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
auto

A prémium hibridjeiről ismert Lexust nehéz komolyan venni azok után, hogy járműveit végtelen hatótávú, önmagukat feltöltő csodaautóként hirdeti, közben pedig elég komoly ferdítésekkel tüzeli a tisztán elektromos autókkal kapcsolatos tévhiteket. A Tokiói Autószalon most mégis arról szól a Toyota leányvállalata számára, hogy bemutassa a márka zéró kibocsátású jövőjéről szóló elképzeléseit, amit nem is lehetne látványosabban csinálni, mint egy nagyon extrém, nagyon különleges tanulmánnyal. Az LF-30 Electrified Concept nem kínál sem többet, sem kevesebbet, mint amiért az ehhez hasonló tanulmányok épülnek: egyrészt a formatervezők megmutathatják kreativitásukat, amely lehetőség szerint a későbbi, a Lexusnál ez a 2030 környékén érkező modellek dizájnelemeit ihleti, másrészt pedig a legújabb, legintelligensebb technológiákkal is megismerkedhetnek a látogatók.

A koncepció bővelkedik a látványos és okos megoldásokban, mint például a sirályszárny-ajtók, melyek mögött egy magasan digitalizált, futurisztikus utastér rejtőzik. Az üvegfelületek átlátszósága szabadon állítható, az autó elejére telepített fényjáték pedig jelzi a járókelők számára, hogy a villanyautót ember vezeti, vagy éppen a mesterséges intelligencia vette át az irányítást. A hajtáslánc terén sem akart keveset mutatni a gyártó, a 110 kWh-s akkupakk mintegy 500 kilométernyi hatótávra elég a WLTP szerint, az aksi pedig 150 kW-tal tölthető vezeték nélkül, így csatlakozót ne is keressünk a karosszérián. A radikális dizájn kivitelezéséhez a normál villanymotor nem lett volna megfelelő, így a Lexus kerékagy-motorokat használt, amik összesen 400 kW-tal és 700 Nm-rel mozgatják az autót. A vállalat által közzétett rövid videó sci-fibe illő jeleneteit látva teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy a japánoknak igen konkrét elképzeléseik vannak a jövő mobilitását illetően.

https://youtu.be/VPmsyl7KE80

Kétségtelenül hatalmas élmény lenne az LF-30-cal vinni a gyerekeket az iskolába, és nem kizárt, hogy 10 év múlva valóban ilyen masinákkal fogunk közlekedni, de a Lexusnak ennél hamarabb kell felmutatnia egy tisztán elektromos autót a kínálatban. Mivel ezen tanulmány gyártása nincs tervbe véve, továbbra is várnunk kell arra az elektromos Lexusra, mely a gyártósorokig is eljut. Ez novemberben esedékes, vélhetően a Los Angeles-i Autószalonon, és minden bizonnyal arról a városi kisautóról hullik majd le a lepel, melynek bemutatását sokan a Tokiói Autószalonra várták. Ennek értékesítése a jövő évben kezdődne. A következő évtized elején egy plug-in hibrid modell is érkezik, 2025-re pedig minden Lexusból lesz elektromosított változat, kérdés, hogy pontosan mit is ért ez alatt a gyártó.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.