeni tételeket, mint például az amortizáció és az értékcsökkenés. Ezen a téren megfordult a Tesla szekere: mínusz 920 millió helyett plusz 614 millió casht generáltak a második negyedévben és azt az ígéretet kaptuk, hogy ez a szám a jövőben pozitív marad, kivéve az új termékek bevezetését követő időszakokat.

És végül még egy adat, ami megnyugvással töltheti el a befektetőket:  a előző negyedéves tőkebevonás és a pozitív FCF következtében majd 5 milliárd dollárja van a Teslának – még soha ennyi tartalékuk nem volt. A cég tervei szerint a jelenlegi 3. negyedév egyébként szerény profitot hoz majd, míg az év vége szintén nyereséges lesz.

Az érdekes

A fenti kissé száraz számok után nézzük milyen egyéb érdekességek derültek ki a jelentésből.

A cég megerősítette, hogy a folyó programjaik a tervek szerint haladnak. Az Autopilot idén folyamatosan kap majd újabb funkciókat a teljes önvezetéshez vezető úton – a soron következő szolgáltatás az Enhanced Summon lesz amitől az autónk képes lesz felvenni minket egy parkolóban.

A sanghaji gyárból most megkaptuk az első hivatalos (és igen alacsony felbontású) belső képeket is, amiken látszik többek között egy nagy présgép, amivel az autók karosszéria elemeit nyomják formára, több tucat KUKA robot amik az autók összeszerelését automatizálják.

Forrás: Tesla

A cég megerősítette, hogy még az év vége előtt megkezdődik a termelés az üzemben, amelybe a fremonti Model 3 szerelősor egyszerűsített, továbbfejlesztett verzióját telepítik az évi 150 ezer autós kapacitás érdekében. Mint ismeretes itt csak az alap SR+ verziók készülnek majd.

Apropó Fremont: itt elérték már a 7000-es Model 3 darabszámot (de még nem tartósan) és év végére 8000 fölé megy a gyártás üteme – ehhez jön még 1500-2000 S és X. A cég a következő 12 hónapban 500 ezer autót tervez legyártani, idénre pedig fenntartja a 360-400 ezres értékesítési célt.

Az is eldőlt, hogy a fremonti üzem ad majd otthont a Model Y gyártósorainak. Mivel az autó alkatrészeinek 3/4-e megegyezik a Model 3-éval, ezért ez volt a legésszerűbb helyszínválasztás.

Az új Tesla Grohmann akksi modul gyártósornak köszönhetően nem csak a Model 3 gyártása stabilizálódott, de a Powerwallból is mintegy 50 ezret tudtak már leszállítani és folytatják az ütem fokozását.

Nos ezek voltak a jelentés érdekesebb pontjai, de természetesen az ezt követő konferenciahívás sem volt eseménytelen – erről hamarosan külön is beszámolunk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.