Ez itt a TSLAQ – üdvözlünk a cirkuszban!

TSLAQ – talán ismerős lehet a rövidítés, Tesla bukására fogadó shortolók védjegye, de most nem fogunk pénzügyi jelentésekről, vagy tőzsdei árfolyamokról beszélni. Annál sokkal szórakoztatóbb lesz az alábbi gyűjtés.

De mis is az a TSLAQ?

Történetünk megértéséhez elég annyi, hogy a “Q” betű egy tőzsdei rövidítés végén azt jelzi, hogy a cég csődvédelem alatt áll és bár kereskedni lehet a papírjaival, de figyelmeztet mindenkit a törékeny gazdasági helyzetére. A TSLA a Tesla tőzsdei rövidítése, a TSLAQ tehát azt jelezné, a cég hatalmas bajban van, de csak nem akar csődbe menni az a fránya vállalat. Úgyhogy az öt betűs rövidítés a valóságban nem más mint egy Twitteres címke – az egyszerű ellendrukkerek és a ténylegesen dollár százezrekben és milliókban játszó shortolók közösségének jele. Bejegyzéseiket, a cég vélt vagy valós problémáit taglaló megosztásaikat és leleplezéseiket jelölik ezzel.

Az internet emlékezete örök

Azt már megszoktuk, hogy Elon Musk szeret rendkívül ambiciózus határidőket szabni  a csapatának ezért sokszor kerül olyan helyzetbe, hogy csúszik a projekt, késik a termelés felpörgetése, egy új szoftverfunkció kiadása, vagy a nyereség felmutatása. Az is igaz persze, hogy a sokszor lehetetlennek tűnő vállalásokat, ha késve is, de szinte mindig leszállítja. Persze ezeket a csúszásokat a média egy része, valamint a vállalat csődjére játszók mindig fel is emlegetik, szalagcímekben hirdetik és újra és újra annak bizonyítékát látják benne, hogy Musk egy szélhámos, vállalata pedig kártyavár.

Forrás: cnbc.com

Munkájukat sokszor átveszi a sajtó, feljelentéseiket kötelezően vizsgálják amerikai hivatalok – ezek a vizsgálatok aztán rendre elhalnak, de ez lényegtelen, hiszen a cél az volt,hogy magát a vizsgálat tényét megfuttassák a médiában. De jó példa a fenti CNBC cikk is, ami több nemzetközi lapot is megjárt. Szinte egy az egyben átvették a shortolók azon narratíváját, hogy zuhannak a Model 3 amerikai eladásai és a bevétel is esett az előző év hasonló időszakához képest. A céget követők természetesen tökéletes tisztában vannak vele, hogy 1, mostanáig csak egy gyáruk volt ezért minden európai vagy ázsiai Model 3 azt jelentette, hogy eggyel kevesebb autó jutott a hazai piacra és 2, a tavalyi harmadik negyedévben csúcsosodtak ki az akkor már két éve halmozódó Model 3 előrendelések kiszállításai, ráadásul ezek jó része a legdrágább verziókból volt, emiatt most teljesen természetes a bevétel esése, hiszen idén már olcsóbb autókat is szállítanak – tavaly még nem is volt Short Range 3-as. A lényeg hogy mostanra már az autónkénti bevételek normalizálódásánál a költségek jóval nagyobb mértékben estek, így a cég nyereséget is termelt. Ez normális is egy termelés felfutásának életciklusában.

Forrás: Bloomberg

Azonban valahogy a Muskkal ellentétes oldalt senki nem kéri számon a félrecsúszott jóslatok, a soha be nem teljesülő vérzivataros Tesla bukás miatt. Pedig számtalan jóhiszemű kisbefektetőt rángatnak magukkal a veszteségbe – van akit a csődbe.

Illetve, eddig nem tette senki, akad azonban egy erre született Twitter csatorna, ami ezen a területen végez hiánypótló munkát.

A következőkben az évek alatt Tesla bukását megjövendölő vagy skandallumokat kiáltó bejegyzésekből gyűjtöttünk a @TeslaHistorian segítségével.

