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
auto
2024. 05. 08. szerda

Itt az újabb rekord: több mint 95.000 Tesla talált gazdára

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A Tesla friss bejelentése szerint 87.078 autót gyártottak és 95.200-at szállított le ügyfeleiknek 2019 második negyedéve során – ezzel az amerikai autógyártó megdöntötte a korábbi, 2018 4. negyedéves 90.700 darabos rekordját.

A cég közleménye szerint már most annyi megrendelésük van a következő időszakra, hogy a harmadik negyedévre még magasabb gyártási és értékesítési számokat várnak.

Nézzük a részleteket.

Forrás: Reddit\mrmoograss.

A második negyedéves számok

2019 második negyedéve során a Tesla 17.650 Model S-et és X-et, valamint 77.550 Model 3-at adott el. Az összesen 95.200 leszállított új autó így új rekordnak számít a cég történetében. Emlékeztetőül 2 éve még évente adott el annyi autót a Tesla mint most ebben az egy negyedévben. Az értékesítési adatok, valamelyest felette voltak a 14.517, valamint 72.531 darabos gyártási adatoknak, így a cég csökkenteni tudta raktárkészleteit is.

Azt is megosztották, hogy mostantól a Model 3-hoz hasonlóan, a Model S és X is előre meghatározott konfigurációkban készül, majd a beérkező megrendelésekhez párosítják az elkészült autókat. Mint ismeretes eddig a két nagyobbik Tesla többnyire egyedi megrendelésre készült, nem volt nagyobb mennyiség előre legyártva. A változástól a gyártási hatékonyság növelését várják.

A jelenleg elérhető adatok alapján egyébként a Tesla és különösen a Model 3 több európai piacon is rekordot döntött vagy fontos mérföldkövet ért el az elmúlt 3 hónap során.

Norvégiában immár több mint 20.000 Model S, 12.000 Model X és 10.000 Model 3 fut az utakon. Júniusban minden 4. eladott autó Model 3 és minden második tisztán elektromos volt a skandináv országban. A Tesla az év idei első 6 hónapja alapján a legnépszerűbb márka volt az országban.

Dániában júniusban 4× annyi Teslát regisztráltak mint a 2018-as éves összesített eredményük.

Hollandiában idén a 3. legnépszerűbb autó volt a Model 3, júniusban pedig az első helyre került az eladási listákon. Nem a villanyautók, hanem az összes autó között.

Még nincs meg minden ország végleges adata, de jelenleg az alábbiakat tudjuk az európai értékesítés állapotáról. Összehasonlításképp a Tesla korábban 28-29 ezer autót adott el kontinensünkön – évente.

A Tesla 2019 európai eladási adatai. A TeslaMotorsClub gyűjtése a hivatalos európai regisztrációs adatokon alapul. A sárga mezők részleges adatok alapján becsült értékek és nagyjából 95% pontosságúak a korábbi tapasztalatok alapján.

Mi lesz veled Model S és X?

Az egyedüli igazán meglepő első negyedéves adat a Model S és kisebb mértékben a Model X eladási számainak esése volt. Az elemzők ezt már 2017 óta károgták – majd kannibalizálják a Model 3 eladások az S és X értékesítését, hangzott a jóslat. De ez csak nem akart bekövetkezni, vígan elment az évi 50,000 S és 50,000 X 2018-ban is, amikor majd 150 ezer Model 3 került kiszállításra. (És nem, ez nem a Model 3 előrendelések miatt volt, hiszen tavaly nyár óta már előrendelés nélkül is lehetett a legkisebb szedánból venni, a negyedik negyedévre pedig az eladások 3/4-e így történt).

Hogy akkor mégis mi történt? A tökéletes vihar.

Az S és X 2019-es megoszlása csak becslés, a felét ide, a felét oda könyveltük, mivel a vállalat nem közölt részleteket.

Amerikában január 1-el a felére csökkent a Tesla autóinak állami támogatása, így sokan előrehozták a vásárlást – mesterségesen megemelve a tavalyi negyedik negyedéves és mesterségesen lenyomva az idei első negyedéves számokat. Mindig viccesnek tartom, hogy 100 ezer dolláros autók vevőit 3000 dollár így megmozgatja, de úgy látszik nem szégyen ennyiért lehajolni az utcán.

