Hyundai Sonata: évente 1300 km napenergiával

Ritkán írunk olyan hibridekről, amelyek nem konnektorról tölthetők, a Hyundai Sonata a ma megjelent sajtóközlemény szerint azonban tartalmaz egy említésre méltó részletet. Az autó tetején elhelyezett napelemeknek köszönhetően a gyártó állítása szerint akár éves 1300 km is megtehető tisztán napenergiával, ami átlagosan csupán napi 3,5 km, mégis kifejezetten környezetbarát megoldásnak tekinthető. Az éves 1300 km meghatározásához a Hyundai átlagosan napi 6 órás napsütést feltételezett. Az új hibrid Sonata egy 2 literes benzinmotort tartalmaz 6 sebességes automata sebességváltóval. A benzinmotor teljesítménye 152 Le, amihez egy 38 kW teljesítményű 205 Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor csatlakozik, így a teljes rendszerteljesítmény 195 Le. A gyártó által megadott kombinált üzemanyag fogyasztás 4,97 liter/100 km.

A Hyundai Sonata 510 literes csomagtérrel rendelkezik (forrás: Hyundai)

Az automata sebességváltó egy különleges ASC nevű funkcióval rendelkezik, amely a gyártó szerint 30%-kal lecsökkenti a sebességváltás idejét, ezzel csökkentve a fogyasztást.

Tisztán elektromos sajnos egyelőre nem várható (forrás: Hyundai)

A napelemes tetővel ellátott autók még kifejezetten ritkák, tisztán elektromos autón a hajtásba besegítő megoldások csak a tervezőasztalon vagy prototípusként léteznek, például a Lightyear One. Hibrid autónál viszont a Toyota alkalmaz már hasonló megoldást a Toyota a Prius 4. generációjának konnektorról tölthető változatánál. A Toyota kicsit optimistább, akár napi 5 km napenergiás autózást ígér, ami vélhetően a jobb hatékonyságnak köszönhető, nem pedig arról van szó, hogy a Toyota 40%-kal több napsütéssel számol. A Toyota autójából Japánban éppen tesztelni kezdtek egy csúcstechnikás napelemekkel megpakolt egyedi autót is, amelynek napelemei akár napi 40-50 km-re elegendő áramot is megtermelhetnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Videó: Az elektromos autó bosszúja
A napelemes tető évente 1300 környezetbarát kilométerrel kecsegtet (forrás: Hyundai)

Sajnos a Hyundai Sonata ára egyelőre nem ismert, így nem tudjuk mekkora felárért autózhatunk napenergiával. Az elektromos rendszer lényeges részletei sem derülnek ki a sajtóközleményből, így azt sem tudjuk, hogy a napi 3,5 km korlátot a hibridben lévő kis akkumulátor méret okozza, így különösen napos időben és éghajlaton, esetleg több napig parkolva az autóval már nem tudja hová gyűjteni a rendszer az elektronokat, vagy a napelem hatásfoka és mérete túlságosan alacsony ahhoz, hogy ettől több napelemes kilométerrel számolhassunk.

Mindenesetre örömteli hír, hogy egyre több gyártó próbálkozik ezzel a megoldással, talán hamarosan tisztán elektromos autókra is kerül majd napelem, így ha elutazunk nyaralni akár tele akkuval is várhat az üresen leparkolt autónk például egy repülőtéri parkolóban, ami nem csupán környezetbarát, de nagyon komfortos megoldás is lenne.

Elektromos autót használsz?