Ami a Twitteren kifér

Az egyik legismertebb Tesla shortoló Mark B. Spiegel, akinek befektetési alapja dollármilliókban játszik a cég bukására. Ő a TSLAQ vezéralakja, ezért tőle lesz a legtöbb tweet.

Mr. Spiegel már 2017-ben megjósolta, hogyan fogja  a Faraday Future leigázni a Teslát. A Faraday alig egy hónapja jelentett csődöt.

EZT OLVASTAD MÁR?  40%-kal lett olcsóbb a Tesla napelemes cserepe

Spiegel már 2017-ben és 2018-ban is megjövendölte, hogy az új Leaf a földbe fogja állítani a Model 3 eladásait. Először az volt az elmélet, hogy az emberek a hagyományos műszerfalat fogják hiányolni, később a 62 kWh-ás aksi és 102 kW-os töltés miatt cserélték volna le az emberek a Tesláikat. Ez lett a vége:

Forrás: ev.sales.blogspot.com

A Chevrolet Volt, úgy is mint Opel Ampera és az ő valós, fizikai gombokkal teli műszerfala is szerepelt a Tesla gyilkosok listáján. A GM idén szüntette be a típus gyártását.

De nem csak a hibrid Volt, a tisztán villanyos Bolt is komoly veszély volt a Model 3-ra. Ebből a killerből szinte pontosan annyi fogyott eddig idén, mint amennyi Model 3-at csak májusban adtak el Amerikában.

A Polestar 1 két évvel ezelőtti bemutatója is a vég kezdete volt Musk cége számára – annak ellenére, hogy a kínai-svéd villanyosból mindössze évi 500 darab gyártását tervezik.

Wolfgang Pipperger aki egyébként a Mercedes Benz közép-európai pénzügy igazgatója egyenesen azt tanácsolta, be se mutassák a Model 3-at Európában mert akkora bukás lesz. Ebből meg ez lett:

http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/europe-september-2019.html

Bertel Schmitt aki 3 évtizedig volt a VW-nél vezető beosztásban, legutóbb a menedzsment tanácsadójaként, 2015-ben azt mondta, hogy a Tesla egyszerűen csak laptop aksikat pakol az autóiba és gyerekjáték lesz utolérni. Ebből nem mondjuk mi lett, mindenki döntse el maga.

Schmitt úr 3 éve azt hangoztatta, hogy  szinte minden új villanyos le fogja nyomni hatótávban a Teslát. Persze a Model 3 hatótávját az amerikai EPA szabvány szerint adta meg, a többieké a régi európai NEDC-ben szerepelt.

Ő már 2016-ban megjósolta, hogy 2020-ra 20 külön villanyautóval fog dominálni a VW. Emlékezzünk vissza, ő a német konszern legfelsőbb köreibe volt bejáratos, csak tudta mit beszél!

EZT OLVASTAD MÁR?  Cellagyártás is lesz Berlinben?

Nem is csoda, hogy a Tesla ekkora hátrányba került, hiszen a Bosch 2015-ben megalkotta a szilárdtest akkumulátorát, ami 2020-ra ötszörös energiasűrűséget ér el a Tesla aksikhoz képest. Aztán tavaly áprilisban be is zárta az aksi laborját és eladta amit lehetett.

Persze voltak itt végveszélyek még bőven. Például az Audi is padlóig nyomta a gázt 2015-ben és a Toyota következő generációs aksijai is odavágtak ebben az évben és kijött a Model S gyilkos villany VW Phaeton is.

Megjelent a 150 kW-os töltésű Kona, a Kia töltőhálózata mellett pedig eltörpül a Supercharger network.

Aztán itt van ez a kínai gyár is, ugye, ami igazából nem is épül, hanem csak egy mocsaras terület, Musk pedig jobban tenné ha beismerné, hogy hazudott. Megmondta ezt a Business Insider oknyomozó újságírója Linette Lopez is, aki mindig kiegyensúlyozott Tesla cikkeiről volthíres.

Így aztán nem is csoda, hogy a cég részvénye hamarosan nullát fog érni de még csak rövid távon sem érdemes birtokolni őket. (Utóbbit egy befektetési tanácsadó mondta október 4-én a CNBC-n. Azóta a cég papírjainak értéke múlt péntekig 45%-ot emelkedett).

 

Elektromos autót használsz?