Kínában a kereskedelmi háború miatt 40%-os büntetővám sújtja az amerikai autókat, ráadásul itt is volt gond a logisztikával.

Európában valóban a Model 3 tett be. Itt érzésem szerint az évente eladott 30,000 S és X kicsit eddig is túlzás volt, mert ezek az autók túl nagyok ide. Ha lehet választani, többen a Model 3-at vennék, vagy várnak még egy évet az Y-ra, mert ezek kisebb, kompaktabb autók.

És úgy általában: a hónapok óta rebesgetett frissítés miatta sokan tervezték megvárni a ráncfelvarrt S-et és X-et. Ezen a Raven generáció talán segíthet, hiszen jelentősen nő az autók töltési teljesítménye és hatótávja de valószínű, hogy a folyamatosan kiszivárgó, vizuálisan is megújuló nagy frissítés miatt még mindig lesz aki kivár.

A Raven kiszállítások az internetes fórumok szerint Amerikában június elején, Európában a hónap utolsó pár napjában indultak, így ennek hatásait nehéz a legújabb számokba belelátni. Az, hogy az S és X eladások Európában az eddigi adatok alapján esetenként a duplája lett mint a harmatgyenge Q1-ben voltak (50%-os visszaesés), ne tévesszen meg senkit. Ez inkább a Raven generáció előtti darabok készletkisöprése és a jelentős árengedmények hatása, ami egyébként nem lesz jó hatással a pénzügyi eredményre. Ha az egy évvel ezelőtti számokat nézzük, 2018 második negyedévében majd 7200 S és X fogyott Európában – most kb az 5000 ha meglesz.

Ha a globális adatokat nézzük, 2018 azonos időszakában 22.300 S és X fogyott a világon, most 17.650. Ez ugyan 20%-os visszaesés, de már sokkal jobb mint a Q1-es 45% volt. Nagyon fontos lesz majd látni, hogy alakul a Q3, hogyan reagál a piac a Raven fejlesztésekre és vajon meddig húzhatják azt a bizonyos nagy külső és belső megújulást?

A Model 3 továbbra is szépen teljesít

A Model 3 esetében sohasem volt szó hanyatlásról – az autóból az elmúlt másfél évben 275.000 fogyott a világon. Az idei első negyedév gyengébb eladási adatai inkább annak voltak betudhatóak, hogy fel kellett tölteni a nemzetközi értékesítés miatt a csatornákat és így közel 10 ezer autó volt „kiszállítás alatt” az időszak végén. Volt ezenkívül némi fennakadás az európai modellek gyártásával egy alkatrészhiány miatt, és Kínában is bénáztak egy sort az autók nem megfelelő matricázásával (kínai figyelmeztető szövegek hiánya nagyfeszültségű alkatrészeken).

És bár sokszor halljuk, hogy „jó, de ebben a számban már csomó SR/SR+ van”, ez elég álságos érv, hiszen úgy tesz, mintha az a bizonyos eredeti 450 ezer érdeklődő mind-mind a drágább kiadásokra jött volna. Fenéket. Ezt az autót 35 ezer dollárral reklámozták már azelőtt, hogy az első tervrajzai megszülettek volna. Inkább az a csoda, hogy eladtak vagy 150 ezret a sokkal drágább változatokból.

Bár a fentiek alapján nem annyira releváns az összehasonlítás az előző negyedévvel, de a sok negatív cikk után, csak a rend kedvéért emeljük ki: a most legyártott 72.531 darab 15%-kal több mint az előző 3 hónap gyártása, és a 77.550 eladott Model 3 50%-kal több mint az ide Q1 volt. Ha az év/év összehasonlítást nézzük, a mostani termelés 2,5 szerese az előző évi hasonló időszakénak, az eladások pedig 4,2-szer jobbak voltak.

A profit szempontjából jó hír a megemelkedett darabszám, de nyilván negatív az olcsóbb változatok feltehetően magasabb aránya. Az autók kiszállítása a negyedév végén kezdődött meg a jobbkormányos országokba és hamarosan hivatalos boltok és/vagy szervizek révén is várható a Tesla kelet-európai megjelenése. Addig is, aki már szeretne magának egyet az egy lízingcég jóvoltából már itthon is vehet Model 3-at.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.