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
auto
2024. 04. 27. szombat

A világ legnagyobb villanyautója

elektromos autó

A világ legnagyobb elektromos autója Svájcban dolgozik egy bányában. Az autó egyedi átépítés, alapja egy Komatsu HB 605-7 bányagép, amely 936 cm hosszú, 424 cm széles, 440 cm magas, tengelytávja pedig 430 cm. Az eredeti autó egy 739 Le-s, 23.000 köbcentis turbódízel motort tartalmazott, a környezetbarát átalakításban 789 Le teljesítményű villanymotor dolgozik. Az átalakítást a Kuhn Schweiz AG és a Lithium Storage GmbH közösen végezte. Az eDumper évente 130 tonna széndioxidtól kíméli meg a légkört azzal, hogy nem éget el 50 000 liter gázolajat.

A teherautó saját tömege 45 tonna, amiből csak az akkumulátor 5 tonna, kapacitása 700 kWh. A dömper terhelhetősége 60 tonna. A hatalmas akkumulátorra nem elsősorban a nagy fogyasztás miatt, inkább azért van szükség, mert amikor a 100 tonna feletti jármű megrakodva lefelé ereszkedik a hegyről, hatalmas teljesítménnyel tölti az akkumulátort.

Az autóról korábban túlzottan is optimista információk jelentek meg a sajtóban, amiről az insideevs.com is ír. Egyes források szerint amikor az autó nincs műszakban, nem azért csatlakoztatják az autót az elektromos hálózathoz, hogy feltöltsék a következő műszakra, hanem azért, hogy az előző munkanap túltermelését, naponta 200 kWh áramot, az elektromos hálózatba tápláljanak.

Hogyan lenne ez lehetséges? A válasz nagyon egyszerű és logikus. Az autó egy hegytetőről hordja le a mészkövet a Vigier Ciment cementgyár számára. Felfelé üresen megy a 45 tonnás monstrum, lefelé viszont 60-65 tonna nyersanyaggal megrakodva ereszkedik. Az autó természetesen regeneratív fékrendszerrel rendelkezik, ennek köszönhető, hogy minden 20 körös munkanap végén több áram van az akkumulátorban, mint a nap elején.

Az eredeti Komatsu bányagép sárga volt, az elektromosítás mellékhatásaként zöldült ki (forrás: www.edumper.ch)

A valóság ennyire azért nem tökéletes. A CNN riportja szerint a völgyből üresen 90% akkumulátor töltöttséggel induló jármű 80 %-kal éri el a hegytetőt, majd leereszkedés után 88 %-ot mutat a műszerfal. A gyártó cég honlapja ad egy lehetséges választ a fenti félreértésre: bár lefelé haladáskor tényleg hatalmas energia kerül vissza az akkumulátorba, nem szabad figyelmen kívül hagyni a kiegészítő berendezések meghajtását, például hidraulikus szivattyúkat, hűtőrendszert, hiszen az akkumulátor hiába nagy kapacitású, a nagy töltőáram miatt szükség van a hűtésére. Elképzelhető, hogy az örökmozgó tulajdonságokról szóló információk csak a motor fogyasztásával számolnak, a kiegészítő rendszerekével nem.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.