A világ legnagyobb villanyautója

A világ legnagyobb elektromos autója Svájcban dolgozik egy bányában. Az autó egyedi átépítés, alapja egy Komatsu HB 605-7 bányagép, amely 936 cm hosszú, 424 cm széles, 440 cm magas, tengelytávja pedig 430 cm. Az eredeti autó egy 739 Le-s, 23.000 köbcentis turbódízel motort tartalmazott, a környezetbarát átalakításban 789 Le teljesítményű villanymotor dolgozik. Az átalakítást a Kuhn Schweiz AG és a Lithium Storage GmbH közösen végezte. Az eDumper évente 130 tonna széndioxidtól kíméli meg a légkört azzal, hogy nem éget el 50 000 liter gázolajat.

A teherautó saját tömege 45 tonna, amiből csak az akkumulátor 5 tonna, kapacitása 700 kWh. A dömper terhelhetősége 60 tonna. A hatalmas akkumulátorra nem elsősorban a nagy fogyasztás miatt, inkább azért van szükség, mert amikor a 100 tonna feletti jármű megrakodva lefelé ereszkedik a hegyről, hatalmas teljesítménnyel tölti az akkumulátort.

Az autóról korábban túlzottan is optimista információk jelentek meg a sajtóban, amiről az insideevs.com is ír. Egyes források szerint amikor az autó nincs műszakban, nem azért csatlakoztatják az autót az elektromos hálózathoz, hogy feltöltsék a következő műszakra, hanem azért, hogy az előző munkanap túltermelését, naponta 200 kWh áramot, az elektromos hálózatba tápláljanak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Szolgálatba álltak az első elektromos buszok Romániában

Hogyan lenne ez lehetséges? A válasz nagyon egyszerű és logikus. Az autó egy hegytetőről hordja le a mészkövet a Vigier Ciment cementgyár számára. Felfelé üresen megy a 45 tonnás monstrum, lefelé viszont 60-65 tonna nyersanyaggal megrakodva ereszkedik. Az autó természetesen regeneratív fékrendszerrel rendelkezik, ennek köszönhető, hogy minden 20 körös munkanap végén több áram van az akkumulátorban, mint a nap elején.

Az eredeti Komatsu bányagép sárga volt, az elektromosítás mellékhatásaként zöldült ki (forrás: www.edumper.ch)

A valóság ennyire azért nem tökéletes. A CNN riportja szerint a völgyből üresen 90% akkumulátor töltöttséggel induló jármű 80 %-kal éri el a hegytetőt, majd leereszkedés után 88 %-ot mutat a műszerfal. A gyártó cég honlapja ad egy lehetséges választ a fenti félreértésre: bár lefelé haladáskor tényleg hatalmas energia kerül vissza az akkumulátorba, nem szabad figyelmen kívül hagyni a kiegészítő berendezések meghajtását, például hidraulikus szivattyúkat, hűtőrendszert, hiszen az akkumulátor hiába nagy kapacitású, a nagy töltőáram miatt szükség van a hűtésére. Elképzelhető, hogy az örökmozgó tulajdonságokról szóló információk csak a motor fogyasztásával számolnak, a kiegészítő rendszerekével nem.

Elektromos autót használsz?